Sponseret indhold af: Columbus

29. oktober, 2018

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet, vurderer Retail Market Manager for Columbus i Danmark.

Købelysten fejler ikke noget hos danskerne. Både fysiske butikker og nethandel kunne glæde sig over, at omsætningen steg med henholdsvis 1,4 og 10 pct. sidste år ifølge Dansk Erhverv. Men mange forretninger risikerer at gå glip af væksten på grund af aldrende it-systemer, der ikke taler sammen.

Sådan lyder vurderingen fra Retail Market Manager hos it-konsulentvirksomheden Columbus i Danmark, Thomas Lund.

Der kommer hele ­tiden flere kanaler, hvor man skal forbinde virksomheden med slut­brugeren. Udfordringen er, at de ikke hænger sammen

Thomas Lund, Retail Market Manager, Columbus i Danmark

For mens forretningerne har haft travlt med at lancere apps, finpudse deres webshops, etablere sig på sociale medier og lignende tiltag, så har de bagvedliggende forretningssystemer ikke fulgt med. Og det presser virksomhederne:

”Der kommer hele tiden flere kanaler, hvor man skal forbinde virksomheden med slutbrugeren. Udfordringen er, at de ikke hænger sammen,” siger Thomas Lund og fortsætter:

”Forbrugerne forventer eksempelvis at vide, hvad der er på lager, og hvad der er i webshoppen, når de står i butikken. Men det er meget få forretninger, der har opnået den her sømløse integration af systemerne, som det kræver.”

Kunder tjekker varer på nettet, før de køber i butik

Butikkernes udfordring er, at det ikke længere er nok at have en webshop. Nye forbrugervaner kræver, at den fysiske og digitale del af forretningen også fungerer bedre sammen.

Flere kunder undersøger i dag varen i en fysisk butik, før de handler på nettet, viser en analyse fra Dansk Erhverv. På blot et år er andelen af kunder, der gør dette steget fra 11 til 16 pct. Samtidig tjekker en fjerdedel af kunderne også varen ud på nettet, før de køber i en fysisk butik.

Med andre ord skal alt fra produktinformation til lagerstatus og priser hænge sammen på tværs af alle kanalerne. Og fordi det er langt fra tilfældet i dag, så mister butikkerne potentielle kunder, vurderer Thomas Lund.

”Før i tiden var vi vant til, at ekspedienten måtte ringe rundt til de andre butikker for at tjekke, om en vare var på lager. I dag forventer vi, at hun bare scanner en stregkode og ved det med det samme,” siger han og tilføjer:

”Hvis det går for langsomt, finder vi bare varen et andet sted.”

Data-siloer hæmmer væksten

Idealet for mange forretninger er de berømte Apple Stores, hvor ekspedienterne går rundt med tablets, der både fungerer som kasseapparat og opslagsværk til varerne.

Virkeligheden er dog ofte en ganske anden i de fleste forretninger. Eksempelvis kan mange webshops stadig ikke vise, hvad de enkelte butikker har på lager. Og når butikken skilter med et tilbud, slår det ikke igennem i webshoppen.

For at overvinde disse udfordringer, kræver det et opgør med virksomhedernes datasiloer, mener Thomas Lund.

”Problemet er, at data ofte skal flyttes rundt manuelt, og så får man ikke opdateret dem med det samme,” siger han.

Akilleshælen er de aldrende forretningssystemer, som ikke er ordentligt forbundet med virksomhedernes e-handelsplatforme og andre kanaler. Når integrationen mangler, skal medarbejderne typisk opdatere både priser, produktinformation og lagerstatus i flere forskellige systemer.

”Det presser forretningen på sigt, fordi du skal lave lappeløsninger og vedligeholde flere systemer separat,” siger Thomas Lund og giver et eksempel:

”Det nytter ikke, at man gerne vil tilbyde dag til dag-levering og vise butikkens lagerstatus på nettet, hvis webshoppen ikke er forbundet med ERP-systemet.”

Flere virksomheder er derfor også begyndt at flytte deres forretningssystemer i skyen. Omstillingen gør det lettere at binde de mange nye tjenester sammen og eksempelvis integrere produktinformation med virksomhedens webside.

”Jeg kan godt forstå, at nogle har ventet med at opgradere deres systemer — for de sælger jo ikke nødvendigvis flere varer af den grund. Men hvis du ikke gør det, risikerer du omvendt, at dine kunder går et andet sted hen om et år,” siger Thomas Lund.

Columbus

Columbus er en global it-­konsulentvirksomhed med speciale i integrerede forretningssystemer til detailvirksomheder. Virksomheden har 2.000 medarbejdere i 18 lande, som har stået for over 8.600 business application-implementeringer.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...