26. september, 2018

Sådan kan intelligent brug af data styrke konkurrencefordelene

Business intelligence handler om at øge sine konkurrencefordele og virksomhedens værdi gennem viden. Denne viden kan hverken mennesker eller maskiner generere alene, men den menneskelige analytiker får en ny rolle. Skal den datadrevne virksomhed høste fordelene af digitaliseringen, skal der ikke kun tænkes kreativt – data skal være hele virksomhedens eje. Eksperterne forklarer.

Tekst: Kasper Nesager-Hansen

Amesto/NextBridge:
Intelligent investering med højt afkast

Thor Wexø, Sales Manager, Amesto solutions A/S

Business intelligence handler om bedre forretningsgange gennem brugen af data, som virksomheden dagligt bliver bombarderet med fra internettet, kundehenvendelser og medarbejdernes mobiltelefoner. Derfor er det vigtigt, at virksomhedens indsigtsløsninger taler sammen, og data bliver strømlinet, så de er til gavn for hele virksomheden, der får et klarere indblik i produktionen, markedet og kunderne gennem analyser. Dermed står organisationen bedre rustet til at lægge strategier og gå fremtiden i møde.

Vi er nået til et punkt, hvor indsigtsløsningerne bliver nødt til at assistere de menneskelige analytikere, fordi kunstig intelligens og computere kan håndtere væsentligt større mængder af data hurtigere, end den menneskelige hjerne kan. Ydermere kan indsigtsløsningerne spotte vigtige informationer i data, som et menneske ikke kan se, som var det infrarødt lys. Hvis virksomheden lærer at bruge kunstig intelligens på en præcis måde, så man eksempelvis fejlproducerer mindre ved hjælp af data, reducerer man forbruget af materialer – og dermed omkostninger.

Lars Rinnan, CEO, Amesto NextBridge AS

Business intelligence og kunstig intelligens kan også booste virksomhedens intellektuelle ejendom, fordi viden ikke kun bliver skabt i menneskets hoved, men også bliver skabt ved hjælp af intelligence fra andre markeder. Dermed suppleres den menneskelige viden med viden fra indsigtsløsningerne.
Vi skal dog ikke frygte, at den menneskelige medarbejder bliver fuldstændig overflødiggjort, og Fortune 500 lister stadig mennesket som det vigtigste aktiv. Indsigtsløsningernes evne til at håndtere uanede mængder af data, skal nemlig suppleres af den menneskelige egenskab til at sætte dem i den rigtige kontekst, og her spiller menneskelig empati en stor rolle. Det kræver også menneskelige egenskaber at vække kundens tillid og udvikle en tilgang til markedet, som forbrugerne er komfortable med.

Business intelligence og kunstig intelligens kan også reducere omkostningerne og give virksomheden en grønnere profil. Fx fik en større, norsk virksomhed for nylig en analyse, udført af en konsulentvirksomhed, som viste, hvordan de kunne anvende deres dyre kemikalier i produktionen på en mere effektiv måde, hvormed virksomheden reducerede omkostninger, fik 4.500 % return on investment og belastede miljøet mindre. Ligeledes hjalp konsulenter et norsk olieselskab med at reducere omkostningerne ved nye olieboringer med flere hundrede millioner norske kroner, fordi de anvendte kunstig intelligens til at øge sandsynligheden for at ramme rigtigt med deres boringer, hvilket resulterede i en miljøgevinst.

Kapacity:
Nedbryd siloerne!

Søren Toft Joensen, CCO & partner, Kapacity

I en datadreven virksomhed er der ikke plads til siloer – de skal rives ned. Skal virksomheden vinde markedet, er det vigtigt, at man samler data på en platform, som alle afdelinger har adgang til, sådan lyder budskabet fra Søren Toft Joensen. Kundeservice får adgang til salgsdata, marketing kan bruge data fra kundeservice eller R & D kan bruge data fra produktionsafdelingen.

’Det kræver ikke den store ændring i medarbejdernes adfærd, eftersom de blot skal vænne sig til at tænke data på en fælles platform i stedet for i siloer. Det er en fordel, når R & D får adgang til salgstallene, så de kan se, hvilke produkter der solgte godt sidste år, og hvad der fungerede og ikke fungerede’, fortæller Søren Toft Joensen. Den største udfordring er nok den organisatoriske, hvor man er vant til at tænke afdelinger og individuelle budgetter. Hver afdeling skal desuden leve op til deres KPI’er, hvormed forståelsen for helheden forsvinder. Her skal man bare indgyde noget snusfornuft, så folk kan se fordelen i at tænke helhed frem for siloer.

Business intelligence handler også om at tænke kreativt i indsamlingen af data. Det kan være butikken, der opstiller videosensorer med evnen til at måle folks humør, når de forlader forretningen. Det kan også være algoritmen, der fortæller sælgeren, hvilke af hans 600 kunder han skal ringe til i dag. Gennem kreativ tankegang får man indsamlet data, som konkurrenterne måske ikke har, hvormed man kan styrke sine konkurrencefordele.

Det er en fordel, når R & D får adgang til salgstallene, så de kan se, hvilke ­produkter der solgte godt ­sidste år, og hvad der ­fungerede og ikke ­fungerede

Søren Toft Joensen

Skyen har også en kæmpe business intelligence potentiale, fordi cloudteknologien har skalérbarhed, som er helt ny. ’I dag er der måske én procent, som bruger skyen til business intelligence og analytics, mens resten mangler at se drifts- og analysepotentialet’, siger Søren Toft Joensen. Før i tiden kunne man, eksempelvis, stå med et ansigtsgenkendelseseksperiment, der skulle testes, hvilket var svært, fordi man først skulle ud og investere i hardware til en halv million, før man kunne udføre eksperimentet. Med skyen er det nemt at skalere efter behov, eftersom man henter de nødvendige programmer og betaler et beskedent beløb for at køre eksperimentet. Dermed får man afprøvet sin tese med få investeringer.

Skyen er et vigtigt eksempel på, hvorfor det er så vigtigt, at virksomheden hele tiden prøver kræfter af og tillader sig selv at være nysgerrige, fordi markedet hele tiden forandrer sig. Intet forbliver det samme.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...