26. september, 2018

GDPR stikker dybere end styr på data og bødestraf

Persondataforordningen (GDPR) stiller krav til, hvordan virksomheder håndterer og opbevarer personfølsomme data. Overholder man ikke lovgivningen, er bøderne ikke den værste straf i en tid, hvor forbrugerne er blevet mere bevidste. Overholder man lovgivningen, kan det faktisk medføre fordele, der kan måles på bundlinjen. To eksperter på området forklarer.

Tekst: Kasper Nesager-Hansen

Maria Mathiasen, Solution Advisor, ­International data, Bisnode Denmark

Med GDPR er der ikke længere en udvej i forhold til håndtering af sine kundedata. GDPR er en on-going proces for hele virksomheden og en del af den nye virkelighed. Men GDPR skaber også nogle muligheder for virksomhederne.

Danske virksomheder modtager dagligt personfølsomme data fra adskillige touchpoints som telefonen, e-mails og hjemmesider. Udfordringen for rigtig mange virksomheder er, at disse data ofte er spredt ud over organisationens forskellige dataindsamlingssystemer. Dermed har man ikke ét centralt overblik over de personfølsomme data, som virksomheden håndterer. Og det er påkrævet for at leve op til GDPR. Helt konkret opstår problemet, eksempelvis, når en kunde henvender sig for at få sine data slettet.

Disse data er måske både at finde i økonomisystemet, CRM-systemet og point-of-sales systemet – og er det så sikkert, at virksomheden får slettet det hele? GDPR kræver, at data skal slettes i alle databaser. Det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvis virksomheden ikke har overblikket over opbevaringen.

Mange virksomheder er godt i gang med at løse deres dataudfordringer i forhold til GDPR. Men der er stadig en del, som endnu ikke er kommet i mål med at implementere forordningens krav i den daglige håndtering af data. Vi ved fra vores egne kunder, at det primært skyldes, at det er en lang og tung proces, som kræver stor IT- og juridisk involvering.

Min bedste anbefaling til virksomhederne i forhold til første skridt på vejen til at overholde persondataforordningen er oprettelsen af et masterdataprojekt, hvor virksomheden får samlet og struktureret sine data i én central database. Herefter er den løbende opdatering af systemer samt arbejdsgangene central.

Samlingen af data på én central database har i øvrigt den fordel, udover at sikre kontinuerligt opdaterede data og dermed GDPR-compliance, at virksomheden sparer ressourcer og forbedrer effektiviteten. Man opdaterer nu sine data ét sted, og man har ét overblik over kunder og samarbejdspartnere – hvilket kun optimerer salgs- og marketingindsatsen, kundeservice og IT – i sidste ende, bundlinjen.

Troels Lindgård,Compliance Principal Consultant, 2BM

Hvis din virksomhed skal kunne agere hurtigt i forhold til den digitale transformation, er det vigtigt, at have styr på GDPR kravene for virksomheden, dette vil i de fleste tilfælde være at gå fra manuelle processer til automatiske, hvis du vil opretholde et vist niveau af compliance med GDPR, men også for at spare kroner og ører på længere sigt.

Når din virksomhed alligevel er i gang med at effektivisere sin datahåndtering og opbevaring, for at leve op til persondataforordningen, ligger der en god business case i, at virksomheden også får automatiseret sine processer – får du det ikke gjort nu, er det usandsynligt, at du får gjort det senere. Dette vil være en hindring for, at du kan komme ordentligt i gang med virksomhedens digitaliseringsproces, fordi du hænger fast i nogle manuelle processer og data.

Samtidig skal man også tage persondataforordningen med måde. Frisøren skal ikke gå ud og bruge mange tusinde kr. på at få automatiseret oprydningen af adressekartoteket, som indeholder almindelige telefonbogsdata, mens den store HR-afdeling nok ikke bør fortsætte med den manuelle håndtering af persondata, fordi datamængden er for stor til, at de fleste kan overskue den. Og hvis datamængden er uoverskuelig, kan det betyde, at du heller ikke har overblikket over, hvordan I opbevarer data, hvilket strider imod forordningen.

Lever din virksomhed ikke op til GDPR, vil bøderne ikke være dit største problem – det vil være dit omdømme

Lever din virksomhed ikke op til GDPR, vil bøderne ikke være dit største problem – det vil være dit omdømme. Og det er noget, dine kunder går op i. Tag sagen med Facebook og Cambridge Analytica, der fik Facebook-aktien til at falde med 20 %, fordi folk er begyndt at forlade det sociale medie som følge af misbrug af data. Så vær compliant med persondataforordningen for dit omdømmes skyld.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...