Foto: Colourbox

26. september, 2018

Nye tider, ny verden og nye udfordringer for HR

Hvem siger det skal være let? Ej heller ikke for HR-­afdelingen. Flertallet af danske virksomheder og organisationer har vænnet sig til, at der er noget, der hedder finanskrise eller overophedning når det går godt.

Tekst: Kim Staack Nielsen, CEO DANSK HR IT

De nye tider handler ikke kun om op- eller nedgangsstrategier – i dag handler det også om at reagere hurtig og konsekvent gennem eventuelle sidelænsstrategier undervejs i de normale kendte strategier i både de positive og negative perioder, der opstår på de forskellige markeder danske virksomheder befinder sig på – så vi taler både mikro- og makroplan.

Der har lige været VM i sejlads i Danmark, og forståelsen for sidelænsstrategier kan udmærket sammenlignes med, når de professionelle sejlere konkurrerer på vandet. Sejlerne vil altid, inden de går i båden, lægge en strategi for, hvordan de vil sejle den konkurrencebane, der er lagt, og som er kendt for dem. Hertil kommer, at de altid kontrollerer deres udstyr flere gange, så både mand og båd er optimal trimmet til den vanvittige hårde konkurrence, der foregår på vandet og i den begrænset tid det hele løber af stablen og afgøres i.

En ny verden på vandet

Men en ting er vores valgte indtrængningsstrategi, som er planlagt og vedtaget. Noget helt andet er, når vi bevæger os ud på de eksisterende markeder eller nye ukendte. Det er her, vi kommer til at se om vores valgte strategi ”holder vand” eller der hurtigt opstår uforudsete eller meget komplicerede problemer før vi få fart på strategien og succes på markedet.

Kim Staack Nielsen

Vender vi tilbage til sejlerne til VM – så er de nu i forhold til deres planlagte strategi kommet på vandet og ligger klar ved startlinjen, og allerede her inden at løbet er skudt i gang, kan der være tale om, at de ændrer deres konkurrencestrategi, da det kan være svært at komme til at ligge i den rigtige position, når startskuddet lyder. Derfor skal virksomheder i deres vedtagne strategier være forberedte på at ændre strategien, inden de går ud på markedet – netop her vil evnen til at udvikle og understøtte en sidelænsstrategi være nødvendig – og det gælder også, når man er ude på markedet og i gang med at positionere sin organisation og produkter – her skal man også hurtigt kunne reagere professionelt på ”dårlig vind”, konkurrenter der skygger for vinden, vandstrømme som modarbejder fremdriften og andet turbulens, som først er synlig, når man er på forretningsmarkedet.

Udnyt erfaringerne

Når der først kommer fart i båden, og vi har fået justeret strategien for sejladsen på den første del af banen – så gælder det også for vores organisationsstrategi, at vi hurtigt kan tilpasse os og overføre den viden, vi i startfasen har indsamlet og ændret, skal hurtigt videreføres til alle de medarbejdere, som har behov for denne viden, så deres indsats ikke følge den tidligere strategi, men at de er fuldt opdateret med de korrektioner, der er tilført under vores rejse mod nye vindinger.

De organisationer, som fremover kan udbygge og optimere deres videndeling gennem digitale kommunikationssystemer, resultatorienterede møder og ikke mindst en veludviklet intern samarbejdsrelation, hvor vi arbejder efter ”need to know” filosofien, der tillader medarbejderne at gå på tværs af organisationsstrukturen for at opnå eller videregive den rigtige viden på korteste mulige måde og tid, vil altid være på forkant i forhold til sine konkurrenter.

Nye udfordringer for HR

HR står over for at skal skabe grundlaget for, at organisationerne i dag har organisationsmodeller, arbejdsrelationer, samarbejdsformer og videndelingssystemer, der alle understøtter maksimal udnyttelse af alle medarbejders viden og optimerer deres performanceindsats på en måde, som ikke er set ført. Vi er på vej ind i en tid, hvor hastigheden på ændringer sker betydelig hurtigere end blot for 10 år siden og selv før finanskrisen i 2008 – vi er inde i en tid, hvor konkurrenter kan vokse sig gigantiske store natten over – eller forsvinde i nattens muld og mørke.

Derfor skal HR være lige så agil som topprofessionelle verdensmestersejlere, der konstant magter at ændre, tilpasse, udnytte og ikke mindst performer optimalt i alle vind-, vejr- og strømforhold.

Til alle i HR – knæk og bræk og god vind.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...