Foto: Colourbox

26. september, 2018

Virksomheder har set lyset i data

Tekst: Techsavvy

Lars Bo Nielsen, Manager, Analytics & Business Insight, Columbus

Mange virksomheder føler sig med rette pressede i markeder med stigende konkurrence og agerer fortsat som om vi lige er kommet ud af finanskrisen med et strategisk fokus på effektivisering og cost reduction.

Heldigvis ser vi en stigning i interessen for at intelligent brug af data kan meget mere end det – måske delvist begrundet i en frygt for ”disrupt or die”.

At etablere en datakultur og bruge data intelligent er meget mere end blot at samle data på tværs af organisationen med et moderne selv service tool på toppen. Data skal gøres levende og anvendes optimalt – brugerne skal involveres, gøres nysgerrige og naturligvis kunne tage bedre beslutninger der effektiviserer og reducerer costs. Men de skal i særdeleshed opnå ny viden, der sikre, at nye forretningspotentialer (markeder, kunder, ydelser m.m.) udnyttes optimalt.

Hos Columbus har vi arbejdet med Analytics & Business Insights i mere end 11 år. Min erfaring siger, at det er tydeligt, at de kunder der har størst succes med udnyttelsen af data er dem, hvor virksomheden tager opgaven omkring datakultur alvorligt, og sikrer den rette forankring i både topledelsen og hos brugerne. Business intelligence bygger naturligvis på teknik, og teknikken skal være i orden. Men det som i virkeligheden giver værdi for virksomheden, er at skabe en reel datakultur, som sikrer at alle medarbejdere har adgang til og bruger den tilgængelige data korrekt. Det er det, som giver gevinst på den digitale rejse.

At etablere en datakultur og bruge data intelligent er meget mere end blot at ­samle data på tværs af ­organisationen

Det er let at lade sig rive med og lade brugerne udnytte de farverige muligheder der er i self-service værktøjer og tro, at det er den rette vej til at gøre data levende. Her skal vi turde stoppe op og lytte til videnskaben om hvorledes vi mennesker opfatter informationer visuelt, for dermed at sikre at brugerne udnytter informationsværdien optimalt. Kombinerer man dette med den rette user adoption, synlig opbakning og involvering fra ledelsen står man med en markant bedre business case og dermed muligheden for en reel gevinstrealisering af sine investeringer omkring udnyttelse af data.

Data skal understøtte kernestrategien

Tekst: Techsavvy

Jesper Juul-Jensen, Salgschef i Dansk Erhverv

I en datadreven virksomhed er der ikke plads til siloer – de skal rives ned. Skal virksomheden vinde ­markedet, er det vigtigt, at man samler data på en platform, som alle afdelinger har adgang til, sådan lyder budskabet fra Søren Toft Joensen. Kundeservice får adgang til salgsdata, marketing kan bruge data fra kundeservice eller R & D kan bruge data fra produktionsafdelingen.

”Det kræver ikke den store ændring i medarbejdernes adfærd, eftersom de blot skal vænne sig til at tænke data på en fælles platform i stedet for i siloer. Det er en fordel, når R & D får adgang til salgstallene, så de kan se, hvilke produkter der solgte godt sidste år, og hvad der fungerede og ikke fungerede”, fortæller Søren Toft Joensen. Den største udfordring er nok den organisatoriske, hvor man er vant til at tænke afdelinger og individuelle budgetter. Hver afdeling skal desuden leve op til deres KPI”er, hvormed forståelsen for helheden forsvinder. Her skal man bare indgyde noget snusfornuft, så folk kan se fordelen i at tænke helhed frem for siloer.

Business intelligence handler også om at tænke kreativt i indsamlingen af data. Det kan være butikken, der opstiller videosensorer med evnen til at måle folks humør, når de forlader forretningen. Det kan også være algoritmen, der fortæller sælgeren, hvilke af hans 600 kunder han skal ringe til i dag. Gennem kreativ tankegang får man indsamlet data, som konkurrenterne måske ikke har, hvormed man kan styrke sine konkurrencefordele.

Skyen har også en kæmpe business intelligence potentiale, fordi cloudteknologien har skalérbarhed, som er helt ny. ”I dag er der måske én procent, som bruger skyen til business intelligence og analytics, mens resten mangler at se drifts- og analysepotentialet”, siger Søren Toft Joensen. Før i tiden kunne man, eksempelvis, stå med et ansigtsgenkendelseseksperiment, der skulle testes, hvilket var svært, fordi man først skulle ud og investere i hardware til en halv million, før man kunne udføre eksperimentet. Med skyen er det nemt at skalere efter behov, eftersom man henter de nødvendige programmer og betaler et beskedent beløb for at køre eksperimentet. Dermed får man afprøvet sin tese med få investeringer.

Skyen er et vigtigt eksempel på, hvorfor det er så vigtigt, at virksomheden hele tiden prøver kræfter af og tillader sig selv at være nysgerrige, fordi markedet hele tiden forandrer sig. Intet forbliver det samme.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...