Sponseret indhold af: Bisnode

26. september, 2018

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante touchpoints. Men med den nye GDPR-forordning stilles virksomhederne overfor en kæmpe udfordring: Håndterer I kundernes data korrekt?

For en virksomhed med flere forskellige data- og IT-systemer, kan det være uoverskueligt at holde styr på kundeoplysningerne og sikre de korrekte informationer i alle systemer. Ét scenarie er, at systemerne ikke taler sammen og dermed ikke automatisk modtager opdaterede data om kunderne. Det øger risikoen for forældede data. Et andet scenarie er, at en kunde henvender sig til jer for at få sine data slettet. Men grundet den manglende integration mellem systemerne, kan I faktisk ikke 100% love, at al data er blevet slettet. Begge scenarier betyder, at virksomheden ikke lever op til GDPR.

Master data sikrer retten til at blive glemt

Efter den 25. maj, hvor persondataforordningen trådte i kraft, har EU-borgere en lovsikret ret til at få persondata slettet i organisationers og virksomheders databaser.

For mange virksomheder er virkeligheden, at kundedata er fordelt overalt i organisation. Både på lokationer og systemer; på hovedkontorets kundedatabase i Danmark, på en mailserver i virksomhedens spanske filial, i økonomisystemet og på listen med nyhedsbrevsmodtagere osv.

Ringer Peter Larsen og siger, at han vil have alle sine oplysninger slettet hos jeres virksomhed, er det jeres pligt at slette alle informationer, I har på ham. Hvordan kan dette lade sig gøre, hvis organisationen råder over flere databaser og IT-systemer, som ikke taler sammen? Et solidt skridt i den rigtige retning ift. at efterleve lovkravet om vores ret til at blive glemt er et master data-projekt. Formålet med et master data-projekt er at sikre en centralisering af håndteringen af virksomhedens kundedata.

Dataintegration – vejen mod GDPR-compliance

Et master data-projekt handler i al sin ­enkelhed om at få styr på virksomhedens data. Første skridt er at få overblikket over, hvor I opbevarer jeres kundedata (fordelt på systemer og evt. lokationer) og at samle data på en master data-platform.

Næste skridt er at udnytte dataintegration til at få virksomhedens systemer til at tale sammen. Det kan ske i samarbejde med en dataleverandør. Jeres data ligger fysisk i jeres egne databaser, men via dataintegrationen sendes hver eneste forespørgsel ind til en kundedatabasen hos jeres dataleverandør, og den behandler forespørgslen for jer. Via unikke kunde-ID’er, som er den centrale del af dataintegrationen, sikrer I, at jeres kundedata altid er opdateret med valideret information. Så når Peter Larsen ringer ind for at få slettet sine data hos jer, indtaster I blot hans unikke kunde-ID for at få adgang til alle oplysninger. Alle oplysninger er nemlig samlet i master data-platformen, og derfor skal Peter Larsens data blot skal slettes ét sted – af én medarbejder.

Dataintegration kan sikre sejren i kampen om kunderne

Dataintegration byder på mere end ”blot” GDPR-compliance. Fordelen ved at samle jeres kundeoplysninger på én master data-platform er bl.a., at I undgår dubletter. Dermed sparer I ressourcer, når I skal sende materiale ud til jeres kunder.

Desuden leverer integrationen med ­jeres dataleverandørs kundedatabase supplerende oplysninger på virksomhedens nye kunder. Oplysninger som I skulle bruge ressourcer på selv at finde. Set-uppet er simpelt: Den nye kundes oplysninger indtastes i virksomhedens database. Databasen synkroniserer med dataleverandørens kundedatabase, hvorefter yderligere informationer om kunden modtages. Det hele sker helt automatisk, og virksomheden har nu en opdateret og skarpere ­viden om den pågældende kunde.

Og så er vi tilbage ved den essentielle viden om kunderne. I dag er virksomhedens succes i kampen om kunderne i høj grad bundet op på, at man har den rigtige og relevante viden om kunderne. Dataintegration er et skridt i retningen mod sejren. Er jeres kundedata bedre end jeres konkurrenters, så vinder I slaget.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...

Det er aldrig for sent at lære nyt

Det er aldrig for sent at lære nyt

Digitalisering Sponseret indhold af: Salesforce Det er aldrig for sent at lære nyt Forretningssystemer er ikke længere bare løsninger, det er rart at have. De er blevet væsentlige strategiske værktøjer i forhold til virksomhedens arbejde og mål. Men er...