Foto: Pexels

29. oktober, 2018

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn.

Tekst: FDIH

Danskerne har i flere år været en af verdens mest digitale folkefærd, også når det gælder indkøb, hvor vi alene i 2017 spenderede over 115 mia. kr. online, og det stiger til 128-130 mia. kr. i 2018. Det er tæt på, at hver tredje forbrugskrone nu bliver brugt i digital handel til alt fra dagligvarer over tøj og møbler til rejser og streaming af musik og film.

”E-handlen i Danmark har i flere år talt meget om mobilen, men det er først nu, at de faktiske tal viser hvor stor en rolle mobilen er på vej til at erobre, ” konstaterer kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internet­handel.

FDIH E-handelsanalyse viser, at i løbet af første halvår i år startede mere end fjerde (27 %) kunde med at søge efter varen på mobilen, og hver femte (20%) gennemførte købet via telefonen. Det er voksne i alderen 26-50 år, samt de unge under 25 år, der er storforbrugere af mobilen til e-handel og trækker tallene op. Danskere over 50 år foretrækker tablets, men for alle aldre gælder det, at pc’en er på tilbagetog, selv om den stadig er det mest benyttede værktøj til e-handel.

”Langt de fleste af os har altid en smartphone med os, og den er blevet uundværlig. De færreste kan huske telefonnumre, fordi de ligger i mobilen. Vi bruger den indbyggede GPS, når vi skal finde vej eller parkere, vi betaler i butikker, ser nyheder og tjekker venner på sociale medier,” konstaterer Henrik Theil.

”I e-handlens verden stiger mobilbetalinger nærmest eksplosivt, så hver tiende e-handel betales via en betalingsapp. Senest er Dankortapp’en og DIBS’ Easy-app kommet til.”

Forbrugerne oplever også, at de digitale muligheder kombineres, således også i betalingsapps som MobilePay, som tilbyder at udfylde adresseoplysninger ved e-handel.

App-udbyder kender jo brugerens adresse, så det er en logisk udvikling. Levering af varen kan følges som track n’ Trace på mobilen, der i sidste ende viser en sms, når varen er klar til afhentning.

Hele den teknologiske udvikling peger på mobilen som omdrejningspunkt for e-handlen. Nemmere og hurtigere, eller måske bare mere bekvemt.

Hvad gør forretningerne så?

Mange forretninger udvikler egne apps, fordi det giver bedre brugeroplevelse og ”dialog” med kunden end at navigere rundt på en webside, selv når den er mobiloptimeret. Udfordringen er at gøre app’en til et ”must have” for forbrugeren og dermed sikre, at app’en bruges.

Nu handler de fleste apps om alt andet end e-handel, fx spil og sociale medier. Men globalt set bruger alverdens mobilbrugere mere og mere tid på apps fra deres foretrukne butikker. Forbrugerne øgede deres tidsforbrug på handelsapp med 54 % i 2017 ift 2016, viser tal fra ­Statista.

Den samme tendens ses hos danske forbrugere. FDIH E-handelsanalyse viser, at topscorer i app-køb er dagligvarer, mad og drikke, som 29% af brugerne har brugt inden for de seneste 3 måneder. Lige så mange mænd som kvinder bruger apps til køb, og det er især udbredt blandt 18-39 årige.

Så den største udfordring for brugerne bliver at holde styr på hvilke apps, der fungerer bedst i et nærmest uendeligt marked med millioner af apps.

Tilbage i 2008, da Apple App Store startede, var der kun 800 apps til download. I 2017 passerede udbuddet 2.200.000 apps. Det anslås, at der tilføjes 1000 nye apps dagligt, så Apple fangede tendensen allerede i 2009/2010, da de lancerede og fik varemærkebeskyttet udtrykket ”There’s an app for that”.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...