Foto: Colourbox

26. september, 2018

Digital omstilling er for alle

Tekst: Christian Hannibal, digitaliserings­politisk chef, DI

”Det dér digitalisering er superspændende. Det er bare ikke så relevant for lige præcis min virksomhed”. Sådan har mange direktører i det danske erhvervsliv utvivlsomt tænkt, når talen over de seneste år hyppigere og hyppigere er faldet på digitalisering.

For måske har det været svært at se, hvad e-handel, kunstig intelligens, blockchain, Internet of Things og alle de andre smarte begreber havde at gøre med den enkelte virksomhed.

Men digitalisering er ikke for de få frontløbere. Det er for de mange. For alle virksomheder kan forbedre deres virksomhed og udvikle deres produkt gennem digitalisering.

I DI har vi medlemmer inden for alle brancher – fra byggeri over energi til service, rådgivning, handel, fødevarer og transport, og for os har det været en selvstændig pointe at vise, at digitalisering er relevant i alle brancher.

Så når Dansands grusgrav i Brædstrup kan have ca. 7.500 produktionstimer om året, men kun være bemandet i 2.800 timer, skyldes det digitalisering. Man har ganske enkelt skabt en grusgrav, der kan styres hjemmefra, og salg og marketing er også blevet digitalt.

Vi skal ikke ­kigge ­meget længe i ­krystalkuglen for at se, at f.eks. kunstig ­intelligens har et enormt potentiale.

Christian Hannibal, digitaliserings­politisk chef, DI

Og når EasyInspect bruger droner og avanceret software til at inspicere fjernt beliggende havvindmøller og broer, kan man klare opgaven med langt færre ressourcer.

Eller når Kammeradvokaten bruger kunstig intelligens til at gennemlæse tusindvis af sider på ingen tid, kan medarbejderne bruge tid på andre opgaver.

Det er den slags historier, der er brug for at fortælle for at få alle virksomheder med på den digitale vogn. Og det skal vi. Ikke fordi det lyder smart, men fordi digitaliseringen netop gør virksomhederne hurtigere, dygtigere og bedre.

Der er da heldigvis også sket meget hos danske virksomheder. Da vi i DI spurgte vore medlemmer fra alle brancher, hvor mange af topledelserne, der havde en vision for deres virksomheds digitale omstilling, svarede blot 24 % i høj eller meget høj grad. Det var i december 2015. Blot to år senere – i december 2017 – var tallet steget til 43 %.

Det er simpelthen gået op for stadig flere, at digitalisering i den grad også er relevant for dem.

For at føre visionerne ud i virkeligheden er det selvfølgelig nødvendigt med investeringer i den digitale omstilling.

Her er det især, men ikke kun, de store virksomheder, der investerer. I en rundspørge, som DI offentliggjorde i januar 2018 planlagde to ud af tre store virksomheder med over 100 ansatte at investere i digitalisering, mens det samme kun gælder for 45 % af de små og mellemstore virksomheder.

Tallene tyder dog også på, at de mindre, danske virksomheder i højere grad er ved at få øjnene op for digitalisering.

Det er også nødvendigt, hvis vores erhvervsliv skal kunne konkurrere i en verden, der bliver stadig mere digital, og hvor data flyder frit over landegrænserne.

Danmark har den enorme fordel, at vi i forvejen er europamester i digitalisering. Det er en unik konkurrencefordel, at hvis man som innovativ virksomhed eller talentfuld programmør skulle have lyst til at slå sig ned i Europas mest digitale land, så er det altså Danmark, man skal søge til.

Men titlen som Europas digitale fyrtårn nedarves desværre ikke fra generation til generation. Vi skal kæmpe for den hver eneste dag. Derfor er det også vigtigt, at danske virksomheder griber morgendagens vinderteknologier.

Vi skal ikke kigge meget længe i krystalkuglen for at se, at f.eks. kunstig intelligens har et enormt potentiale. Det er derfor, at lande som USA, Kina, Frankrig og senest Norge har annonceret store investeringer i netop kunstig intelligens.

Og derfor er det ærlig talt også bekymrende, at kun 5 % af danske virksomheder med over 10 ansatte i dag anvender kunstig intelligens i deres forretning.

Hvis ikke vi griber den avancerede digitale teknologis mange muligheder, går vi glip af vækst og arbejdspladser. Derfor skal vi have mange flere virksomheder til også at tage de næste skridt op af digitaliseringsstigen.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...