Foto: Colourbox

12. november, 2018

Datadeling er vejen til fremtiden

Fødevarebranchens maskinbygger kommer ikke udenom at dele deres data, hvis kvalitet og effektivitet skal ­opretholdes, lyder det fra Dansk Industri og automationsgiganten Beckhoff Automation.

Tekst: Frank Ulstrup

En proceslinje består typisk af maskiner fra tre – fire forskellige leverandører, og ofte taler maskinerne altså ikke tilstrækkeligt godt sammen. I sidste ende påvirker det både effektivitet og kvalitet

Michael Nielsen, CEO, Beckhoff Automation

Fødevarebranchens maskinbyggere står overfor spændende – og måske skelsættende – udfordringer i fremtiden.

Det mener man i hvert fald i virksomheden Beckhoff Automation og Dansk ­Industri Fødevarer.

Ifølge Beckhoff Automation, der leverer styring og kontrolsystemer til maskinbyggere, er fødevarebranchens processer langt hen ad vejen allerede automatiserede. Men, der er stadig plads til forbedringer, siger CEO Michael Nielsen.

”Erhvervsrådet udgav i foråret en rapport, der slår fast, at Danmark har været et af de førende lande i Europa med hensyn til automation. Desværre peger rapporten også på, at vi indenfor de seneste år er sakket lidt bagud, fordi vi ikke er så gode til den digitale del af automationen.

Og med det mener han maskinernes interne kommunikation.

”En proceslinje består typisk af maskiner fra tre – fire forskellige leverandører, og ofte taler maskinerne altså ikke tilstrækkeligt godt sammen. I sidste ende påvirker det både effektivitet og kvalitet. Dermed er udfordringen at få skabt nogle fælles standarder – og måske ovenikøbet en fælles softwareplatform eller en egentlig cloudløsning.

Mod og kompetencer

Michael Nielsen understreger, at maskinerne selvfølgelig allerede kommunikerer, som det er i dag.
Ofte sker det bare som følge af ressourcekrævende tilpasninger, der sker ude hos den enkelte virksomhed. Og løsningerne bliver sjældent så gode, som de havde være, hvis de var tænkt ind fra starten.

Michael Nielsen peger på udfordringerne:

”Jeg tror, der er to hurdler, som maskinbyggerne skal overkomme. Den første er, at man måske ikke har tilstrækkeligt med kompetencer på nuværende tidspunkt, og den anden er at man er nervøs for at dele sine data med andre.

På spørgsmålet om, om maskinbyggerne ikke har en pointe der – at der er en reel risiko for, at konkurrenter løber med deres teknikker og hemmeligheder, hvis de blotter sig, svarer Michael Nielsen:

”Jo, det er der jo en mulighed for, og den risiko har vi jo altid haft meget fokus på. Men vi skal huske på, at situationen i dag er anderledes, end den var for bare få år siden. I dag er den teknologiske udvikling eksponentiel. Det går ufatteligt stærkt, og lige pludselig sker der brud, der kan medføre disruption, så det hele løber fra os. Derfor tror jeg, vi skal lade os inspirere af virksomheder, der tænker ud af boksen, og som ikke sidder og holder på data, men deler dem. I sidste ende er det noget, alle vil vinde på.

Timing af investering er afgørende

I og med at den ­teknologiske udvikling går så stærkt, er ­vinduet for hvornår man skal investere i ny ­teknologi blevet mindre.

Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer

Mod – eller i hvert fald is i maven – er også en af de kvaliteter, som branchedirektør i DI Fødevarer, Leif Nielsen nævner, når han taler om virksomhedernes investeringer i ny teknologi
”I og med at den teknologiske udvikling går så stærkt, er vinduet for hvornår man skal investere i ny teknologi blevet mindre. For ikke så mange år siden købte man jo en maskine, som man måske havde i 15 år. I dag er teknologien ofte teknologisk forældet efter fem år, hvilket selvfølgelig giver en tilsvarende kort forrentningstid. Dermed er det blevet endnu mere afgørende, at man investerer på et tidspunkt, hvor man er parat til at udnytte teknologiens potentiale fuldt ud. På den måde skaber investeringen værdi med det samme, og man slipper for at ærgre sig, når konkurrenterne to år senere kan købe samme teknologi langt billigere.

Kundetilpassede fødevarer

Som Michael Nielsen ser Leif Nielsen også store muligheder i et mere åbent flow af data – og i særdeleshed fra forbrugeren tilbage til producenten.

”Mit gæt er, at vi indenfor en tiårs periode vil begynde og se fødevarer, der i langt højere grad er individuelt tilpassede. Det kunne f.eks. være færdigretter, der har et ekstra stort indhold af D”vitamin, hvis du som forbruger har et særligt behov for det – eller det kunne være madretter, der udelukkende er sammensat af dine favorit”ingredienser, siger Leif Nielsen.

”I virkeligheden er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvor kundespecifik produktet kan blive. Det afgørende er bare, at der etableres et dataflow fra forbrugerenen og tilbage til producenten. Det tror jeg, vi vil komme til at se mere af i fremtiden og dermed følge i sporet af andre industrier.

Flere artikler

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: KEN Hygiene Systems Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed Hygiejne drejer sig om mere og andet, end blot at vaske rent. For hvad er rent? I en tid med øget konkurrence og stigende fokus på at de fødevarer vi...

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Københavns Universitet Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab Future Consumer Lab på Københavns Universitet rummer en unik kapacitet i Europa, når det gælder forskning og ­erhvervssamarbejder om, hvordan...

Gå robotterne i møde med åbne arme

Gå robotterne i møde med åbne arme

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Beckhoff Gå robotterne i møde med åbne arme Mange af os er podet med den opfattelse, at robotter tager vores arbejdspladser. Men både internationale og danske analysetal viser, at antallet af arbejdspladser i industrien er...

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Columbus Food Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven Fødevareproducenter ­styrker evnen til at ­følge med i ­skiftende ­tendenser ved bl.a. at sætte ­kommunikationen med kunderne i system. Tekst: Forfatteren ”Alt er i...

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: AGA AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette...

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Ellegaard Kan du høre det… vi flytter varer for dig Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder...

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: NNF Vi skal have en løsning for de nedslidte! Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder AGA...

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: DTU Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien Vi er hastigt på vej mod at spise noget helt andet om 20 år. Mad er identitet, oplevelse, turisme, sundhed, politik, og mad er industri og jobs. Vores evne til at arbejde...