Sponseret indhold af: Salesforce

Michael Zink, Vice President & Country Manager hos Salesforce

26. september, 2018

Det er aldrig for sent at lære nyt

Forretningssystemer er ikke længere bare løsninger, det er rart at have. De er blevet væsentlige strategiske værktøjer i forhold til virksomhedens arbejde og mål. Men er medarbejderne godt nok uddannet til at bruge dem?

Tekst: Michael Zink, Vice President & Country Manager hos Salesforce

Forretningssystemer er ikke længere bare løsninger, det er rart at have. De er blevet væsentlige strategiske værktøjer i forhold til virksomhedens arbejde og mål. Men er medarbejderne godt nok uddannet til at bruge dem?

Vi befinder os aktuelt – om ikke midt i, så i hvert fald – godt oppe i fart i forhold til den fjerde industrielle revolution. Og faktum er, at teknologien driver værket som aldrig før. Mængden af data stiger generelt eksponentielt, vores indsigter og viden om kunde­adfærd og kundeforventninger vokser hastigt – og det samme gør mængden af informationer vi skal forholde os til dagligt.

Så vi læner os, forståeligt og klogt nok, op ad softwareløsninger, teknologi og forretningssystemer, der kan hjælpe til at sortere indholdet, skabe struktur, overblik og effektivitet. Det er en del af den konstante, igangværende digitale transformation og en vej til at frigive potentiale i virksomhederne.

En af de store teknologiske drivere i den sammenhæng er AI – altså brugen af kunstig intelligens.

Kunstig intelligens tegner fremtiden

AI har netop taget et meget stort skridt fremad, med de resultater researchere fra Salesforce har opnået. Nu er det muligt at få kunstig intelligens til at udføre op til ti opgaver simultant, hvilket var noget nær uhørt for blot få år siden.

Derudover oplever vi aktuelt, at kunstig intelligens er blevet langt bedre til at kommunikere og forstå verbal information. Uden hensyn til de strikse rammer vi kender fra tidligere. Nu forstår AI reelt, hvad vi siger – og kan forholde sig til det.

Hos Salesforce ­mener vi, at det ­giver god mening at give mulighed for ­brugerne, og andre der har en interesse i at blive gode til at arbejde med Salesforce’ løsninger, til at uddanne sig indenfor produktområderne.

Michael Zink, Salesforce Danmark

Det giver selvsagt nogle interessante nye muligheder for både marketing og de daglige administrative opgaver. Det er nu muligt at flytte rutineopgaver væk fra travle medarbejdere, der kan benytte deres kompetencer, på områder der skaber værdi for dem og virksomheden.

Men de skal jo stadig kunne benytte forretningssystemerne, og det kan udgøre en udfordring. For en ny nordisk analyse fra Salesforce viser, at både medarbejdere og virksomheder ser det som en udfordring at finde tid og økonomi til kurser og uddannelse.

Uddannelse gør forskellen

Samme undersøgelse viser også, at virksomheder og organisationer ikke oplever, at uddannelsesinstitutionernes udbud helt rammer de kvalifikationer, som de – som arbejdsgivere – efterspørger. Endnu en udfordring på uddannelses- og kursusområdet.

g det åbner op for et nyt spørgsmål. Skal virksomhederne og udviklerne af softwareløsninger træde til og hjælpe med muligheder for uddannelse – målrettet de systemer der bliver brugt i erhvervslivet?

Hos Salesforce mener vi, at det giver god mening at give mulighed for brugerne, og andre der har en interesse i at blive gode til at arbejde med Salesforce’ løsninger, til at uddanne sig indenfor produktområderne. Vi kalder det at demokratisere uddannelses- og dermed karrieremulighederne. Og noget tyder på, at det er mere end bare en god ide. Faktisk har Salesforce i Finland været med til at etablere et Salesforce-akademi, der, med afsæt i vores Trailhead-program, alene i første runde har hjulpet til at 14 ud af 15 deltagere, der stod uden job, fik ansættelse lige efter, enten hos Salesforce, hos en partner eller en kunde. Simpelthen fordi deres kompetencer nu havde fået det løft og den drejning, der skulle til for at øge deres ansættelsesværdi.

Jeg kan godt forestille mig det samme finde sted i Danmark, men indtil da opfordrer vi alle vores medarbejdere, kunder og partnere til at benytte Trailhead og den gratis mulighed for uddannelse, som ligger frit tilgængelig for alle uanset stilling eller baggrund. For det er aldrig for sent at lære nyt.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...