Det danske firma Sprout sælger sine spirende blyanter i blandt andet USA og England via Amazon. Som andre brands med egne ­produkter har firmaet bedre vilkår på den digitale markedsplads end mellemhandlere, der sælger andres produkter

29. oktober, 2018

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling.

Tekst: Elías Lundström

Magtbalancen i dansk e-handel ser ud til at ændre sig de kommende år, hvis Amazon som forventet lancerer en dansk udgave af sin handelsplatform. Virksomheder, der sælger produkter med eget varemærke, har nemlig bedre vilkår når de sælger via den amerikanske platform. Og det vil gå ud over de lokale ­mellemhandlere i Danmark, vurderer adm. direktør for Amazon-konsulentfirmaet Be-Ahead, Søren Kipling.

”Amazons strategi vil betyde, at brands overtager, og mellemhandlere bliver nødt til at lukke forretningen,” siger han.

Endnu er Amazon med sin andel på 1,8 pct. af det danske e-handelsmarked ikke stor nok til at tippe balancen. Men selskabet vil på blot fem år være i stand til at snuppe mellem 8 og 20 procent af markedet ifølge en analyse fra Boston Consulting Group.

I Tyskland er det ikke længere nok at være på Google. Hvis du ikke også er på Amazon, eksisterer du ikke for halvdelen af befolkningen

Søren Kipling, adm. direktør, Be-Ahead

Det vil kunne mærkes rundt omkring i de danske e-handelsvirksomheder. I Tyskland, hvor Amazon ifølge Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har erobret 46 pct. af markedet, er det svært at komme udenom giganten.

Amazons søgealgoritmer tilgodeser brands indirekte

Virksomheder med egne varemærker er bedre rustet til at klare sig i en verden domineret af Amazon ifølge konsulenten.

Det skyldes blandt andet, at disse brands oftest tjener flere penge på deres produkter. Derfor har de også råd til at betale Amazons andel på omkring 15 pct. af salgspriserne på produkterne, vurderer Søren Kipling. Men for mellemhandlere som Elgiganten, der sælger andres produkter, er det sværere at tjene penge på platformen.

”De fleste burde kunne tjene penge på at sælge på Amazon. Men brands vil tjene mest, fordi de kan springe flere mellemled over,” siger han.

Samtidig har producenterne også en konkurrencefordel over for mellemhandlere på Amazon, fordi de indirekte bliver tilgodeset af platformens søgealgoritmer. Sælgerne kæmper nemlig en hård kamp med hinanden om at blive vist på den første side, når kunderne søger efter deres produkter. Og her er virksomheder med registrerede varemærker bedre stillet: De har eksklusiv adgang til at skabe en side med deres eget produktunivers og indhold — en slags butik i butikken — som ifølge Amazon kan øge både trafik og salg. Da søgealgoritmerne netop belønner de produkter, der sælger godt, kan det således give producenterne et yderligere skub frem i søgeresultaterne.

”Det er svært at bevise, men det er min erfaring, at man rangerer højere i Amazons søgeresultater, hvis man er et brand og desuden benytter sig af deres tilhørende annoncer,” siger Søren Kipling.

Virksomheder mister forhold til kunden

Mellemhandlere står også svagere på Amazon, hvis de er vant til at tjene penge på slagtilbud. I den fysiske forretning kan et enkelt godt tilbud lokke kunderne til at købe andre, og dyrere, produkter. Og i nyhedsbreve kan butikkerne løbende være i kontakt med kunderne og sælge nye varer.

Men hos Amazon mister forretningerne denne relation til kunderne — og dermed også muligheden for at skabe mersalg.
”Normalt tjener du som e-købmand først penge på anden eller tredje salg via nyhedsmail. Men det kan du ikke hos Amazon, fordi du ikke får bygget en kundebase op. Så du skal tjene penge på den første ordre,” siger Søren Kipling.

Trods de mange faldgruber anbefaler Amazon-konsulenten alligevel de fleste at overveje muligheden for at sælge via Amazon.
”I Europa alene kan du nå ud til 340 millioner mennesker via Amazon. Det er en enormt god eksportmulighed,” afslutter han.

Sådan kan Amazon udvide i Danmark

  • Danskere, der køber på ­Amazon i dag, bruger en af platformens udenlandske sider og får typisk varerne leveret fra et lager i Tyskland.
  • Første skridt kan være at lancere en dansksproget udgave af Amazon med udvalgte produkttyper som elektronik, legetøj og bøger.
  • Derefter vil Amazon kunne etablere et nordisk lager, sandsynligvis nær Stockholm, og dermed levere pakker hurtigere og billigere
    – samtidig med en lancering af Prime-medlemskabet i ­Norden.
  • Herfra kan Amazon udvide produktudvalget og sin logistik i ­Norden – og på sigt opnå en andel af det danske e-handelsmarked på ­mellem 8 – 40 pct. ifølge analyser fra Boston Consulting Group og Dansk Erhverv.

Kilde: Boston Consulting Group

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...