12. juni, 2018

Verdensmål skaber vækst i mindre danske virksomheder

Skal vi nå FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, skal den private sektor aktiveres. Men ikke alle små og ­mellemstore virksomhederne har ressourcerne, og dem er Danmark fuldt af. 30 af disse deltager i en accelerator, der skal hjælpe dem med at omsætte verdensmål til forretningsmål.

Danmark ligger i verdenstoppen i forhold til at realisere de 17 mål for bæredygtig udvikling, som FN nedsatte i 2015. Mål som skal gøre en ende på fattigdom, beskytte vores planet og sikre velstand for alle. En vigtig spiller for at opfylde ambitionerne inden 2030 er den private sektor.

“I dansk industri har vi nogle fyrtårne, som arbejder aktivt med bæredygtighed. Novo Nordisk og Novozymes er gode eksempler, men størstedelen af dansk industri består af små og mellemstore virksomheder. De har ofte ikke nok kapacitet eller ressourcer til at undersøge, hvordan de kan flytte deres produktion i en mere bæredygtig retning,” fortæller Stine Kirstein Junge, Private Sector Specialist i FN’s Udviklingsprogram, UNDP, som står bag DSG Accelerator.

30 små og mellemstore virksomheder deltager i SDG Acceleratoren som er finansieret af Industriens Fond. Over to år skal virksomhederne gennem strategisk arbejde med verdensmålene omsætte dem til forretningsmål og på længere sigt få mere vækst, stærkere talenttiltrækning og øget konkurrenceevne.

Med en bære­dygtig profil kan man ­tiltrække og ­fast­holde talent. ­Ligesom ­impact investing ­vinder større indpas

Stine Kirstein Junge,
Private Sector Specialist i FN’s Udviklings­program, UNDP

“Verdensmålene afspejler de mest presserende udfordringer. Man kan kalde det verdens største behov, som der er brug for løsninger på. Det er virksomheder gode til at levere. Med acceleratoren giver vi en håndsrækning til de danske virksomheder, som ikke har ressourcerne, men har viljen til at blive mere bæredygtige,” siger Stine Kirstein Junge.

Et billion dollar market

Verdensmålene åbner op for nye markeder til en værdi af 12 billioner amerikanske dollars årligt, svarende til 76 billioner danske kroner, frem mod 2030 ifølge rapporten Better Business Better World.

“De markeder kan danske virksomheder få del af,” siger Stine Kirstein Junge og tilføjer.

“En anden grund til at verdensmålene er god forretning er, at fremtidens arbejdskraft – millennials og generationerne herefter – er formålsdrevne. Med en bæredygtig profil kan man tiltrække og fastholde talent. Ligesom impact investing vinder større indpas.”
Virksomhederne er vidt forskellige. Nogle arbejder med plastik, andre med skrald, mens andre igen har spildevand i produktionen eller arbejder med monitorering. De har siden 2017 arbejdet aktivt med målene i acceleratorens klassiske innovationsforløb krydret med eksperter fra forskning, tænketanke og NGO’er. Al den viden, der bliver genereret i acceleratoren, bliver delt løbende, så hele Danmarks erhvervsliv kan få gavn af resultaterne.

“Det er et stort arbejde, og det er modigt at kaste sig ud i denne agenda. Det kræver, at man som virksomhed har de langsigtede briller på. Kan man arbejde sig ind i andre sektorer med sit bæredygtige produkt og lave løsninger, som er større end ens traditionelle marked, så har man mulighed for at gøre godt for både verdensmål og egen forretning,” siger Stine Kirstein Junge.

Flere artikler

En ambitiøs linje  for fremtidens energi- og klimapolitik

En ambitiøs linje for fremtidens energi- og klimapolitik

Bæredygtighed En ambitiøs linje for fremtidens energi- og klimapolitik Med den grønneste energiaftale i danmarkshistorien blev samtlige partier i ­Folketinget i sommer enige om at afsætte sammenlagt ca. 20 mia. kr. til den grønne omstilling. Energiaftalen...

Vertikale skove og planter på job i byen

Vertikale skove og planter på job i byen

Bæredygtighed Vertikale skove og planter på job i byen Når Building Green løber af stabelen d. 31.oktober og 1. november, gæstes Forum i ­København blandt andre af den italienske stjernearkitekt Stefano Boeri, grund­lægger af det Milanobaserede...

Hvad vil I dog med økologisk tøj?

Hvad vil I dog med økologisk tøj?

Bæredygtighed ”Hvad vil I dog med økologisk tøj?” Dansk mode med god samvittighed: Det kan sagtens lade sig gøre at producere lækkert tøj uden at efterlade en beskidt, træls miljøregning til efterkommere her på Jorden. På ti år har virksomheden Knowledge...

Kampen mod madspild er først lige begyndt

Kampen mod madspild er først lige begyndt

Bæredygtighed Kampen mod madspild er først lige begyndt Stop Spild Af Mad har vokset sig til en omfattende folkebevægelse, som samarbejder med EU, FN og samtlige danske regeringer siden 2009. I spidsen for hidtil 10 års arbejde i madens tjeneste står...

Discount med holdning – også til madspild

Discount med holdning – også til madspild

Bæredygtighed Sponseret indhold af: Rema 1000 Discount med holdning – også til madspild Madspild er et stort problem – også i detailbranchen. Derfor har REMA 1000 gennem de sidste ti år været ­bannerfører på området. Kampen mod madspild er ­blevet en vigtig del af...

Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator

Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator

Bæredygtighed Klima og forretning går hånd i hånd med SDG Accelerator Fra kakao og honning til banklån for bønder. Det er kun ét eksempel ud af 30 forretningsideer fostret i ligeså mange danske virksomheder, der over to år deltager i SDG Acceleratoren. Et...

Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker?

Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker?

Bæredygtighed Sponseret indhold af: Danske Tegl Cirkulær økonomi – gammel vin på nye flasker? Cirkulær økonomi er det nye sort, men faktisk er det gammel vin på nye flasker. I hvert tilfælde når det handler om murværk og tagsten. I gamle dage flyttede bonden nemlig...