Innospexion ApS modtog ved sidste FoodTech den prestigefyldte FoodTech Award. Her overrækker H. K. H. Prins Joachim prisen og en check på 50.000 kr. til Innospexion ApS’ ejer og direktør, Jørgen Rheinlænder. Fotokreditering: Torben Worsøe/MCH

12. november, 2018

Kom på forkant med fremtidens ­fødevareindustri

Nordeuropas største fagmesse for fødevareindustrien klæder den besøgende på til morgendagens forbrugerkrav, ­udvikling på markedet og fødevareteknologi. Det handler om videndeling, networking og afprøvning af nye teknologier.

Tekst: Kasper Nesager-Hansen

FoodTech sætter i år fokus på aktuelle emner som bæredygtighed og cirkulær økonomi. En ting er, at der er et miljømæssigt og ressourcemæssigt behov for, at industrien ændrer sin produktion, men fødevareproducenterne bliver også nødt til at lytte til forbrugernes forventninger til virksomhedernes sociale ansvar. Vi har i de senere år oplevet, hvordan blandt andre supermarkeder gør mere for at forhindre madspild.

Derfor vil mange taler og konferencer beskæftige sig med bæredygtighed og cirkulær økonomi, fordi de er meget oppe i tiden blandt forbrugerne – samtidig er der penge at spare for industrien. Tag blot vand, der er en mangelvare og noget, som fødevareproducenterne er afhængige af.

”Fødevareindustrien storforbruger vand, om det er til produktion, køl eller rengøring. Vand er blevet en global mangelvare, og derfor bliver det mere og mere aktuelt for industrien, at man reducerer vandforbruget gennem recirkulering”, fortæller John Jensen, der er projektleder for FoodTech.

Han bruger Arla Videbæk som eksempel, da mejeriet har sit eget spildevandsanlæg, der har kapacitet til at rense spildevand i samme omfang som Aarhus, hvilket giver lidt perspektiv. John Jensen fortæller også, om den danske mejeriindustri allerede rummer mange eksempler på, hvordan man kan reducere brugen af vand.

”Der er nogle som er rigtige gode til det, mens andre kan blive bedre. Derfor er der i år fokus på vandspild og genbrug af vand”.

Undgå shitstormen ved at lære af hinanden

John Jensen fremhæver vigtigheden i, at føde­vareindustrien handler med ærlighed, omtanke og miljøhensyn, ellers kan det få konsekvenser for forretningsgangen. Og det kan han have ret i. For i det seneste par år har der været to store eksempler på fødevarevirksomheder, som er endt i den offentlige gabestok. Sidste år havnede Aqua d”Or i en shitstorm, da virksomheden forsøgte at overbevise forældre til skolebørn, at man burde købe flaskevand, da det var renere end vandhanevand – virkeligheden var dog en anden. Og for nylig er Domino”s Pizza endt i en shitstorm af rang på grund af deres fortolkning af råvarernes holdbarhedsdatoer. Producenterne skal ikke begå mange fejl, før der sidder nogle forbrugere klar ved tasterne, som kan få hele internettet til at gløde.

Vand er blevet en global mangelvare, og derfor bliver det mere og mere ­aktuelt for industrien, at man ­reducerer vand­forbruget gennem recirkulering

John Jensen, Foodtech

Derfor er det vigtigt, at producenter og leverandører taler sammen på FoodTech, så de kan netværke og lære af hinandens erfaringer, hvis de vil imødekomme trends på markedet, der kan vinde forbrugernes gunst.

”Det er en fælles opgave, vi har, at vi skal producere nogle gode og sunde fødevarer til forbrugerne. Derfor er det vigtigt, at man får et personligt møde med kollegaer og konkurrenter på FoodTech, hvor man kan dele viden. Det handler om at netværke, så man bliver klogere, hvilket i sidste ende kan hæve bundlinjen”.

Er man bange for at afsløre forretningshemmelighederne ved at netværke eller demonstrere ens kommende produkt, bør man nærmere se FoodTech som et sted, hvor man kan få testet ideer eller prototyper, så den kan blive endnu bedre. John Jensen tror ikke på, at en virksomhed i dag kan holde på sine hemmeligheder i lang tid. Han fortæller, at det er blandt årsagerne til, at producenter af maskiner og fødevarer udstiller på FoodTech. De møder hinanden i øjenhøjde og får prøvet tingene af, før man går på markedet. På denne måde kan virksomheden bedre imødekomme efterspørgslen og kravene fra kunderne.

Sådan får den besøgende mest ud af FoodTech

FoodTech oplever en stigende interesse, eftersom messen i år står til at have flere end 300 udstillere, hvilket er flere end sidste messe. Derfor er det vigtigt med et overblik, før man træder indenfor dørene, hvis man skal blive klogere.

Overblikket får man ved at besøge FoodTechs hjemmeside, hvor man kan se, hvilke udstillere, der lægger vejen forbi, hvad de viser frem, og hvorvidt det er noget, som kan have interessere for ens virksomhed. Messen har desuden dagsprogrammer for talere og konferencer, hvormed det er muligt at se, hvilke dage er optimale for ens besøg.

FoodTech kører fra den 13. november til den 15. november i Messe Center ­Herning.

Flere artikler

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: KEN Hygiene Systems Når hygiejne og sikkerhed går op i en højere enhed Hygiejne drejer sig om mere og andet, end blot at vaske rent. For hvad er rent? I en tid med øget konkurrence og stigende fokus på at de fødevarer vi...

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Københavns Universitet Fremtidens mad og mennesker ­udforskes i Future Consumer Lab Future Consumer Lab på Københavns Universitet rummer en unik kapacitet i Europa, når det gælder forskning og ­erhvervssamarbejder om, hvordan...

Gå robotterne i møde med åbne arme

Gå robotterne i møde med åbne arme

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Beckhoff Gå robotterne i møde med åbne arme Mange af os er podet med den opfattelse, at robotter tager vores arbejdspladser. Men både internationale og danske analysetal viser, at antallet af arbejdspladser i industrien er...

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Columbus Food Gør udviklingen af ­fødevarer datadreven Fødevareproducenter ­styrker evnen til at ­følge med i ­skiftende ­tendenser ved bl.a. at sætte ­kommunikationen med kunderne i system. Tekst: Forfatteren ”Alt er i...

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: AGA AGA opruster til gavn for dansk industri og miljøet Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette...

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Kan du høre det… vi flytter varer for dig

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: Ellegaard Kan du høre det… vi flytter varer for dig Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder...

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Vi skal have en løsning for de nedslidte!

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: NNF Vi skal have en løsning for de nedslidte! Som leverandør af levnedsmiddelgasser og -teknologi er gasvirksomheden AGA underlagt forbrugernes stadig stigende krav til fødevarekvalitet og friskhed. I lyset af dette møder AGA...

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien

Fødevareindustrien Sponseret indhold af: DTU Fremtiden ­kræver nytænkning i ­Fødevareindustrien Vi er hastigt på vej mod at spise noget helt andet om 20 år. Mad er identitet, oplevelse, turisme, sundhed, politik, og mad er industri og jobs. Vores evne til at arbejde...