Sponseret indhold af: Columbus Food

12. november, 2018

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Fødevareproducenter ­styrker evnen til at ­følge med i ­skiftende ­tendenser ved bl.a. at sætte ­kommunikationen med kunderne i system.

”Alt er i bevægelse på fødevaremarkedet. Efterspørgslen på bæredygtige, økologiske, vegetariske eller veganske produkter kører parallelt med krav om autenticitet, dyrevelfærd, højt proteinindhold, kompostérbar emballage, mindre spild og meget andet. Produktdiversiteten er også større end nogensinde. Det stiller krav til producenterne, som du ikke kan imødegå med traditionelle metoder,” konstaterer Henrik Walther Madsen, Market Manager, Food & Beverage, Columbus.

Du skal kunne spore og reagere på efterspørgselstendenser, før de bliver mainstream

Henrik Walther Madsen, Market Manager, Food & Beverage, Columbus

Han bemærker, at mange danske fødevarevirksomheder arbejder målrettet på at koble IT og digitalisering på værdikæden. Især med henblik på at automatisere og optimere processer omkring indkøb, logistik, sporbarhed og certificering, produktion og kvalitetsstyring.

”De færreste virksomheder er helt i mål – især hvor det handler om at integrere ordrer og produktion – men som helhed tager de udfordringen særdeles alvorligt. Der er dog navnlig ét område, hvor det stadig halter,” tilføjer Henrik Walther Madsen.

Kend kundernes behov bedre end de selv gør

”Du skal også kunne identificere tendenser tidligere og udvikle og tilpasse produkter, som imødekommer efterspørgslen i en fart. Dén del af den digitale transformation har mange endnu til gode at tage fat på,” tilføjer han.

Henrik Walther Madsen anbefaler navnlig, at virksomhederne sætter dialogen om produktudviklingen med kunderne i system. Det giver et godt udgangspunkt for at opnå en langt bedre forståelse af deres kommende behov.

”Du skal kunne spore og reagere på efterspørgselstendenser, før de bliver mainstream. Og producerer du ingredienser eller råvarer, vil du gerne blive relevant tidligere i b2b-kundernes udviklingsforløb – ideelt ved at tilbyde løsninger på fremtidige procesudfordringer, inden kunderne selv bliver opmærksomme på dem.”

Automatisér indsamling og ­a­nalyse af kundesamtaler

Intet kan erstatte direkte dialog med nøglekunder, understreger Henrik Walther Madsen. Men dertil bør man deltage i alle kanaler og fora – f.eks. digitale fagmedier, blogs eller LinkedIn-grupper – hvor b2b-kundernes produktudviklere er aktive. Det er også vigtigt at holde øje med forbrugerdiskussioner på sociale medier for tidligt at identificere nye tendenser og muligheder.

”Det er uoverkommeligt at gøre ­manuelt. Men du kan automatisere overvågningen baseret på f.eks. nøgleord, udtrække data og efterfølgende foretage en kvalitativ, fagligt funderet analyse af, hvilke samtaler, tendenser eller kunder, du skal kigge nærmere på. Det er værdifuldt råmateriale i arbejdet med at tilrettelægge udviklingsindsatsen,” siger han.

Sæt strøm til udviklingsprocessen og styrk omstillingsevnen

Ligeledes bør virksomhederne styrke reaktionsevnen og systematisere udviklingsprocessen, så værdien af den opnåede indsigt kan høstes i en fart.

”Lad os sige, at du skal udvikle en ny færdigret til en supermarkedskæde. Her skal du f.eks. gennemteste opskriften, processen skal optimeres og du skal måske købe nye værktøjer til produktionen. Så skal der ernæringsberegnes og deklareres, produktet skal godkendes af kæden, du skal købe emballage ind – og meget mere. Det er en omfattende proces. Og tænk, hvis du skal sælge tre varianter til fem forskellige kæder i fire lande med hver deres krav til deklaration og dokumentation; så kan du gange en del af arbejdet op med en faktor 60,” siger Henrik Walther Madsen.

”Men opgaven bliver langt nemmere med et fuldt digitaliseret forløb. Her er meget at hente. Ikke kun i snæver, produktionsøkonomisk forstand, men for overhovedet at blive i stand til at reagere rettidigt på tendenser og sende konkurrencedygtige, attraktive produkter på markedet. Du bliver – kort sagt – i stand til at møde kunder og forbrugere med de rette produkter, når muligheden byder sig,” konstaterer han.

Flere artikler

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: KEN Hygiene Systems Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed Hygiejne drejer sig om mere og andet, end blot at vaske rent. For hvad er rent? I en tid med øget konkurrence og stigende fokus på at de fødevarer vi...

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Københavns Universitet Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab Future Consumer Lab på Københavns Universitet rummer en unik kapacitet i Europa, når det gælder forskning og ­erhvervssamarbejder om, hvordan...

Gå robotterne i møde med åbne arme

Gå robotterne i møde med åbne arme

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Beckhoff Gå robotterne i møde med åbne arme Mange af os er podet med den opfattelse, at robotter tager vores arbejdspladser. Men både internationale og danske analysetal viser, at antallet af arbejdspladser i industrien er...

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: AGA AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette...

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Ellegaard Kan du høre det… vi flytter varer for dig Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder...

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: NNF Vi skal have en løsning for de nedslidte! Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder AGA...

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: DTU Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien Vi er hastigt på vej mod at spise noget helt andet om 20 år. Mad er identitet, oplevelse, turisme, sundhed, politik, og mad er industri og jobs. Vores evne til at arbejde...