Sponseret indhold af: E.ON

12. juni, 2018

Danmark nærmer sig det ­fossilfri samfund i sneglefart

Der er behov for, at politikerne øger indsatsen betydeligt, hvis Danmark skal nå EU’s klimamål for 2030. ­Udfordringen er størst inden for transportområdet, hvor en støt stigende CO2-udledningskurve over de seneste årtier skal knækkes, så udledningen reduceres med 39 pct. i 2030, sammenlignet med 2005.

I Danmark har udmøntningen af EU’s klimamål for 2020 fokuseret på at udbygge de vedvarende energiformer og energieffektivisere, men med de nye 2030-mål skal der i langt højere grad ses på incitamenter til at udfase de fossile brændstoffer. Transportsektoren, som i dag står for ca. 40 pct. af Danmarks CO2-udledning, er den sektor, der har den største afhængighed af fossile brændsler.

Der er en reel risiko for, at vi inden for de næste år ender som en diesel-ø midt i et ­elektrisk Europa

Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON

Usikkerhed besværliggør omstilling

Det haster altså med at få sat gang i udfasningen af benzin- og dieseldrevne køretøjer. Hos energiselskabet E.ON, der tilbyder bæredygtige transportløsninger og blandt andet ejer og driver landets største netværk af ladestandere til elbiler, ønsker man en mere ambitiøs miljø- og klimapolitik, der skal få danskere og virksomheder til at vælge grønne transportløsninger.

”Hvis vi fortsætter omstillingen med nuværende hast, vil vi først være et fossilfrit samfund i 2324. Der er en reel risiko for, at vi inden for de næste år ender som en diesel-ø midt i et elektrisk Europa. De danske politikere har været uklare i deres politik til grøn transport, og især elbilmarkedet har lidt under en usikkerhed på området,” forklarer adm. direktør i E.ON, Tore Harritshøj, der efterlyser langsigtede og stabile rammevilkår.

Incitamenter virker

I dag er der ca. 9.200 elbiler på de danske veje, og ifølge Klimarådet er det nødvendigt at stile efter 1 mio. elbiler i 2030, hvis transporten alene skal tage sin andel af reduktionsforpligtelsen. Faktisk er transportsektoren lidt af et smertensbarn i den danske klimapolitik, for her er det ikke lykkedes at nedbringe CO2-udledningen gennem de seneste 25 år – tværtimod. Andre lande er langt foran med at skabe attraktive vilkår for at skifte benzin- og dieselbiler ud med køretøjer drevet på vedvarende energi.

limarådet peger blandt andet på en omlægning af afgifterne som en løsning, så afgiftssystemet afspejler bilernes skadelige effekt på klima og miljø. Dertil kommer en investering i ladeinfrastrukturen, så elbilister bliver mere trygge ved at skifte benzinmotoren ud. Et eksempel på, at sådan nogle initiativer virker, ser vi blandt andet i Norge, hvor salget af elbiler ræser derudaf. Ifølge Norsk elbilforening udgjorde markedsandelene for elbiler 20 pct. og for hybridbiler 18 pct. i 2017, og udviklingen ser ud til at tage endnu mere fart i 2018. Blandt nordmændenes incitamenter er blandt andet en 25 pct. momsfritagelse indtil 2020, og nogle af de store byer tilbyder gratis parkering for elbiler og hybridbiler.

Start med firmabilsbeskatningen

Kilde: EEA

I slutningen af maj opfordrede 14 større danske virksomheder politikerne på Christiansborg til at ændre firmabilbeskatningen, så den i stedet bliver baseret på bilens CO2-udledning frem for værdien, som allerede bliver praktiseret i Norge, England og Holland. Socialdemokratiet var positivt stemt over for forslaget, men i regeringen var man ikke indstillet på at give den grønne håndsrækning til firmabilisterne nu og her. Til DR sagde skatteminister Karsten Lauritzen (V), at pengene ikke lige er der til at gøre forslaget til virkelighed i morgen.

Fra E.ON lyder modspørgsmålet dog, om regeringen har pengene til at lade være med at omlægge afgifterne til fordel for grøn transport:

”Hvis man tager højde for de positive gevinster ved renere biler, såsom mindre luftforurening og færre sygdomme, så kan vi ikke på nogen meningsfuld måde lade være med at omstille til en grønnere transport. Det er simpelthen dyrere at lade være.

Problemet er, at de sorte alternativer favoriseres. I dag er det billigere at vælge en fossil bil pga. afgiftssystemet, og både el og biogas beskattes hårdere end de fossile valgmuligheder,” siger Tore Harritshøj og påpeger, at det næppe er hensigtsmæssigt eller holdbart.

Flere artikler

En ambitiøs linje  for fremtidens energi- og klimapolitik

En ambitiøs linje for fremtidens energi- og klimapolitik

Bæredygtighed En ambitiøs linje for fremtidens energi- og klimapolitik Med den grønneste energiaftale i danmarkshistorien blev samtlige partier i ­Folketinget i sommer enige om at afsætte sammenlagt ca. 20 mia. kr. til den grønne omstilling. Energiaftalen...

Vertikale skove og planter på job i byen

Vertikale skove og planter på job i byen

Bæredygtighed Vertikale skove og planter på job i byen Når Building Green løber af stabelen d. 31.oktober og 1. november, gæstes Forum i ­København blandt andre af den italienske stjernearkitekt Stefano Boeri, grund­lægger af det Milanobaserede...

Hvad vil I dog med økologisk tøj?

Hvad vil I dog med økologisk tøj?

Bæredygtighed ”Hvad vil I dog med økologisk tøj?” Dansk mode med god samvittighed: Det kan sagtens lade sig gøre at producere lækkert tøj uden at efterlade en beskidt, træls miljøregning til efterkommere her på Jorden. På ti år har virksomheden Knowledge...

Kampen mod madspild er først lige begyndt

Kampen mod madspild er først lige begyndt

Bæredygtighed Kampen mod madspild er først lige begyndt Stop Spild Af Mad har vokset sig til en omfattende folkebevægelse, som samarbejder med EU, FN og samtlige danske regeringer siden 2009. I spidsen for hidtil 10 års arbejde i madens tjeneste står...

Discount med holdning – også til madspild

Discount med holdning – også til madspild

Bæredygtighed Sponseret indhold af: Rema 1000 Discount med holdning – også til madspild Madspild er et stort problem – også i detailbranchen. Derfor har REMA 1000 gennem de sidste ti år været ­bannerfører på området. Kampen mod madspild er ­blevet en vigtig del af...

Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator

Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator

Bæredygtighed Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator Fra kakao og honning til banklån for bønder. Det er kun ét eksempel ud af 30 forretningsideer fostret i ligeså mange danske virksomheder, der over to år deltager i SDG Acceleratoren. Et...

Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker?

Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker?

Bæredygtighed Sponseret indhold af: Danske Tegl Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker? Cirkulær økonomi er det nye sort, men faktisk er det gammel vin på nye flasker. I hvert tilfælde når det handler om murværk og tagsten. I gamle dage flyttede bonden nemlig...