Foto: Colourbox

26. september, 2018

Data skal knyttes til forretningsstrategien

Virksomheder skal ­arbejde strategisk med interne og eksterne datakilder, for der ligger et stort vækst­potentiale i at omdanne data til brugbar viden.

Data er i dag et værdifuldt aktiv for mange virksomheder og der gemmer sig værdifulde data i alle kroge af virksomhederne. Kunsten er at finde effektive måder at omsætte data til viden på tværs af organisationer, for det kan hjælpe medarbejdere til at træffe de bedre beslutninger, hvis de kender andre dele af forretningen. Men det kræver en synlig topledelse og en klar datastrategi.

”Når data ligger placeret i mange forskellige systemer er det uoverskueligt og tidskrævende at skabe værdi af data. Derfor er det afgørende, at ledelsen skaber en skaber en klar strategi for, hvordan data skal bruges for at skabe konkret værdi på tværs af organisationen,” fortæller Mikkel Kruse direktør for marketing og kommunikation i EG og medlem af IT-branchens udvalg for erhvervsdigitalisering.

Uden en drejebog for hvordan man ­håndterer data, får virksomhederne svært ved at opnå deres ­potentiale

Mikkel Kruse, medlem af IT-branchens udvalg for erhvervsdigitalisering

Den rette datastrategi kan give konkurrencefordele og være nøglen til øget vækst. Derfor er det ifølge Mikkel Kruse ledelsens ansvar at gå forrest og vise vejen og åbenhed, når data skal skabe værdi på tværs.

”Uden en drejebog for hvordan man håndterer data, får virksomhederne svært ved at opnå deres potentiale,” siger Mikkel Kruse og forsætter:

”Manglende datastrategi er lig med manglende tillid til virksomhedens data. Hvis data er siloopdelt, forholder de sig udelukkende til afdelingernes egne mål og værdikæder. Mulighederne for at skabe synergi og værdiskabelsen mellem eksempelvis salg og produktion bliver dermed ikke udnyttet”.

Lykken findes ikke nødvendigvis i skyen

Mange industrier befinder sig i et paradigmeskifte, hvor digitalisering og nye teknologier accelererer vækst og skaber nye muligheder. Men ifølge Mikkel Kruse er nye teknologier ikke en løsning i sig selv, men i højere grad et middel til at nå et mål. Men det kræver, at virksomheder er bevidste om, at teknologien skal understøtte vejen mod målet.

”Teknologi skal vurderes og vælges med udgangspunkt i forretningsstrategien. I dag advokerer mange for cloud som en rigtig løsning. Men der bør være mindre fokus på at cloud er løsningen, men i stedet skal vi tale om hvornår teknologien er med til at føre dig frem til dit mål,” siger Mikkel Kruse.

Derfor kan hybridløsninger være en god model for nogle virksomheder i en årrække. Man skal bruge ressourcerne der, hvor det giver mening for forretningsstrategien. Virksomhederne skal ikke integrere løsninger, som ikke kan styrke deres brug af data og de kan med fordel have is i maven og vente på at de rigtige løsninger bliver udviklet.

Den nye generation kræver nye værktøjer

Ligesom der er et paradigmeskifte i brugen af nye forretningssystemer, så er vi disse år også vidne til et tydeligt generationsskifte på arbejdsmarkedet.

”Den nye generation af medarbejdere har mere brug at kunne se, at deres arbejde og beslutninger har direkte betydning for organisationen. Her kan data være en løftestang til at skabe den nødvendige transparens i organisationen om behov, udvikling og resultater der sikrer, at alle medarbejde kan se, at deres beslutninger har betydning for opnåelse af de forretningsmæssige mål.

amtidig kræver det nye ledelsesmæssige processer, fx i forhold til at involvere medarbejderne langt mere i udvikling af forretningsstrategier og beslutningerne om, hvordan de skal eksekveres,” slutter Mikkel Kruse.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...