Sponseret indhold af: DIBS

”En af årsagerne til de udenlandske webshops popularitet er blandt andet at de er blevet så gode til at levere siderne på dansk, at mange danskere slet ikke lægger mærke til, at de handler i en udenlandsk webshop” - Henriette Høyer, Head of Sales, DIBS

29. oktober, 2018

Danskerne e-handler globalt

Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de sidste tre måneder

Danskerne er vilde med at handle på nettet. I løbet af 2018 vil det danske forbrug på nettet runde 133,5 milliarder kroner, men d­esværre så får de danske webshops ikke glæde af dem alle. Danskerne er nemlig lige så glade for at handle i udenlandske webshops som i ­danske.

”Vi har lige udgivet vores årlige ­rapport om dansk e-handel, hvor vi beskriver de tendenser og den udvikling der er inden for online handel, og tendensen er klar. Danskerne handler i stigende grad i udenlandske webshops,” forklarer Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS.

Rapporten taler sit tydelige sprog. 49 procent af de danske onlineforbrugere har handlet i en udenlandsk webshop inden for de sidste tre måneder. Det er en stigning på fire procentpoint siden 2017.

”En af årsagerne til at de udenlandske webshops er blevet så populære, er blandt andet at de er blevet rigtig gode til at levere siderne på dansk, at mange danskere slet ikke lægger mærke til, at de handler i en udenlandsk webshop,” siger Henriette Høyer og fortsætter:

”Men det har enorme konsekvenser for dansk e-handel, når så stor en del af onlinehandlen sker i udlandet. Det bliver bl.a. sværere at konkurrere på pris og produktudvalg for de danske webshops, når danskerne kan sidde hjemme på sofaen og sammenligne priser og produkter fra hele verden. De danske onlineforbrugere er meget prisbevidste og det bliver en udfordring for de danske butikker i fremtiden.”

Derfor shopper vi udenlands

E-handlen er blevet global og mange online­forbrugere lægger ikke mærke til, hvornår de shopper i danske eller udenlandske webshops. Det er ærgeligt når fx. 31% af onlineforbrugerne aktivt fravælger udenlandske butikker, da de gerne vil støtte danske webshops.

69% af de forbrugere der handler i webshops uden for landets grænser, gør det for at spare penge. 42% fordi produktet ikke kunne købes i Danmark mens 37% ønsker et større udvalg af varer at vælge imellem.

”Dertil skal lægges at mange springer fra den digitale indkøbskurv i sidste øjeblik i danske webshops. Årsagen er at de synes at prisen inkl. levering er for høj. Ofte får de først prisen oplyst når de står ved kassen, hvilket de opfatter som en dårlig kundeoplevelse,” siger Henriette Høyer.

Så prisen spiller en stor rolle for danske forbrugere når de handler online, og det kan være svært for danske webshops at konkurrere på den parameter.

”Derfor er det nødvendigt at ty til andre parametre end blot pris. Danske webshops skal fokusere på det der er vigtigt for de danske forbrugere, nemlig at gøre det let at returnere varer, sikre at det er tydeligt at se leveringsomkostninger tidligt i processen, skabe tryghed omkring handlen og ikke mindst gøre det meget tydeligt at kunden støtter en dansk lokal shop, og kan få dansk kundeservice,” slutter Henriette Høyer.

OM DIBS

DIBS startede tilbage i 1998 for at løse problemet med at modtage betalinger på nettet. I dag er DIBS repræsenteret i 20 lande med over 30.000 kunder og mere end 2.000.000.000 gennemførte transaktioner.

Siden 2014 har DIBS været ejet af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.

I DIBS følger vi e-handlens udvikling tæt og opdaterer vores betalings­løsninger løbende, så de passer til forbrugernes præferencer. Hvert år udgiver vi en statistisk rapport ”Dansk e-handel”, der giver både os selv og resten af branchen et godt indblik i e-handelsmarkedet. I rapporten deler vi vores råd til, hvordan du kan optimere din webshop – blandt andet ved hjælp af din betalingsløsning. Vores vision er, at ingen forbrugere skal afbryde et køb grundet et besværligt checkout flow.

OM RAPPORTEN ’DANSK E-HANDEL 2018’


Rapporten og dens resultater er baseret på en uvildig undersøgelse foretaget af YouGov, der blev gennemført i første kvartal af 2018, og som bygger på interviews med omkring 7000 respondenter mellem 15 og 74 år fra Danmark, Norge, Sverige og Finland – 2000 af ­respondenterne er bosiddende i Danmark.

 

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...