Foto: Colourbox

29. oktober, 2018

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle myndighedskontrol af de nye handelsmønstre.

Tekst: Matthias Lumbye Vesterdal

Danskernes køb i udenlandske netbutikker er på det nærmeste eksploderet over de seneste år. Ifølge tal fra Dansk Erhverv steg e-grænsehandlens andel af den samlede e-handel fra en femtedel i 2012 til en tredjedel i 2017. Vel at mærke samtidig med, at den samlede e-handel steg fra 61 milliarder til 123 milliarder kroner.

Vi har intet imod udenlandsk konkurrence. Men problemet opstår, når man ikke konkurrer på lige vilkår

Henrik Hyltoft, markedsdirektør, Dansk Erhverv

”Danskerne er nogle af de mest digitale forbrugere i Europa, og vi er ikke bange for at handle i udenlandske netbutikker. Derfor er vi blandt de absolut mest e-grænsehandlende i hele EU – og det kommer kun til at fylde mere fremover”, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, og peger på, at det især er de yngre aldersgrupper, der e-grænsehandler.

”Vi har intet imod udenlandsk konkurrence. Men problemet opstår, når man ikke konkurrer på lige vilkår”, fortsætter Henrik Hyltoft.
Beregninger fra Dansk Erhverv, på baggrund af Skatteministeriets oplysninger om momsindbetalinger fra udenlandske netbutikker, viser, at staten kan gå glip af op mod 500 mio. kroner årligt som følge af ubetalt moms fra udenlandsk e-handel. Tallet dækker over en lind strøm af pakker til danske forbrugere fra lande uden for EU, bl.a. Kina. Ifølge PostNord modtog danske forbrugere 10 mio. pakker fra kinesiske afsendere i 2017; et antal der er steget fra stort set ingenting på relativt få år.

Systemet inviterer til snyd

Når de såkaldte ”kinapakker” kan gå under radaren for momsbetaling, skyldes det blandt andet, at der er en momsbagatelgrænse på 80 kroner, så modtagere af pakker med en værdi under 80 kr. ikke opkræves moms. Dansk Erhverv har flere konkrete eksempler på, at værdien af en pakke angives for lavt, for dermed at komme under bagatelgrænsen.

”Momsbagatelgrænsen er et eksempel på en regel, der blev indført længe før, at man kunne forestille sig international e-handel i den skala, som vi ser i dag. Hvis kontrollen ikke følger med, inviterer man simpelthen til snyd med systemet. Især når man har en relativ høj momssats som Danmark. Derfor opfordrer vi til, at Danmark følger Sverige og fjerner momsbagatelgrænsen”, siger Henrik Hyltoft.

Men ifølge Dansk Erhverv er det kun et element af de udfordringer, som grænseløs e-handel skaber.

”Vi kan se, at det ikke længere kun er billigt nips, der kommer ind fra de kinesiske netbutikker. Der er også flere og flere dyrere produkter, især elektronik, som undgår moms og told”, siger Henrik Hyltoft og peger på dyre kameraer, som eksempel på produkter, der er begyndt at komme told- og momsfrit til Europa ved at udnytte huller i systemet.

Kina fylder mere og mere

I sidste måned fremsatte EU’s antisvindels-enhed, OLAF, et formelt krav til Storbritannien om tilbagebetaling på ca. 20 mia. kroner for manglende opkrævning af told på importerede varer, især tøj og sko, fra blandt andet Kina. Anklagen lød, at Storbritannien igennem flere år havde ladet importvarer indregistrere uden at opkræve den korrekte told. Varerne var herefter blevet videredistribueret i resten af det Indre Marked.

”Når først en vare er kommet inden for det Indre Marked, er der ikke meget at gøre. Det er derfor, at vi er nødt til at kunne stole på, at varer fortoldes og beskattes korrekt ved grænsen til EU”, siger Henrik Hyltoft og fortsætter: ”Det siger sig selv, at det er svært at konkurrere mod nogen, der starter med at være 20 procent billigere – før vi overhovedet har snakket produktsikkerhed eller noget andet.”

Lige præcis Storbritanniens fremtidige forhold til resten af det Indre Marked er fortsat uklart, men sagen understreger ifølge Henrik Hyltoft behovet for fokus på en ensartet håndhævelse af regler inden for EU.

”Man kan nogle gange stå med oplevelsen af, at e-handlen er kommet en smule bag på de europæiske myndigheder. Selvom mere handel flytter online, er kontrolindsatsen stadig fokuseret på de fysiske butikker”, afslutter han.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...