”Vi skal huske på, at langt hovedparten af detailhandlen vil foregå offline mange år endnu, og derfor skal vi arbejde hen mod at integrere online og offline,” siger Lars Christensen, partner hos Vertica

29. oktober, 2018

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din forretning, så du kan forene din online og offline tilstedeværelse – og på den måde give kunderne den maksimale kundeoplevelse.

Tekst: Lars Bennetzen

Vores indkøbsvaner ændrer sig hastigt i takt med, at det bliver mere og mere almindeligt at købe ind online. Men hvor mange frygter, at det kommer til at betyde butiksdød for fysiske butikker, så deler Lars Christensen, partner i Vertica, ikke den frygt.

”Jeg tror ikke, at man behøver at male fanden på væggen. Mange onlinebutikker investerer i disse dage i fysiske butikker, og den tendens vil være den dominerende. Dem, der formår at blande online og offline rigtigt, vil klare sig rigtig godt,” siger Lars Christensen.

Ifølge Lars Christensen foregår op mod 80% af al handel stadig i en fysisk ­butik – og det gælder på tværs af alle ­aldersgrupper.
”Langt hovedparten af detailhandlen vil foregå offline mange år endnu, og derfor skal vi arbejde hen mod at integrere online og offline, så vi giver kunderne den bedste oplevelse,” pointerer Lars Christensen.

Få gang i forandringsprocessen

Netop den blanding af online og offline betyder også, at begrebet e-handel er på vej til at blive pensioneret. I dag tales der om Unified Commerce, som dækker over, at det er nødvendigt at være til stedet såvel virtuelt som fysisk.

Men det sætter krav til detailhandlen. For den tekniske dimension skal hænge nøje sammen med den forretningsmæssige dimension. Det er ikke noget, der kan klares som venstrehåndsarbejde. Det er nødvendigt, at virksomhederne lægger en plan.

”Unified Commerce er et forandringsprojekt i organisationen, som vil være kritisk for virksomheden, og derfor må det ikke behandles som et sideprojekt i forretningen,” fremhæver Lars Christensen.

Grundlæggende skal man ikke være bange for, at online æder ­offline. Man skal ­bruge online, der hvor det fungerer, og så i øvrigt integrere offline med det

Lars Christensen, partner i Vertica

Og det er vigtigt at få gang i den forandringsproces nu. For i dag møder forretningerne ikke kun deres kunder i butikken eller på deres hjemmeside. De møder dem også på deres Instagram-side, på deres Facebook-side og mange andre steder i det virtuelle univers.

”Derfor er det ikke nok at gøre det samme i dag som i går – bare digitalt. Det er vigtigt, at vi udnytter digitaliseringen til at lave nye forretningsmuligheder, som kunderne oplever som en klar forbedring af kundeservicen,” siger Lars Christensen.

Udfordring for detailbutikkerne

En tendens, vi ser lige nu, er, at onlinebutikker oprettter konceptforretninger, hvor kunderne kan se produkterne og afprøve dem, inden de køber dem online.

”Med digitaliseringen er der nogle helt unikke muligheder. Du kan f.eks. vise en sofa frem i butikken, og folk kan afprøve den. Men i stedet for at have den stående i mange farver, så kan butikken gøre brug af sammensmeltningen med online-delen ved at vise kunderne forskellige farver på sofaen i et virtuelt miljø og måske endda placere sofaen på et billede af kundernes dagligstue,” pointerer Lars Christensen.

Der er dog en udfordring, som detailbutikkerne skal finde en løsning på. Mange af de muligheder som digitaliseringen kommer med, giver større fordele til kæder, der både har butikker i flere byer og store lagerbygninger, hvorfra de kan sende varer til kunderne.

”Der er brug for, at der kommer nogle logistik-leverandører, som kan stille tjenester til rådighed for de små butikker, så de bedre kan hamle op mod de store”.

Fremtidens butikker

Ifølge Lars Christensen vil de retail-aktører, der får størst succes i fremtiden, være dem der evner at fusionere de digitale muligheder fra onlineverdenen med den sanselige og fysiske butiksoplevelse – og som dermed kan skabe ekstraordinært berigede købsoplevelser for kunderne.

”Grundlæggende skal man ikke være bange for, at online æder offline. Man skal bruge online, der hvor det fungerer, og så i øvrigt integrere offline med det,” slutter Lars Christensen.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...