Holbæk er én af de danske provinsbyer som langsomt vokser. Her Holbæk havn med Sankt Nikolai Kirken i baggrunden. Foto: Colourbox

20. september, 2018

Danmark har mange vækstområder

Ofte bliver Danmark fremstillet med fire kraftcentre, København, Aarhus, ­Odense og Aalborg og alt andet er udkantsdanmark. Men det er helt forkert. For alle Danmarks byer med over 20.000 indbyggere er de seneste 10 år vokset, og fra disse lokale vækstområder spreder væksten sig også.

Tekst: ­Lars Bøgeskov

Det er ikke kun København, Aarhus, Odense og Aalborg, der vokser. Danskerne flytter også til Haderslev, Holbæk, Holstebro og Helsingør. Alle landets byer med flere end 20.000 indbyggere er vokset siden 2010. Flere og flere danskere søger mod byerne – fra hele landet. Fra landområder til lokale større byer. Og fra hele landet til Danmarks største byer. Udviklingen går sammenlignet med andre lande relativt langsomt, men den går stabilt den vej.

Det er klart, at det er en stor udfordring for områderne uden for de større byer, at de unge og veluddannede i stort tal flytter til de store byer. Men både landspolitikere, kommunale politikere og erhvervslivet skal udnytte fordelene ved, at danskerne faktisk flytter sammen i vækstområder over hele landet. Med stærke lokale vækstområder kan Danmark høste fordelene af befolkningens koncentration i provinsbyerne og sikre vækst i alle egne af landet. Med en målrettet lokal indsats er der gode muligheder, siger direktør i Dansk Industri, Kent Damsgaard.

Tallene fremgår af analysen ”Vækst og udvikling i byer over hele landet”, hvor Dansk Industri på baggrund af udviklingen kommer med 22 konkrete forslag til, hvordan politikerne kan skabe de bedste rammer for virksomhederne over hele landet.

Med stærke lokale vækstområder kan Danmark høste ­fordelene af befolk­ningens koncentration i provinsbyerne og sikre vækst i alle egne af landet.

Kent Damsgaard, direktør, Dansk Industri

Udviklingen mod lokale kraftcentre er ikke et dansk øjebliksbillede. For vi ser den samme udvikling over hele verden. Det specielle ved Danmark er, at der er kortere mellem kraftcentrene, og byerne er mindre. Men også det kan udnyttes til en fordel – også for virksomhederne, siger Kent Damsgaard.

Virksomhederne omkring byerne står stærkere nu end tidligere. Virksomhederne handler med hinanden. De leverer komponenter eller services som rådgivning, transport, rengøring og kantinedrift ud over kommunegrænsen. Og medarbejdere pendler til og fra arbejde i de lokale kraftcentre i hele landet. Og større er Danmark ikke. Fra Kolding kan man nå alle dele af landet på 3 timer i bil undtagen Bornholm. Næsten alle danskere kan nå en større by på under en time.

De mange mindre kraftcentre i Danmark betyder, at gevinsterne spreder sig langt uden for de byer, hvor væksten er størst, siger Kent Damsgaard.

Lokal vækst – ikke omfordeling

For DI betyder analysens konklusioner, at vi i Danmark bør tale meget mindre om at omfordele værdierne i landet geografisk. For vi er ikke i en situation, hvor værdierne bliver skabt og alene koncentrerer sig om de store byer, og så er det en politisk opgave at omfordele dem. DI mener, at vi skal udnytte de fordele, der er ved, at vi koncentrerer os i byer i hele landet. Danskerne og de danske virksomheder skal fortsætte med at gribe nye muligheder der, hvor de opstår. Og politikerne bør give dem endnu bedre rammer for at gøre det.

Derfor bør vi tale mindre om, hvordan vi skal omfordele velstand, vi allerede har skabt, mellem forskellige dele af landet. Og mere om, hvordan vi i alle dele af landet er bedst rustet til at skabe mere vækst og velstand, siger Kent Damsgaard.

Men hvad er det så, de lokale virksomheder helst vil have fra politikerne for, at de skal placere deres virksomhed i deres lokalområde. DI har spurgt dem. Infrastrukturer vigtigst. Mere end halvdelen af virksomhederne mener, at infrastrukturen er en af de tre vigtigste faktorer.

Gode veje, bus- og togforbindelser og hurtigt bredbånd er afgørende.

Og mange virksomheder i Danmark har svært ved at finde nok kvalificerede medarbejdere. Af de virksomheder i hele landet, der har ledt efter nye medarbejdere inden for det seneste år, har mere end hver tredje måttet opgive at finde de rigtige folk. Hver gang det sker, misser virksomheden en mulighed for at tage nye ordrer ind.

Det er nødvendigt, at både folketingets politikere og de kommunale politikere tager meget alvorligt at skabe gode forhold for virksomheder over hele landet – i alle lokalområder. For det er sådan de lokale kraftcentre bliver styrket. Det er sådan, der kommer attraktive arbejdspladser til lokalområdet, og det er sådan, der kommer skatteindtægter til at styrke folkeskolerne, daginstitutionerne, ældreplejen og alt andet velfærd i kommunerne, siger Kent Damsgaard.

De lokale politikere har generelt øjnene rettet mod gode vilkår for erhvervslivet, fortæller nye undersøgelser fra DI. Infrastruktur og arbejdskraft går derfor igen, når man spørger både de lokale politikere og virksomhederne, hvad de synes er vigtigst for at fremme vilkårene for erhvervslivet i deres område. Og som DI-analysen også viser, så betyder det, at virksomhederne er mere tilfredse med deres med kommunalpolitikerne end med folketingspolitikerne.

Flere artikler

Vi udvikler fremtidens byer netop nu

Vi udvikler fremtidens byer netop nu

Byggeri Sponseret indhold af: COWI Vi udvikler fremtidens byer netop nu Med den stigende urbanisering får bæredygtig byudvikling øget betydning både herhjemme og i udlandet, siger markedsdirektør Søren Adamsen fra COWI, som alene i Danmark er involveret i...

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Mobilitet Sponseret indhold af: GoAppified Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle GoAppified er et dansk FinTech selskab der bl.a. har udviklet infrastrukturen for det digitale rejsekort til norske Flytoget, så passageren ikke længere behøver at tage...

Nordjylland viser vej

Nordjylland viser vej

Mobilitet Sponseret indhold af: Region Nordjylland Nordjylland viser vej I Nordjylland har vi med målrettet arbejde gennem mange år udviklet en fælles mobilitetsstrategi, som bakkes op af alle kommuner, trafikselskab og regionen. Vi er stolte af, at...

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Mobilitet Sponseret indhold af: Aalborg Universitet Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport De populære emner indenfor transport har i mange år været cyklisme og offentlig ­transport, især metroer og ­letbaner. Privatbilisme er også altid et...

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Mobilitet Sponseret indhold af: DTO Logistik og transport skal bidrage til bundlinien Der er store økonomiske gevinster forbundet med at få styr på transport og logistik Tekst: Kristian Hegner Reinau, Lektor i trafik og transport Aalborg Universitet, Leder...