29. oktober, 2018

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af betalingssystem til din virksomhed.

Tekst: Lars Bennetzen

Forkert valg af betalings­systemer gør tingene ­unødigt komplicerede

 
Valget af et betalingssystem starter med et grundigt kig på din egen forretning. Det er vigtigt at finde ud af, hvor påvirkelig man er likviditetsmæssig.

”Nogle betalingssystemer kan være længe om at sende en betaling gennem systemet, og hvis du har mange regninger med kort betalingsfrist, kan det hurtigt få en negativ påvirkning af din likviditet,” siger Mathias Gajhede, CEO hos Yourpay.

Derfor skal du vide hvordan din forretning hænger sammen med virkemåden af et eventuelt betalingssystem.

”Så start med at sætte dig grundigt ind i de forskellige systemer, og vælg så det der passer bedst til den måde din virksomhed fungerer på,” siger Mathias Gajhede.

Specielt for små nu virksomheder handler alt om likviditet, og her skal det gå hurtigt.
”Så hvis du pludselig ikke kan betale din regning fordi betalingssystemet ikke kan håndtere hurtige udbetalinger, er det et problem,” påpeger Mathias Gajhede.

Han peger også på, at du skal være opmærksom på, hvor godt betalingssystemet er integreret med dit bogførings-/regnskabsprogram, og ikke mindst hvor dygtig du selv er til at lave regnskab og bogføring.
”De fleste kan godt bogføre, men det er ikke deres kernekompetence. Nogle systemer betyder at du efterfølgende skal ind og postere samtlige indbetalinger i din butik manuelt, andre klarer hele opgave. Her spiller prisen naturligvis også ind, og det er vigtigt at overveje den del,” siger Mathias Gajhede.

Start med at sætte dig grundigt ind i de forskellige systemer, og vælg så det der passer bedst til den måde din virksomhed fungerer på

Mathias Gajhede, CEO hos Yourpay

Det er også vigtigt at du som virksomhed kigger på, om du vil arbejde med standardsystemer, hvor tilpasningsmulighederne er begrænsede, eller om du skal investere i et system du kan udvikle og tilpasse til din virksomhed.

”Endelig skal du beslutte hvor vigtigt integration til din webshop er. Nogle systemer har en meget tæt integration, andre kan stort set ikke integreres til en webshop. Den parameter skal du også have med,” siger Mathias Gajhede.

For slutbrugeren giver de forskellige systemer ikke den store forskel i oplevelsen. Men for virksomheden kan et forkert valgt system betyde at tingene bliver unødigt komplicerede.

”Forbrugerne vil ikke se den store forskel. Alle udbydere af betalingsløsninger arbejder på at gøre tingene så simple som muligt. Men for virksomheden kan der være store forskelle, så vælg rigtigt første gang,” slutter Mathias Gajhede.

Betalingssystemet kan æde din margin: Vælg rigtigt ­første gang

 
”Helt overordnet så skal du starte med at kigge på dine behov. Har du behov for løsninger der kan håndtere både online og instore? Er du en international virksomhed, hvad er dine vækstplaner og så videre. Det hele skal afdækkes, og derefter skal du vurdere, hvilke udbydere du skal kigge nærmere på,” siger Louise Fruelund Hermansen, Industry Practice Lead, Retail hos Columbus.

Et betalingssystem har mange forskellige elementer der skal vurderes. I en fysisk butik kan der være en POS der måske skal have en integration over til en betalingsterminal, og i din online butik bliver du dirigeret over til et betalingssite. Det hele skal betalingsløsningen kunne håndtere, og måske er det billigere at vælge forskellige udbydere.

Det er vigtigt at vælge det rigtige ­system. For der kan være store drifts­udgifter ­forbundet med transaktioner alene

Louise Fruelund Hermansen, Industry ­Practice Lead, Retail hos Columbus

Har du en butik med mange transaktioner af små beløb, så ønsker du en løsning der ikke tager et stort gebyr pr. transaktion men en midnre sats af det samlede salg. Men har du en butik hvor du har få, men store, transaktioner, så vil du heller betale mere for den enkelte transaktion end en stor bid af den enkelte transaktion.

”Du skal altså have styr på, hvor meget dine kunder køber pr. transaktion. Derefter kan du studere betalingsløsningernes prisstruktur og vælge den der er billigst i drift for dig,” siger Louise Fruelund Hermansen.

Derefter skal du vælge om du vil have en betalingsløsning der har integration til dit regnskabssystem eller ej.

”Som udgangspunkt vil vi aldrig anbefale en stand-alone løsning. Både af hensyn til kundetrygheden og ikke mindst til det besvær der efterfølgende kommer i manuelle arbejdsprocesser når der skal konteres, og afstemmes mod indbetalingerne i banken,” siger Louise Fruelund Hermansen.

Endelig skal du tænke over, hvilke betalingsmidler du gerne vil tilbyde i din butik, for du skal helst møde kundens forventninger. Det kan f.eks. være nødvendigt at overveje muligheden for at bruge specielle udenlandske betalingskort, hvis du har mange kunder fra bestemte lande.

”Derudover skal du huske på at vi nu ser løsninger som Apple Pay, Ali Pay, MobilePay og så videre. Hvor ønsker du at møde dine kunder?” spørger Louise Fruelund Hermansen og slutter:

”Konsekvenserne ved et forkert valg kan være, at din betalingsløsninger æder dele af din margin, for høje gebyrer påvirker direkte din bundlinje.”

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Amazon kommer – engang

Amazon kommer – engang

Detail Amazon kommer – engang Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet. Tekst: FDIH Dansk...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...