26. september, 2018

Drop IoT-hypen og fokuser på forretningen

Alt skal forbindes via nettet – uanset om der er tale om dit køleskab, radiator eller bil. Sådan har det lydt fra mange eksperter i flere år. Men er der noget om snakken, eller er det bare hype?

Tekst: IT-branchen

Europæiske virksomheder brugte i 2017 850 mio. kr. på dimser, der kan kobles op på nettet og sende data om alt fra temperaturer og fugtforskelle til GPS-lokationer og vibrationsmålinger.

Et marked, som analysevirksomheden IDC forventer, vil vokse med 80% de næste fem år.

”Næsten hver 3. virksomhed i Norden benytter allerede i dag IoT-løsninger et eller flere steder i deres forretning, og vi kan se, at en lang række virksomheder lige nu er ved at undersøge, hvor det evt. kan betale sig for dem at bruge IoT. Så der er ingen tvivl om, at det er et markedsområde i vækst,” siger Anders Elbak, analysechef i IDC.

Han hæfter sig også ved, at der – trods alt – er begyndt at være mere fokus på virksomhedens reelle behov, end der var for nogle år tilbage.

Mange virksomheder vil være interesserede i at betale for indsigt og data, uden selv at skulle installere de forskellige sensorer, så det er en forretningsmulighed, man skal huske at have med i sin vurdering af sin IoT-investering

Birgitte Hass, adm. direktør, IT-Branchen

”Hvor man tidligere talte om det intelligente køleskab, der selv kunne bestille mælk, men som aldrig blev til noget, da infrastrukturen slet ikke var til stede, er virksomhederne blevet mere modne og fokuserede på løsninger, der giver en forretningsfordel fra dag et.”

I Danmark ser man da også nu gartnerier, der bruger opkoblede enheder til at måle temperatur og fugt i jorde, og kommuner der energioptimerer deres mange bygninger ved hjælp af intelligente sensorer.

Få styr på behovet

Selvom anvendelsesmulighederne er mange, skal man dog passe på ikke blot at blive grebet af teknologihypen. For så ender det hurtigt med, at man har installeret en række IoT-enheder, der sender ligegyldige informationer frem og tilbage.

”Først og fremmest skal man beslutte, hvad det er for data, man har behov for i forhold til ens forretning eller drift. Er det ikke krystalklart, kan man hurtigt ende med at eksekvere på en forkert IoT-strategi, og det er spild af penge,” udtaler Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.

Da Bain & Company spurgte over 500 virksomheder om, hvad de fremadrettet ville bruge IoT-teknologien til, var der især tre områder, der var i fokus.

Først og fremmest så virksomhederne et potentiale i predictive maintenance, hvor en række sensorer, der er placeret på ens produktionsudstyr, forudser, hvornår der er behov for vedligehold, så det kan planlægges uden unødvendige stop.

Noget som flere industrivirksomheder allerede i dag benytter sig af.

Det næste interessante område for virksomhederne var indenfor ressourceoptimering. Et eksempel på dette er Banedanmark, der har implementeret GPS-tracking på deres køretøjer, så de kan optimere kørsel og udbringning af materialer på virksomhedens mange lokationer.

Det sidste store forretningspotentiale ser virksomhederne i kvalitetskontrol, hvor sensorer sættes op til at måle og give feedback på f.eks. produktkvaliteten.

En ny forretningsmulighed

Dataindsamlingen behøver dog ikke være forbeholdt virksomheden selv. Andre virksomheder kunne også være interesseret i de pågældende data, og derfor bør man som virksomhed også vurdere nye forretningsmuligheder, når man lægger sin IoT-strategi.

Sensorer, der f.eks. indsamler informationer om antallet af passagerer i togene eller på en konference, kan sammen med vejrdata måske være interessant for taxa-branchen, da det kan give en indikation af, hvor der snart kom kunder.

Det kunne også være data fra sensorer, der måler temperaturer, fugt eller bevægelse i ens hjem, der kan sælges videre til forsikringsselskaber, så de kunne komme med advarsler om evt. indbrud eller oversvømmelser til deres kunder.

”Mange virksomheder vil være interesserede i at betale for indsigt og data, uden selv at skulle installere de forskellige sensorer, så det er en forretningsmulighed, man skal huske at have med i sin vurdering af sin IoT-investering,” siger Birgitte Hass.

Sikkerhed skal være med

Når alt bliver forbundet, er det også vigtigt, at man husker sikkerheden, så man beskytter enhederne bedst muligt mod hacking.

Her handler det både om, at enhederne løbende skal kunne sikkerhedsopdateres, og at de f.eks. skal kunne kobles fra nettet, hvis de bliver inficeret.

Eksempler på risici ved ikke at tænke sikkerheden ind er, at man kan få pludselige produktionsstop eller få sendt forkerte informationer fra sensorerne, og dermed tage forkerte beslutninger, der kan skade ens forretning.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...