Sponseret indhold af: SAP

Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop med virksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief Technology Officer hos SAP Danmark

26. september, 2018

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Vi er hastigt på vej mod den fjerde digitaliseringsbølge, og den kommer til at handle om vores evne til at arbejde sammen med maskinerne, og lære at udnytte den synergi der ligger der.

Fotos: SAP

Danske virksomheder har en udfordring: vi er midt i den tredje digitaliseringsbølge og kan allerede se den fjerde i horisonten: Den intelligente virksomhed. ”Den er defineret af en verden, hvor det gentagende arbejde i vores hverdag er reduceret til et minimum, og dermed skabes en arbejdsplads, hvor vi primært arbejder med højværdiskabende opga-ver, uanset hvor i værdikæden du befin-der dig. Vi vil få testet vores evne til at arbejde sammen med maskinen, og hvis vi kan udnytte den synergi der ligger der, så går vores virksomheder en meget positiv fremtid i møde,” fastslår Jesper Schleimann, Nordic Chief Technology Officer hos SAP.

For at få succes med den intelligente virksomhed er der tre ting der skal være på plads. Dels skal der skabes en fælles sandhed – en stærk digital platform – så data altid kan findes og tilgås.

Dernæst skal vi sikre at alle kernefor-retningsprocesser understøttes digitalt fra start til slut og at vi opsamler resultaterne således at vi kan skabe et uendeligt loop af optimering og forbedring. Uanset om det handler om at flytte varer, holde styr på fi-nanser, medarbejderes karriereudvikling eller handelsnetværk som vi indgår i. Endelig skal vi sikre at forretningspro-cesserne bliver intelligente ved at bruge teknologier som machine learning og ad-vanceret dataanalyse. ”På den måde opnår vi en situation, hvor vi kan få fuldt automatiserede og intelligente processer, medarbejdere som bruger deres kompetencesæt optimalt, og levering af bedre ydelser til færre pen-ge. Det er vores ambition hos SAP,” siger Jesper Schleimann.

Naturlig kommunikation

Et eksempel på intelligente teknologier, er at det skal være muligt at tale naturligt med den kunstige intelligens, AI, der frem-over vil være vores interface til de under-liggende systemer.

Læs mere om den intelligente virksomhed: www.sap.com/denmark/products/intelligent-enterprise

”Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er, og ikke tvinge ham/hende til at bruge en app, links til syste-mer og så videre. Vi er nødt til at tænke at alt skal være naturligt,” siger Jesper Schleimann.

Vi ser allerede hvordan nogle af ver-dens største virksomheder, blandt an-det Amazon, Google og AliBaba også er blandt de meste intelligente. De har ikke alene taget kompleksiteten ud af processer og produkter, så de nærmest kommer til os som et flow, de er også drevet af data fra start til slut og de tilføjer intelligens til alle deres projekter.

”Resultatet er at noget der en gang var besværligt nu er nemt og lige til,” forklarer Jesper Schleimann.

Han ser fire skridt på vejen mod den intelligente virksomhed. Første skridt kunne være at du har et fysisk produkt du leverer mere effektivt ved at digitali-sere måden det skabes på. Næste skridt er at virksomheden leverer selve pro-duktet som en digital service til deres kunder, og tredje skridt er at kunderne abonnerer på det resultat de reelt vil have ud af produktet, og ikke det fysiske produkt som virksomheden ville sælge til dem i dag.

”Fjerde skridt er det mest spændende, her er algoritmerne blevet så gode at de selv skaber, handler, leverer og optimerer sig selv – der er virksomheden i sandhed blevet en intelligent organisation,” frem-hæver Jesper Schleimann.

Problemet er dog ofte at vi har en ten-dens til at overvurdere hvor hurtigt effek-ten af nye teknologier slår igennem, og samtidigt undervurdere den reelle effekt når de slår igennem. Den faldgruppe skal vi undgå, så vi ikke slår de gode initiativer ihjel inden de når at blive modne og sikre den bedst mulige implementering af den intelligente virksomhed.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...

Det er aldrig for sent at lære nyt

Det er aldrig for sent at lære nyt

Digitalisering Sponseret indhold af: Salesforce Det er aldrig for sent at lære nyt Forretningssystemer er ikke længere bare løsninger, det er rart at have. De er blevet væsentlige strategiske værktøjer i forhold til virksomhedens arbejde og mål. Men er...