Sponseret indhold af: Miljømærkning Danmark

12. juni, 2018

Svanemærket og EU-Blomsten fremmer cirkulær økonomi

Svanemærket og EU-Blomsten kan fremme cirkulær økonomi – og dermed styrke virksomheders konkurrenceevne og deres ressourceeffektivitet. De giver samtidig indkøbere og forbrugere mulighed for nemt at træffe trygge valg og vælge produkter med en god totaløkonomi.

Vi overforbruger jordens ressourcer. Den globale opvarmning fortsætter. Og verdens affaldsmængder stiger. Der er med andre ord hårdt brug for den cirkulære økonomi, hvis vi skal løse nogle af vor tids største udfordringer.

Det er udfordringer, som Danmarks to officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten, forsøger at være med til at løse ved at tage hele produktets livscyklus fra ­råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering med i vurderingen, når der fastsættes krav. På den måde arbejder de to mærker for lav miljøbelastning i hele produktets livscyklus og for at sende ressourcer med størst mulig værdi videre i kredsløbet efter brug.

Samtidig bliver der tænkt i cirkulære kredsløb for at sikre fokus på, hvordan til­tag i én fase har ­posi­tiv effekt flere steder i livscyklus, og på hvordan man und­går at flytte en nega­tiv miljøeffekt til et andet sted i livscyklus.

Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark

– Samtidig bliver der tænkt i cirkulære kredsløb for at sikre fokus på, hvordan tiltag i én fase har positiv effekt flere steder i livscyklus, og på hvordan man undgår at flytte en negativ miljøeffekt til et andet sted i livscyklus. Det betyder, at Svanemærket og EU-Blomsten er oplagte redskaber til at fremme cirkulær økonomi, forklarer Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, og fortsætter:

– Miljømærkernes krav bliver stillet med samfundets muligheder for øje. Dvs. at der fx bliver set på, hvilke alternativer der findes til et givent kemikalie, og hvilke affaldssystemer der findes – alt sammen for at sikre, at kravene er realistiske at leve op til og giver en miljøeffekt i dagens samfund. Samtidig skærpes kravene løbende. På den måde sikres det, at miljømærkede produkter hele tiden er blandt de miljømæssigt bedste på markedet, og at mærkerne skubber til en bæredygtig udvikling.

Seks cirkulære styrker

Når der bliver stillet krav til miljømærkede produkter, sker det især inden for seks områder: råvarer, kemikalier, ressourcer, kvalitet, design og affaldshåndtering. Alle disse områder er med til at stimulere den cirkulære økonomi.

Fx handler en vigtig del af den cirkulære økonomi om at holde et produkt længst muligt i brugsfasen. Her er kvalitetskrav med til at sikre, at produktet har den ønskede funktion og får en lang levetid. Tilsvarende stiller mærkerne krav til brug af recirkulerede og bæredygtige råvarer for at reducere ressourceforbruget.

En af de største barrierer for cirkulær økonomi er risikoen for rester og forureninger af skadelige kemikalier fra materialers tidligere livscyklus. Og her har miljømærkerne en særlig styrke:
– Svanemærket og EU-Blomsten stiller krav til og kontrollerer de kemikalier, der bliver brugt i både materialer og ­færdige produkter. Kravene reducerer bl.a. miljø­belastningen under produktion og kemi­eksponeringen i brugsfasen. Samtidig understøtter kravene muligheden for genbrug og recirkulering senere i livs­cyklus, fortæller Martin Fabiansen.

En grøn og en god forretning

Konklusionen er, at uanset om man er producent, leverandør af tjenester eller professionel indkøber, kan det både være en grøn og en god forretning at satse på Svanen og Blomsten, som i dag findes på mere end 15.000 produkter og serviceydelser i Danmark:

– Der ligger en god forretning i at spare på ressourcerne og i at levere et produkt, som er gearet til et samfund, der i stigende grad bliver baseret på cirkulær økonomi. Og som med sin certificering giver forbrugere og indkøbere mulighed for at træffe et trygt valg. Tilsvarende er der god forretning for både offentlige og private indkøbere i at vælge produkter, der har en god total­økonomi ved fx at have en lang levetid, et lavt energiforbrug og en høj effektivitet, siger Martin Fabiansen.

I juni 2017 foreslog regeringens ­Advisory Board bl.a., at Danmark øger det cirkulære forbrug ved at firedoble den ­samlede omsætning af miljømærkede produkter og services.

Hør mere om ­miljømærkerne på Folkemødet 2018 

Hvordan kan offentlige indkøb bidrage til grøn omstilling og cirkulær økonomi? Det kan du høre mere om ved arrangementet ”Grøn omstilling i kommunerne gennem miljømærkede indkøb” på årets folkemøde. 

Fredag den 15. juni kl. 14-15 i ”Det gule havnehus” (G33), Havnegade 11, 3770 Allinge

Flere artikler

En ambitiøs linje  for fremtidens energi- og klimapolitik

En ambitiøs linje for fremtidens energi- og klimapolitik

Bæredygtighed En ambitiøs linje for fremtidens energi- og klimapolitik Med den grønneste energiaftale i danmarkshistorien blev samtlige partier i ­Folketinget i sommer enige om at afsætte sammenlagt ca. 20 mia. kr. til den grønne omstilling. Energiaftalen...

Vertikale skove og planter på job i byen

Vertikale skove og planter på job i byen

Bæredygtighed Vertikale skove og planter på job i byen Når Building Green løber af stabelen d. 31.oktober og 1. november, gæstes Forum i ­København blandt andre af den italienske stjernearkitekt Stefano Boeri, grund­lægger af det Milanobaserede...

Hvad vil I dog med økologisk tøj?

Hvad vil I dog med økologisk tøj?

Bæredygtighed ”Hvad vil I dog med økologisk tøj?” Dansk mode med god samvittighed: Det kan sagtens lade sig gøre at producere lækkert tøj uden at efterlade en beskidt, træls miljøregning til efterkommere her på Jorden. På ti år har virksomheden Knowledge...

Kampen mod madspild er først lige begyndt

Kampen mod madspild er først lige begyndt

Bæredygtighed Kampen mod madspild er først lige begyndt Stop Spild Af Mad har vokset sig til en omfattende folkebevægelse, som samarbejder med EU, FN og samtlige danske regeringer siden 2009. I spidsen for hidtil 10 års arbejde i madens tjeneste står...

Discount med holdning – også til madspild

Discount med holdning – også til madspild

Bæredygtighed Sponseret indhold af: Rema 1000 Discount med holdning – også til madspild Madspild er et stort problem – også i detailbranchen. Derfor har REMA 1000 gennem de sidste ti år været ­bannerfører på området. Kampen mod madspild er ­blevet en vigtig del af...

Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator

Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator

Bæredygtighed Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator Fra kakao og honning til banklån for bønder. Det er kun ét eksempel ud af 30 forretningsideer fostret i ligeså mange danske virksomheder, der over to år deltager i SDG Acceleratoren. Et...

Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker?

Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker?

Bæredygtighed Sponseret indhold af: Danske Tegl Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker? Cirkulær økonomi er det nye sort, men faktisk er det gammel vin på nye flasker. I hvert tilfælde når det handler om murværk og tagsten. I gamle dage flyttede bonden nemlig...