Sponseret indhold af: EG

26. september, 2018

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt kan kunstig intelligens føre til øget konkurrenceevne og betydelige forbedringer af kundernes købs- og serviceoplevelser.

Hvad er kunstig intelligens? Grundlæggende er kunstig intelligens et fællesbegreb for teknologier, der sætter computere i stand til at ”tænke”. De mest anvendte og kendte af disse teknologier er machine learning og deep learning. Den grundlæggende forskel mellem machine learning og deep learning er, at hvor machine learning basalt set handler om mønstergenkendelse i store mængder data, så handler deep learning om udveksling af data i såkaldte neurale netværk, som på mange måder ligner og fungerer som den menneskelige hjernes neurale netværk.

Machine learning satte allerede i 1996 ”supercomputeren” Deep Blue i stand til via basal mønstergenkendelse at vinde et parti skak over skakgeniet Garri Kasparov. Det var dengang en verdenssensation, men her i 2018 møder vi hver eneste dag løsninger baseret på mønstergenkendelse. Fx når Netflix anbefaler os nye serier og interessante programmer, der passer til vores smag, eller når chatrobotten i vores bank eller yndlingswebshop giver os meningsfulde svar. Grundlæggende bygger alle generationer af denne type ”kunstig intelligens” på indsamling og systematisering af store mængder data via sandsynlighedsberegning og algoritmer. Tidligere satte de en computer i stand til at slå verdensmesteren i skak. Nu udnyttes den samme teknologi til at tilbyde services, løsninger og produkter ud fra mønsteret i vores egne og tilsvarende personers ageren og historik. Det er blot anvendelsen af regler, algoritmer og mønstre, som er blevet mere effektiv og avanceret.

Man behøver ikke vide alt om kunstig intelligens for at høste gevinsterne. Man skal bare vide, hvad man vil opnå.

Mikkel Kruse, direktør, Marketing og ­Kommunikation i EG

Deep learning er en betydelig mere avanceret teknologi, som stadig er i sin vorden. Med deep learning forsøger man blandt andet at efterligne den menneske­lige hjernes neurale opbygning i lag for derved at gøre computeren i stand til at tage selvstændige beslutninger om handlinger i forhold til scenarier og situationer, som computeren ikke før har oplevet. Selvkørende biler er lige nu det bedste eksempel på anvendelsen af deep learning. Deep learning er stadig en umoden teknologi, som kun få virksomheder kan få gavn af – endnu.

Tænk de store tanker selv – og lad leverandørerne om teknologien

Uanset om man befinder sig i den offentlige sektor eller det private erhvervsliv, er det altid en god ide at holde sig orienteret om de teknologiske muligheder – omend det ofte kan virke som en uoverskuelig opgave i en verden fyldt med kompleks kommunikation, buzzwords og akronymer. Den gode nyhed er, at man som beslutningstager ikke behøver at kende alle nuancer og vide alt om den nyeste teknologi for at høste gevinsterne.

Har man gjort op med sig selv, hvilke forretningsstrategiske mål man ønsker at opnå, så handler det blot om at finde en samarbejdspartner, som kender ens branche og ved, hvilke teknologier der er modne, og hvordan de mest effektivt implementeres i nuværende eller nye systemer. Det gælder, hvad enten forretningsmålet er øget markedsandel, højere toplinje, færre omkostninger eller større tilfredshed hos borgerne.

Det gælder ikke altid om at komme først

I EG ser vi altid på nye teknologier som en katalysator for vores kunders overordnede forretningsmål. Er en teknologi endnu ikke moden nok til at kunne tilføre værdi, anbefaler vi altid at vente. Implementeringen af ny teknologi må ikke blive et mål i sig selv – uanset hvor meget buzz medier, konkurrenter og leverandører prøver at skabe.

For os som teknologileverandør er en af de vigtigste opgaver hele tiden at holde sig opdateret om alle nye teknologier, deres modningsgrad samt om, hvornår og hvordan de giver værdi at implementere i de brancher og brancherettede løsninger, som vi og vores kunder opererer i. For kun ved hele tiden at vurdere teknologien og dens muligheder ud fra et forretningsmæssigt perspektiv sikrer vi, at kunstig intelligens giver vores kunder ægte værdi.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Det er aldrig for sent at lære nyt

Det er aldrig for sent at lære nyt

Digitalisering Sponseret indhold af: Salesforce Det er aldrig for sent at lære nyt Forretningssystemer er ikke længere bare løsninger, det er rart at have. De er blevet væsentlige strategiske værktøjer i forhold til virksomhedens arbejde og mål. Men er...