Foto: Colourbox

12. november, 2018

Bæredygtighed i fokus i ­fødevarebranchen

Virksomhederne i fødevarebranchen udsættes dagligt for en masse påvirkninger. Nogle er forbigående og andre er af mere varig karakter, og disse trends skal man som virksomhed kunne forholde sig til, hvis man skal gøre en forskel på markedet.

Tekst: Dansk Industri

Idisse dage er det nærmest umuligt at åbne en avis eller et digitalt nyhedsbrev, uden at der er en historie med bæredygtighed som omdrejningspunkt. Og mange af dem har en føde­varevinkel. Det kan være kødproduktionens klimaaftryk, en six-pack dåseøl, der ikke længere indhylles i plastik, eller noget om den stigende salg af økologise fødevarer. Det er rigtigt mange vinkler på bæredygtighed, og det er noget, som forbrugeren har stigende fokus på, ligesom verdenssamfundet har forpligtet sig til at gå i den retning med FN’s 17 verdensmål.

Derfor er det en megatrend, som også fødevarebranchen vil og må forholde sig til. ”Efterhånden som klimaudfordringen bliver tydeligere, vokser forbrugerdagsorden for, at vores forbrug er bæredygtighed. Det er en dagsorden, der interesserer flere og flere forbrugere, så fødevarevirksomhederne, der kan levere på denne dagsorden, vinder flere forbrugere til sig. Vi ser også, at fødevarevirksomhederne i højere grad arbejder strategisk med bæredygtighed. Det er de store føde- og drikkevareproducenter, der er i førersædet, men flere af de mindre og mellemstore fødevareproducenter har fået øjnene op for nødvendigheden og mulighederne i en sigende bæredygtighed i produktion og produkter”, siger branchedirektør Leif Nielsen fra DI Fødevarer.

Efterhånden som ­klimaudfordringen bliver ­tydeligere, vokser forbrugerdagsorden for, at vores forbrug er bæredygtighed

Leif Nielsen, branchedirektør, DI Fødevarer

Han understreger, at et fokus på bæredygtighed i fødevarevirksomhedernes forretningsmodeller også handler om at tale til de kommende genrationer af medarbejdere: ”Aktuelt er der hård konkurrence om medarbejderne og kompetencerene i produktionsdanmark, og mange stedet mangler der kvalificeret arbejdskraft. Det giver mere mening at spørge de unge, om de vil være med til at udrydde sult frem for, om de vil passe en maskine, hvis det i virkeligheden er det, maskinen gør. Der er masser af usynlige historier om bæredygtighed at fortælle fra fødevarebranchen. Det kan være Arla, der udvikler et valleprodukt, der kan være med til at mindske hungersnød i Etiopien. Det kan være Chr. Hansen, der laver en yoghurt, som kan holde længere og dermed reducere madspildet i EU med 360.000 tons. På den måde kan man sige at mange fødevarer kan give ”en god smag i munden” flere gange”, siger Leif Nielsen.

Han fortsætter: ”Vi kan bidrage til med løsninger til 11 af FN’s 17 verdensmål. Det skal branchen fortælle – og særligt til de unge. De vil gøre en forskel med deres job og karriere, og det kan de faktisk gøre i fødevarevirksomhederne. Vi vil jo gerne have, at man ser på fødevarevirksomhederne som lige så cool at være ansat i som f.eks. medico- og pharmavirksomhederne. OG der er vel heller ikke noget mere agtværdigt end at brødføde verdens befolkning”.

Plastik i vælten

Et andet emne, som presser sig meget på i øjeblikket er plast. Plastdebattens skal ses i sammenhæng med bæredygtighed generelt. Det er især historierne om plasten, der dukker op, hvor den ikke er velkommen i verdenshave og i maverne på hvaler. EU barsler med initiativer om engangsplast og producentansvar på emballage, og herhjemme lancerer regeringen en national plasthandlingsplan.

Detailkæderne stiller også krav til emballagen fra leverandørerne, og alt dette har konsekvenser for fødevarevirksomhederne, som bruger meget plastemballage.

”Plast bliver italesat som Den store Bastian i den offentlige debat. Men det er altså ikke altid, at nuancerne kommer med. Der er ikke ét problem med plastik og der er ikke én løsning”, understreger Leif Nielsen. Når det er sagt, så bakker vi selvfølgelig op om, at der skal være mindre plastik, der ender i naturen, på forbrændingen eller på lossepladsen. Vi skal have mere genvendeligt plast – også i fødevarebranchen. Derfor har vi Dansk Industri taget initiativ til, at melde mål ind til Kommissionen for, hvor meget genanvendeligt plast vi forventer at anvende frem mod 2025. Her spiller fødevarevirksomhederne en væsentlig rolle i at nå det mål, som Kommissionen har sat sig om, at i 2025 skal være 10 millioner tons mere genanvendeligt plast, end der er i dag samlet set i hele EU.

Medlemsvirksomhederne, som er med i det danske initiativ, har allerede påtaget sig at genanvende over 100.000 tons plast årligt inden 2025, og det svarer til Danmarks befolkningsmæssige andel af Kommissionens mål. Fødevarebranchen er derfor allerede i gang med at tage ansvar på denne dagsorden, understreger Leif Nielsen.

Brødproducenten Schulstad er én af de fødevareproducenter, der har sat sig for at gøre noget ved det. Virksomheden har i øjeblikket ca. 1500 ton brødkasser i plastik, som brødet bliver leveret til i butikkerne. Kasserne udskiftes løbende, men det vil virksomheden nu gøre noget ved og har meddelt EU, at den kan bruge 450 ton mere genanvendeligt plast om året i brødkasserne.
”Det er et frivilligt og konkret initiativ, og det er nok noget, vi kommer til at se mere af i fremtiden. Fødevarebranchen skal også have et svar på plastdagsordenen”, slutter Leif Nielsen.

Flere artikler

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: KEN Hygiene Systems Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed Hygiejne drejer sig om mere og andet, end blot at vaske rent. For hvad er rent? I en tid med øget konkurrence og stigende fokus på at de fødevarer vi...

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Københavns Universitet Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab Future Consumer Lab på Københavns Universitet rummer en unik kapacitet i Europa, når det gælder forskning og ­erhvervssamarbejder om, hvordan...

Gå robotterne i møde med åbne arme

Gå robotterne i møde med åbne arme

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Beckhoff Gå robotterne i møde med åbne arme Mange af os er podet med den opfattelse, at robotter tager vores arbejdspladser. Men både internationale og danske analysetal viser, at antallet af arbejdspladser i industrien er...

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Columbus Food Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven Fødevareproducenter ­styrker evnen til at ­følge med i ­skiftende ­tendenser ved bl.a. at sætte ­kommunikationen med kunderne i system. Tekst: Forfatteren ”Alt er i...

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: AGA AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette...

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Ellegaard Kan du høre det… vi flytter varer for dig Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder...

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: NNF Vi skal have en løsning for de nedslidte! Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder AGA...

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: DTU Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien Vi er hastigt på vej mod at spise noget helt andet om 20 år. Mad er identitet, oplevelse, turisme, sundhed, politik, og mad er industri og jobs. Vores evne til at arbejde...