Sponseret indhold af: Københavns Universitet

Foto: Jakob Helbig

12. november, 2018

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Future Consumer Lab på Københavns Universitet rummer en unik kapacitet i Europa, når det gælder forskning og ­erhvervssamarbejder om, hvordan vi som forbrugere oplever maden med vores sanser – og hvordan vi ud fra denne viden kan skabe bæredygtige fødevarer til forskellige befolkningsgrupper. Her mødes forskere, forbrugere, kokke, fødevareindustri og fødevarestuderende i jagten på at skabe fremtidens helhedsorienterede fødevarer, som smager godt, er klimavenlige og understøtter vores sundhed.

Rundt om i Danmark genereres liflige maddufte, der snor sig ud i landskabet, fra restauranter, private køkkener og fødevareproducenter. Men hvad er det, der får os til at svime hen over den ene duft, mens en anden måske giver os kvalme og rynker i panden? Hvorfor overspiser nogle af os, mens andre indtager alt for få kalorier? Det er typiske forskningsemner i Future Consumer Lab på Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD). Målet er, at skabe produkter, forarbejdningsmetoder og spisekontekster, der kan imødegå nogle af de globale udfordringer, som er opsummeret i FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, herunder bl.a. mål nr. 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion.

”Future Consumer Lab forsker i, hvordan vi oplever maden med vores sanser. Nogle af de mest fremtrædende sanse­oplevelser vi har i forhold til maden er smagen – og dermed også fx duften og mundfølelsen, som også bidrager til vores oplevelse af ”smag”. Dertil kommer hele konteksten – fx de omgivelser vi spiser i, og dem vi spiser sammen med – som også påvirker vores spiseoplevelse,” siger leder af Future Consumer Lab, professor i sensorik Wender Bredie.

Forskerne i Future Consumer Lab arbejder med professionelle smagspaneler for dufte, smage, teksturegenskaber samt udseende af fødevarer, og her har virksomheder mulighed for at bestille analyser ved brug af smags/duftpanel. For at forstå, hvilke komponenter i maden, som påvirker mennesker på forskellige måder, råder laboratoriet over udstyr, der kan analysere aroma- og smagsstoffer på det molekylære niveau.

Læs mere om Future Consumer Lab’s smagsdommerpanel, flavourlab, sensory­lab m.fl. på food.ku.dk/fcl.

Bæredygtig mad med velsmag

Meget af forskningen tager udgangspunkt i at skabe fødevarer, der opleves som velsmagende og er designet på en måde, så man ikke overspiser. Det handler både om at designe velsmag, udseende og tekstur, mens der skabes viden om, hvordan forbrugere interagerer med maden i spisesituationer.
Derfor samarbejder forskerne i Future Consumer Lab med repræsentanter fra det gastronomiske miljø i både ind- og udland, herunder fx den danske restaurant Alchemist, Paul Bocuse i Frankrig samt Basque Culinary Center i Spanien. Målet er i en række brede samarbejder, som ikke mindst omfatter fødevareindustrien, at bidrage til en mere bæredygtig fødevareproduktion og en sundere befolkning.

Ideen er, at man ved at skabe sunde fødevarealternativer, som mange har lyst til at spise, kan dreje forskellige befolkningsgrupper i retning af sundere madvaner og dermed lavere risiko for livsstilssygdomme, som er relateret til maden. Det kan også handle om at opfinde nye måder at forarbejde lokale råvarer på.

”Vi er nødt til at blive mere bæredygtige i forhold til både vores kostvaner, og den måde vi producerer maden på, hvis vi skal kunne se vores børn og unge i øjnene uden at spekulere på, hvor deres fødevarer skal komme fra om få årtier. Det betyder, at forskningen i Future Consumer Lab skal understøtte innovation og bæredygtig udvikling i partnerskaber med landets fødevarevirksomheder – og med udgangspunkt i fødevareløsninger fra et forbrugerperspektiv,” siger Wender Bredie.

Future Consumer Lab arbejder for:

At udforske uudnyttede råvarer og fødevareressourcer, som fx alger, insekter og blæksprutter

At skabe nye fødevarer med et lavt klimaaftryk

At skabe fødevarer, der understøtter sunde forbrugsmønstre (fx fødevarer der kan få overvægtige til at spise mindre, og underernærede til at spise mere)

At understøtte fødevarevirksomheder, herunder cateringvirksomheder, i at skabe en mere bæredygtig og sund fødevareproduktion ved hjælp af forskning i forbrugeradfærd

At skabe et excellent miljø i forhold til at uddanne kommende generationer i fødevareerhvervet i ­forbrugerdrevet og bæredygtig fødevareinnovation

At engagere unge mennesker og befolkningen som helhed i nye fødevarer og en kreativ tilgang til udvikling af velsmagende og sunde retter, fx ved at etablere egen start-up.

Nordic Food Lab – en del af Future ­Consumer Lab

Nordic Food Lab’s speciale var udforskningen af det gastronomiske potentiale i nye nordiske råvarer og produktionsformer. Med inddragelsen af Nordic Food Lab i Future Consumer Lab understøttes hele kæden fra fødevaredesign til forbrugeropfattelse, som er relevant for både udvikling af nye fødevarer og uddannelsen af fremtidens fødevarekandidater.

Læs mere om overdragelsen af Nordic Food Lab’s aktiviteter til Future Consumer Lab på www.food.ku.dk

Flere artikler

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: KEN Hygiene Systems Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed Hygiejne drejer sig om mere og andet, end blot at vaske rent. For hvad er rent? I en tid med øget konkurrence og stigende fokus på at de fødevarer vi...

Gå robotterne i møde med åbne arme

Gå robotterne i møde med åbne arme

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Beckhoff Gå robotterne i møde med åbne arme Mange af os er podet med den opfattelse, at robotter tager vores arbejdspladser. Men både internationale og danske analysetal viser, at antallet af arbejdspladser i industrien er...

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Columbus Food Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven Fødevareproducenter ­styrker evnen til at ­følge med i ­skiftende ­tendenser ved bl.a. at sætte ­kommunikationen med kunderne i system. Tekst: Forfatteren ”Alt er i...

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: AGA AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette...

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Ellegaard Kan du høre det… vi flytter varer for dig Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder...

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: NNF Vi skal have en løsning for de nedslidte! Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder AGA...

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: DTU Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien Vi er hastigt på vej mod at spise noget helt andet om 20 år. Mad er identitet, oplevelse, turisme, sundhed, politik, og mad er industri og jobs. Vores evne til at arbejde...