Foto: Colourbox

29. oktober, 2018

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis.

Tekst: FDIH

Danskerne bestilte i 2017 omkring 132 mio. fysiske varer over nettet, og uanset om kunden har købt en bog, en kjole eller et par hovedtelefoner, så forventer man, at varen nærmest ligger på dørtrinet, når man har klikket ”køb”.

Helt så hurtigt går det nu ikke, men dag-til-dag levering og levering inden for 2 dage er oftest kundernes forventninger, og det udfordrer e-handlen. Det overrasker især mange detailhandlere, der vil til at sælge på nettet, at de møder en stor logistisk udfordring.

Kundens afsluttende købsklik er nemlig startskuddet til, at varen hentes på butikkens lager, bevæger sig til afsendelsesfunktionen med indpakning, labels og følgeseddel, inden den afhentes af distributør og sendes videre til enten pakkeshops, pakkeautomat eller direkte hjem til kunden. Undervejs kan kunden ofte via Track n’ Trace følge pakkens rejse.

Der er store omkostningerne i gode logistikløsninger, men det er usynligt for kunden. Trenden i de seneste år er gået i retning af ”fri fragt”, ligesom flere tilbyder gratis returnering, hvis kunden fortryder sit køb.

Fri fragt og flere muligheder for ­levering

2 ud 3 netbutikker siger i FDIHs Logistikundersøgelse fra 2017, at de ser ”fri fragt” som både en stor udfordring og som en af de væsentligste konkurrenceparametre, når kunden afgør, om han/hun vil købe.

Hertil kommer, at kunden skal tilbydes flere muligheder for at få leveret sin pakke. Så 9 ud 10 netbutikker har aftaler med flere distributører, så de kan tilbyde kunderne levering hjemme, på arbejdspladsen, i en automat eller i en butik.

”Som kunder er vi nogle utålmodige bæster. Nu har vi købt, og så skal varen helst leveres med samme, og på den måde, der passer os bedst. Den service vil butikkerne selvfølgelig levere for at give kunden den gode oplevelse, så de kommer igen. Ligesom hurtig levering mindsker risikoen for, at de fortryder købet og returnerer varen,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Mere e-handel og nye løsninger

Danskernes e-handel vokser med op til 15 % fra år til år, så i år bringer PostNord, GLS, DAO365 og alle de andre distributører omkring 150 mio. varer til kunderne. Det skal ske hurtigt og sikkert, og set med butikkernes øjne – helst så billigt som muligt.

For at sikre de bedste leveringsmuligheder har der været en massiv vækst i antallet af butikker, der fungerer som ud- og indleveringssteder for pakker. PostNord og de andre distributører øger nu antallet af aftaler med butikker, så der er kapacitet nok, når Black Friday og julehandlen sætter ind. En løs optælling viser, at der i Danmark er over 3000 pakkeudleveringssteder inklusive en stribe automater, der sikrer mulighed for at hente ens pakker døgnet rundt.

Som kunder er vi ­nogle utålmodige bæster. Nu har vi købt, og så skal varen helst leveres med samme, og på den måde, der passer os bedst

Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel

Flere virksomheder i skarp konkurrence på pakkemarkedet betyder også kreativitet og nye løsninger, som havde trange kår under tidligere tiders postmonopol.

Således sikrer det nyeste fragtfirma Coolrunner lave priser ved at søge blandt de bedste danske fragtfirmaer, og på den måde finder firmaet den billigste og nemmeste løsning. Det gælder for både netbutikker og private, ligesom forsendelser ud af landet klares i samarbejde med DAO365.

”Vi hører snak om droner og andre tekniske løsninger, som især kineserne afprøver. Men fremfor dronelandingspladser på dørtrinet, så tror vi mere på en fremtid med deleøkonomiske løsninger som Mover og Burd, der bruger biler og cykler til at løse den nære distribution. Det skaber jobs og udnytter eksisterende materiel bedre, altså mere bæredygtige løsninger,” vurderer Henrik Theil.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...