Foto: Colourbox

12. november, 2018

Hygiejnesikkerhed i ­fødevareproduktionen – en udfordring og en enestående mulighed

Fødevareindustrien er i rivende udvikling. Nye teknologier og nye processer er, sammen med forbrugernes stigende krav til sikre fødevarer af høj kvalitet, med til at udfordre både fødevare- og hygiejnesikkerheden i produktionen. Det vurderer eksperter, der samtidig ser store fordele for netop de danske fødevareproducenter i et marked præget af stor konkurrence.

Tekst: Rikke Kokholm

”Fødevareindustrien oplever i disse år en konstant stigning i kundernes krav til kvalitet og sikkerhed. Vi har fået flere penge på lommen, og dem vil vi gerne bruge på sikre produkter af høj kvalitet,” siger Peter Oxfeldt Røge, Senior Key Account Manager hos KEN HYGIENE ­SYSTEMS
Disse øgede krav stiller industrien overfor en række udfordringer om ikke blot at sikre den bedst mulige pris, men også en ensartet og sikker kvalitet.

”Der skal ganske enkelt arbejdes hurtigere og produceres mere, og derfor ser vi også en øget interesse omkring procesoptimering ude i produktionerne. Det er afgørende for at kunne levere de produkter, der efterspørges til konkurrencedygtige priser og samtidig frigøre ressourcer til at udvikle sig i takt med markedet.”

En sådan optimering kræver, at der er styr på råvarernes kvalitet og beskaffenhed. Men det kræver også, at effektiviteten af såvel produktionsprocesser som produktionsapparat vurderes, lige som der skal vurderes på hygiejneniveauet i procesanlæggene. Her er hygiejnisk designet produktionsudstyr af stor vigtighed, da det både kan sikre større fødevaresikkerhed og lavere udgifter til rengøring.

Vi kan ikke konkurrere på pris eller ­lønninger, så vi må være bedre til noget andet: Bl.a. forskning og innovation, hvor vi hele tiden udvikler os

Frederikke Thye Fester, konsulent hos DI Fødevarer

”Vi oplever at virksomhederne i stigende grad følger European Hygienic Engineering & Design Groups (EHEDG) retningslinjer indenfor hygiejnisk design til fødevareindustrien. Dermed er forbrugerne altid sikret den højeste form for fødevaresikkerhed, der er tilgængelig på markedet”, siger Peter Oxfeldt Røge.

Der investeres i stigende grad i øget automatisering af hygiejneprocessen. Det har ikke alene betydning for sikkerheden og kvaliteten af vores fødevarer. Det reducerer også mængden af vand, rengøringsmidler og arbejdstid, samtidig med at det sikrer en høj udnyttelsesgrad af produktionsmaskinerne. Problemet er ifølge Peter Oxfeldt Røge, at selve produktionen ofte kommer i første række:

”Vi piner hygiejnen. Ikke procesudstyret. For at kunne opretholde høj hygiejnesikkerhed i produktionen kræver det downtime på maskinerne.” Og på spørgsmålet om det er rentabelt at minimere hygiejnehåndteringen sammenlignet med de udfordringer som kan opstå, er svaret klart:

”Det er en kalkule man må forholde sig til: Hvilke fordele og risici er der ved det? Hvor ofte skal man vaske udstyret, set i forhold til risikoen ved ikke at gøre det så ofte? Her er tid en afgørende parameter – både i forhold til produktion og rengøringsprocedurer..”

Der er dog god grund til at gøre sig umage med hygiejnen, hvis man spørger Frederikke Thye Fester, konsulent hos DI Fødevarer:

”I Danmark er vi utroligt dygtige til at fremstille sikre fødevarer. Vi har en velfungerende fødevarekontrol og en Smiley-ordning der gør, at virksomheder ikke blot måles og vejes på om de har styr på tingene, men også kan bruge denne uafhængige blåstempling aktivt som en del af deres branding. Det er for mange et incitament til at gøre sit bedste.”

Hun understreger dermed vigtigheden af at producere sikre fødevarer – og den konkurrencefordel der ligger her:

”Det er fødevaresikkerheden vi sælger os på – både herhjemme og ude i verden – og som gør, at vi i dag kan sælge svinekød til Japan, der er et af de mest strikse lande, når det gælder fødevaresikkerhed og grøntsager til Italien, som ellers er kendt for deres høje kvalitet.”

Peter Oxfeldt Røge, Senior Key Account ­Manager hos KEN HYGIENE ­SYSTEMS

Ifølge hende kan danske fødevarer noget – ikke mindst takket være standarder og procedurer, som er med til at garantere sikre produkter af høj kvalitet. Og det er der en god grund til:

”Vi kan ikke konkurrere på pris eller lønninger, så vi må være bedre til noget andet: Bl.a. forskning og innovation, hvor vi hele tiden udvikler os.”

Således arbejder mange i fødevareindustrien med netop hygiejne og sikkerhed. Det kan være særlige kulturer, der får yoghurt til at holde længere eller udvikling af intelligent emballage, der kan være med til at sikre vores fødevarer. Det er ikke blot med til at minimere madspild, men også at produkterne er spiselige – længere.

Det øgede fokus på sikre fødevarer kan dog, ifølge Frederikke, give nogle særlige udfordringer for producenterne:

”Det kræver manpower at have 100% styr på processerne. Der skal laves sporbarhedsdokumenter og føres til protokols og derfor bliver kvalitetsafdelingerne hele tiden udfordret. Ikke mindst af en konstant udvikling af nye analysemetoder, der kan påvise, hvad der tidligere ikke var til at spore. Det skal adresseres og man skal forholde sig til, om det er er noget, der kræver en omstilling af produktionen.”

Heldigvis er vi ifølge hende meget omstillingsparate og det er ikke alene vejen til en god hygiejnesikkerhed i fødevareproduktionen, men også til at kunne klare sig i den skarpe konkurrence.

Flere artikler

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: KEN Hygiene Systems Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed Hygiejne drejer sig om mere og andet, end blot at vaske rent. For hvad er rent? I en tid med øget konkurrence og stigende fokus på at de fødevarer vi...

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Københavns Universitet Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab Future Consumer Lab på Københavns Universitet rummer en unik kapacitet i Europa, når det gælder forskning og ­erhvervssamarbejder om, hvordan...

Gå robotterne i møde med åbne arme

Gå robotterne i møde med åbne arme

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Beckhoff Gå robotterne i møde med åbne arme Mange af os er podet med den opfattelse, at robotter tager vores arbejdspladser. Men både internationale og danske analysetal viser, at antallet af arbejdspladser i industrien er...

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Columbus Food Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven Fødevareproducenter ­styrker evnen til at ­følge med i ­skiftende ­tendenser ved bl.a. at sætte ­kommunikationen med kunderne i system. Tekst: Forfatteren ”Alt er i...

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: AGA AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette...

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Ellegaard Kan du høre det… vi flytter varer for dig Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder...

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: NNF Vi skal have en løsning for de nedslidte! Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder AGA...

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: DTU Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien Vi er hastigt på vej mod at spise noget helt andet om 20 år. Mad er identitet, oplevelse, turisme, sundhed, politik, og mad er industri og jobs. Vores evne til at arbejde...