Foto: Pexels

29. oktober, 2018

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er ­nogle faldgruber, der skal undgås.

Tekst: Matthias Lumbye Vesterdal

Erhvervsorganisationerne kæmpede imod, og den danske regering var også imod forslaget om at tvinge netbutikker til at sælge til forbrugere i lande, hvor de ikke selv så en forretning i at være. Men alle argumenter prellede af og trods af en lang række uklarheder og ubesvarede spørgsmål, blev geoblockingforordningen alligevel vedtaget.

Virksomheder, der sælger online skal fra 3. december i år gøre det muligt for forbrugere i hele EU at købe hos dem på samme vilkår og til samme pris som de lokale forbrugere. Der er ingen leveringspligt, så forbrugerne skal have et transportfirma til at hente varen.

Frygt for momskonkurrence

Ifølge EU-Kommissionen er forslaget en julegave til forbrugerne, som nu kan købe online til lokale priser og lokal moms i hele EU. Men ifølge Dansk Erhverv er bagsiden af de nye regler dårlig kundeservice til forbrugerne og øgede omkostninger til netbutikkerne.

rganisationen frygter også, at de nye regler vil åbne op for momskonkurrence og gøre det mindre attraktivt at handle hos danske netbutikker.

”Grundtanken bag salgspligten er, at priser og vilkår skal være ens, når der handles på nettet i Europa – ellers er der tale om diskrimination. Men lønninger, moms og omkostningsniveauer er forskellige i EU, og det afspejler sig priserne. Ikke kun i de fysiske butikker, men også i netbutikken”, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

Det bekræfter marketingchef Claus Østergaard fra Friluftsland:

”Pris- og omkostningsniveauer er meget forskellige i de forskellige EU-lande. Friluftsland er baseret i Danmark med høje omkostninger. Skulle vi sælge varer til samme pris i hele EU, måtte vi flytte forretningen til et lavomkostningsland for at være konkurrencedygtige. Det vil gøre omnichannel-strategien umulig for os”, forklarer han.

Risiko for dårlig kundeservice

Hvis danske forbrugere handler i netbutikker i andre EU-lande, som ikke henvender sig til Danmark, kan de ikke forvente, at butikken kender de danske produktstandarder og regler, eller at de kan få service på dansk. Det bliver forbrugernes eget ansvar, hvis fladskærmen ikke kan vise danske undertekster eller stikket ikke passer til de danske kontakter. De nye regler vil altså kræve langt mere af forbrugerne, end de er vant til i dag. Virksomhederne risikerer omvendt at komme til at give dårlig kundeservice uden at ville det, når de skal betjene kunder uden for deres normale forretningsområde.

”Det er Friluftslands erfaring, at det kræver lokalt personale i landet, der kan tale kundernes sprog og kender kulturen for at kunne give en god kundeservice og behandle reklamationer tilfredsstillende. Hvis netbutikkerne ikke har det, vil det føre til en dårligere oplevelse hos kunderne”, forklarer Claus Østergaard.

Det skal netbutikkerne huske

Selvom Dansk Erhverv ikke forventer, at danske netbutikker får mange nye udenlandske kunder, fordi den høje danske moms gør deres priser mindre attraktive, er det alligevel vigtigt, at de er klar til de nye regler. Organisationen har lavet en række råd til netbutikkerne. De skal eksempelvis sikre sig, at forbrugere fra andre EU-lande ikke afvises, hvis de kan anvise en dansk leveringsadresse. Hvis netbutikkens hjemmeside henvender sig til kunder i flere lande og er på flere sprog, så skal de indhente et samtykke fra kunden, inden de rerouter til hjemmesiden med kundens eget sprog. Det er også en god idé at skilte tydeligt med de lande, de leverer til, og gennemse sine procedurer i forhold til svindel og reklamationer, da de sidste kan komme til at koste netbutikken dyrt, hvis forbrugeren har fragtet varen hjem til sit eget land. Rådene kan læses på Dansk ­Erhvervs hjemmeside:

www.danskerhverv.dk/presse-og-­nyheder/nyheder/geoblocking-er-din-hjemme­side-klar-til-salgspligt
Og det haster, for den 3. december er lige om hjørnet.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...