I Esbjerg er der skabt en ny unik stiforbindelse, der giver adgang til havnen.

20. september, 2018

Byplanlægningens nye rolle

Engang handlede byplanlægning om store planer på bar mark eller hårdhændet nedrivning af hele kvarterer. Den alvidende planlægger havde store armbevægelser og frie rammer. Sådan er det ikke mere. I dag har vi fundet ud af, at den eksisterende by har værdifulde kvaliteter, der kan bygges videre på. At byer er forskellige og at de lokale skal inviteres med til at omdanne af den by, de kender så godt.

Tekst: Ellen Højgaard Jensen, direktør, Dansk Byplanlaboratorium

Jeg vil her fortælle om tre inspirerende eksempler. I Dansk Byplanlaboratorium er vi hvert år med til at uddele en pris og temaerne for årets tre nominerede er: klimasikring, forstadsudvikling, byliv, forbindelser, arkitekturpolitik, bybranding og sidst men ikke mindst: samarbejde mellem byens mange aktører.

Klimatilpasning med merværdi

Den første plan handler om en forstadsbebyggelse. Nedslidte forstadsområder og oversvømmelsestruede byområder er to af de største udfordringer som vi står overfor. I Kokkedal er de to udfordringer blevet håndteret under et. Det er lykkedes at koble investeringerne på tværs i et forstadsområde med 3.000 indbyggere.

­Ellen Højgaard Jensen,
Dansk Byplanlaboratorium

Resultatet af klimatilpasningsprojektet i Kokkedal er et stort samlet løft af en forstad, der før var opsplittet og fysisk nedslidt. Området er lukket op, stierne er ført gennem skolen og der er fjernet beplantning. Klimatilpasningen i Kokkedal er et mønstereksempel på proaktiv planlægning. Samtidig betyder skalaen af projektet og det høje arkitektoniske niveau at man på stedet kan se og opleve en lang række konkrete løsninger for sammenbinding af byområder og klimatilpasning i byrummet.

Sammenhæng mellem by og havn

En anden plan handler om udviklingen af en stor by. Siden kommunesammenlægningen har strategien for Esbjerg været klar. Bymidten fortættes, bymiljøet styrkes med nye forbindelsesruter, aktivitetszoner og opholdsrum. Gade- og byrum tilpasses of forskønnes arkitektonisk så de matcher Esbjergs på en gang moderne og historiske profil og den muskuløse og robuste by tilføres nye og mere følsomme og bløde værdier.

I Esbjerg har man skabt en ny unik stiforbindelse kaldet Landgangen. Landgangens og smukke arkitektur tilfører stedet et sæt af helt nye kvaliteter. Samtidig har Esbjergs hovedgade Kongensgade fået et løft. Kongensgadeområdet, Havnepromenaden og landgangen er nu et samlet attraktivt byområde, som man kan bevæge sig rundt i. For at udvikle og gennemføre de ønskede forandringer er der et tæt samarbejde med private aktører i Esbjerg Byforum. Og bylivet blomstrer

Ny skyline med blikfang

Den 3. plan handler om Fjordbyen i Vejle. Det er en ny blandet bydel med boliger, domiciler, lystbådehavn, erhvervshavn og et væld af klubaktiviteter. Den første plan, der blev godkendt i 2004 anslog arbejdsdelingen mellem by, foreninger og erhvervshavn. En afgørende del af udviklingen er sket på arealer benyttet af maritime klubber. Resultatet er, at Vejle i dag har fået en ny skyline. Man ser tydeligt forandringen med Bølgen som et af de markante byggerier og det nyeste skud på stammen er Kirk kapitals nye domicil i fjorden skabt af Olafur Eliasson.

I Kokkedal bruges regnvandet aktivt til at skabe en bedre by

Vejle er kendt for sin innovationskraft og den stærke plankultur, der muliggør projekter ud over det sædvanlige. Mange byer har en arkitekturpolitik, men få bruger den så aktivt som Vejle. I mange år vendte Vejle ryggen mod vandet. I dag har byen vendt sig mod fjorden og er blevet meget mere synlig for alle der passerer.

Alle skal være med

De tre kommuner går helhjertet ind i aktørinddragelsen og kobler fysiske tiltag med sociale, klimamæssige og økonomiske indsatser. Der er virkelig tale om synergi. Når vi skal omstille vores byer, så kræver det at alle gode kræfter mobiliseres. Der skal være plads til at lokale ildsjæle, erhvervsliv, investorer og foreninger kan sætte deres præg på fremtiden by. Når det lykkes, så taler resultaterne for sig selv.

Flere artikler

Vi udvikler fremtidens byer netop nu

Vi udvikler fremtidens byer netop nu

Byggeri Sponseret indhold af: COWI Vi udvikler fremtidens byer netop nu Med den stigende urbanisering får bæredygtig byudvikling øget betydning både herhjemme og i udlandet, siger markedsdirektør Søren Adamsen fra COWI, som alene i Danmark er involveret i...

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Mobilitet Sponseret indhold af: GoAppified Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle GoAppified er et dansk FinTech selskab der bl.a. har udviklet infrastrukturen for det digitale rejsekort til norske Flytoget, så passageren ikke længere behøver at tage...

Nordjylland viser vej

Nordjylland viser vej

Mobilitet Sponseret indhold af: Region Nordjylland Nordjylland viser vej I Nordjylland har vi med målrettet arbejde gennem mange år udviklet en fælles mobilitetsstrategi, som bakkes op af alle kommuner, trafikselskab og regionen. Vi er stolte af, at...

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Mobilitet Sponseret indhold af: Aalborg Universitet Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport De populære emner indenfor transport har i mange år været cyklisme og offentlig ­transport, især metroer og ­letbaner. Privatbilisme er også altid et...

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Mobilitet Sponseret indhold af: DTO Logistik og transport skal bidrage til bundlinien Der er store økonomiske gevinster forbundet med at få styr på transport og logistik Tekst: Kristian Hegner Reinau, Lektor i trafik og transport Aalborg Universitet, Leder...