Foto: Nets

29. oktober, 2018

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Tekst: Henrik Lundgaard Sedenmark, chefkonsulent, Dansk Erhverv

Henrik Lundgaard Sedenmark, chefkonsulent, Dansk Erhverv

Fremtidens betalinger er ikke blot virtuelle – de er biometriske. I takt med, at betalinger med kontanter er på vej ud, er ikke blot betalinger med kort stigende, men i høj grad betalinger med andre betalings­instrumenter – som fx dig selv.

Biometri – betal med dig selv

Fingeraftryk, blodåreskanning og ansigtsgenkendelse er ikke fjerne fremtidsscenarier – det foregår allerede i dag som identifikation for og godkendelse af en betaling. Og ikke kun i udlandet. I Danmark kan man allerede i dag betale med blodåreskanning. Det fungerer som et pilotprojekt på CBS i København, hvor Nets har lavet et forsøg med betaling med Dankort via blodåreskanning i fingeren.

Der er ingen tvivl om, at vi i fremtiden, vil se mere af den type løsninger, hvor identifikationen af betaleren og godkendelse af betalingen sker via biometri – for ikke blot kender vi alle, at have taget afsted hjemmefra uden betalingskort, vi ved også, at betaling er friktion. Dybest set, er der jo ingen af os der glæder og til at foretage en masse betalinger. Det skal bare overstås – og det skal være hurtigt, nemt og sikkert, så vi kan komme videre. Her er biometrisk genkendelse og godkendelse åbenlyst en oplagt mulighed.

Betalingsmarkedet er i forandring

Betalingsmarkedet oplever i disse år store forandringer. Udviklingen går rigtig stærkt. Det er ikke mange år siden, at vi gik fra betalingskort med magnetstribe, til kort med chip, til at vi nu har kontaktløse kort. Samtidig er betalingerne rykket ind i mobiltelefonen, med MobilePay, Dankort på mobilen, ApplePay mfl. og i wearables som armbånd og ure.

Betaling med kontanter er hurtigt på vej ud. Nationalbanken har for nyligt oplyst, at alene 23 % af de danske husholdningers betalinger i fysiske forretninger sker med kontanter – og danskerne går sjældent rundt med kontanter på sig – hele 46 % af danskerne har mindre end 100 kr. på sig i kontanter. Særligt de unge har helt fravalgt kontanterne. Samtidig med, at kontanterne er på vej ud af detailhandlen, er flere kort også på vej ind. I snit havde alle danskere over 15 år ca. to betalingskort i 2017, og selvom Dankort fortsat er i førertrøjen, er også de internationale debet- og kreditkort godt repræsenteret på markedet.

Nye medier, men ikke nye transaktionsformer

Foto: Nets

Selvom betalingsmidlerne er rykket over på nye platforme, som biometri og mobiltelefoner, så foregår selve transaktionen fortsat i langt de fleste tilfælde med bagvedliggende betalingskort. På det område, er der desværre ikke sket meget i de seneste år.

Med den nye lov om betalinger, som trådte i kraft tidligere i år, øjner der sig dog nye muligheder i form af konto til konto betalinger, som kan foretages uden et mellemliggende betalingskort. Det skaber nye innovative muligheder ift. selve den bagvedliggende transaktion, mens kunden der foretager betalingen nok fortsat vil opleve betalinger med plastikkort, mobiltelefonen og biometri, som de primære fysiske betalingsinstrumenter.

Friktionsløst – på tværs af kanaler

For både kunder og for butikker er det afgørende, at betalinger er friktionsløse – også på tværs af kanaler. En forbruger vil have den samme gnidningsløse betaling i såvel fysiske butikker, som ved nethandel. Det er derfor afgørende, at fremtidige betalingsløsninger sikrer, at betalinger på forskellige kanaler og platforme smelter sammen, så det bliver ligeså nemt at betale for varer og ydelser købt på nettet, som i en butik.

I dag er der typisk kun en terminal, du kan betale ved i butikken. Den terminal tager alle betalingsformer. På nettet er der derimod en række forskellige løsning­er, som enten kræver at du har lagt dine kortoplysninger ind i en app, at du indtaster kortoplysningerne ved købet, eller du fx betaler med ApplePay, MobilePay eller Dankort på Mobilen. De mange muligheder skaber ikke blot friktion, men også usikkerhed omkring betalingsformen, og får i værste tilfælde kunder til at forlade kurven og handle et andet sted.

I fremtiden ser vi nok, at betalinger på nettet vil foregå mere friktionsløst. Det vil ske med løsninger, som samtidig med betalingen også trækker navn og leveringadresse ind, på en nem og bekvem måde, mens selve betalingen kommer til at foregå med fx ansigtsgenkendelse via telefonens kamera.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...