29. oktober, 2018

“Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden”

Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne spilleregler. Det samme sker lige nu for E-handel.

Tekst: Anne Skare Nielsen, Future Navigator

Digitaliseringen åbner et helt nyt eventyrland for os. Den digitaliseringsbølge, der vælter ind over detailhandlen lige nu ser ud som om den kun handler om tech: big data, AI, machine learning, virtual reality osv. Men når Offline og Online smelter sammen til det nye O2O vil det ikke bare være et mix fra begge verdner med strøm i. Det vil blive et helt nyt univers – med nye vindere og nye spilleregler. “Onlife” er vejen frem for dig. Og fordi vi altid hører så meget om tech, kommer her nogle af de menneskelige trends, du skal kaste dig ud i 2018-19.

Anne Skare Nielsen. Foto: Anne Kring

Communities – både som dedikerede fans af dit produkt, frustrerede forbrugere der crowdfunder udviklingen af nogle ordentlige vandpistoler, eller Netflix der har droppet de gamle paradigmer med landegrænser og regioner og i stedet inddelt deres kunder i “taste communities”. Du vil sandsynligvis have mere tilfælles med en person du deler “Netflix taste” med i Australien end du vil have med dem du bor dør om dør med. For detailhandlen vil communities være uundværlige ift. markedsforståelse og produktudvikling.

Principper – planer er på vej ned i fortidens toiletter sammen med tunge, dyre rapporter som ingen har tid til at læse. I stedet skal du navigere udfra principper. The Amish (dem med hestevognene og de sjove skæg) er f.eks. ikke teknologimodstandere, men vælger alting til og fra ift. om det er godt for familien. Dine kunder gør det allerede – vegansk, økologisk, æstetisk osv. – er principper, der gør det nemmere for os at vælge, og principper vil der komme flere af. Joe & The Juice har ramt den trend spot on med deres princip om at fokusere al energi på medarbejdernes udvikling.

Titler – Chief Executive Officer? Vi ved ikke, hvad du laver… Det lyder fint – men “fint” har du ikke brug for. Skift jeres titler ud med noget mere beskrivende. Det er f.eks. meget nemmere at lure hvad en Chief Talent eller Communications eller Content eller Diversity Officer laver. Opfind dine egne titler, der dækker over de opgaver du vil ha’ løst. Jeg havde f.eks. engang en Mega Responsible i min virksomhed – ham ville alle ansætte.

Ryd op – Den digitale bølge der rammer os lige nu er specielt på jagt efter bøvl og fordyrende mellemled. Hvis ikke du i værdikæden kan forklare eller påvise at du skaber guld får du kniven. Som tommelfingerregel: Hvis kunden eller en kollega har lyst til at gi’ dig drikkepenge får du lov at blive. Hvis ikke kommer en robot og spiser dit job. Så ud med alt der fylder, roder, bøvler og suger energi. Om det er forældede processer, et støvet varelager eller grimme skilte foran din butik. Den proces er samtidigt med til at fokusere forretningen på kerneopgaven. Og det er kerneopgaven og intet andet du skal digitalisere udfra.

Nysgerrighed – Der er 2 ting vi med sikkerhed ved kommer til at påvirke os de næste mange, mange år: hyperkompleksitet og hyperforbundethed. Det betyder bl.a. at ingen lige nu fatter en skid af hvad der foregår. Og hvis de tror de gør, er det fordi de kommer for lidt ud. Spillereglerne for den nye detail-verden er ikke skabt endnu, og det er derfor afgørende, at du tør kaste dig ud i det uopdyrkede eventyrland og får sat din pløk i. Uanset om andre tror på, at du lykkes eller ej. Der har aldrig været kortere afstand mellem at nogen har en vision og det rent faktisk kan lade sig gøre, og hvis du bevarer nysgerrigheden, modet (som ofte bare er mangel på realitetssans) og sætter hjerne og hjerte ind på at gøre dine beslutninger til de rigtige beslutninger, så er fremtiden din.

Flere artikler

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...