Distributionscenter Nässjö i Sverige. Foto: jysk.dk/presse

11. september, 2018

Den skjulte lagerlogistik

De færreste af os skænker det en tanke, at der ligger et avanceret stykke arbejde bag når vi modtager en e-handelspakke eller køber en karton mælk i det lokale supermarked.

Tekst: Jesper Højte Stenbæk, Fagchef for transport og infrastruktur, Handel

Logistikkæden bag de fleste leverancer er lang og kæden er aldrig stærkere end sit svageste led. Men leddene bliver stadig stærkere og fleksible og logistik, lager og levering bliver stadig mere automatiseret. Alt sammen ude af syne for offentligheden.

I fortællingen om automatisering bliver fremstillingsindustrien ofte fremhævet. Og det er da også imponerende at se en bil blive fremstillet nærmest uden menneskelig indblanding.

Jesper Højte Stenbæk

Men når virksomheder som Jysk eller Ikea viser lagerstatus på hylder, stole og boksmadrasser på deres hjemmesider med angivelse af stykantal i hver enkelt butik, så kræver det en forrygende tillid til egne lagersystemer. Der er jo tale om forbrugerrettede virksomheder, hvor kunden bliver mere end almindeligt skuffet, hvis det viser sig at det pågældende produkt alligevel ikke er til stede i butikken. Konkurrenterne står på spring og kunden kommer næppe igen efter den oplevelse.

Det samme gælder for de store detailkæders håndtering af leverancer til butikkerne, der skal bestilles, lagerføres, pakkes og leveres så der aldrig er tomme hylder i Føtex eller Menu.

Krumtappen i processen er virksomhedernes logistikfunktion, hvad enten den er virksomhedsintern eller fungerer via en betroet samarbejdspartner. Støttefunk­tionerne til disse logistikere gennemgår en stærk udvikling i disse år – men det sker uden for offentlighedens øje.

De fleste ved godt, at produktion af ­hyldevarer bliver stadig mere automatiseret. Lige fra ovennævnte bilfabrikker til landbrugets fødevareproduktion, der nu har mulighed for at bruge droner til markovervågning, gps-styrede traktorer og meget andet.

Selvkørende lastbiler

Transporten af varerne bliver også stadig mere automatiseret. Vi har endnu ikke selvkørende lastbiler på vejene i Danmark, men et af de første steder vi får selvkørende teknologi bliver lastbiltransport ad motorvej. Det er i virkeligheden en relativt simpel operation: Ingen modkørende, ingen gående, ingen cyklister. De første forsøg er i gang og lastbilerne bliver under alle omstændigheder fortsat mere sikre og automatiske og kan nu fx bremse automatisk. Selvkørende lastbiler fragter allerede gods på de amerikanske veje – dog endnu med chaufførovervågning.
Et andet sted, hvor automatikken vinder frem er i havnene. De store containerhavne vil i fremtiden have færre og færre mennesker ansat, da autonome maskiner og kraner vil håndtere containerne selv.

De store containerskibe er også et helt naturligt sted at lade teknologien tage endnu mere over og kun lade mennesker gribe ind via fjernkontrol, hvis noget uventet sker. En af udfordringerne her er naturligvis at hvis skibet går i stå midt i Stillehavet er der langt til nærmeste værft, men en af karakteristikaene ved denne teknologi er, at den er mere driftssikker bl.a. fordi den overvåger sig selv og giver melding i god tid, hvis noget trænger til at blive udskiftet.

Når godset så er kommet i land og på vej til forbrugerne tager det ofte midlertidigt ophold på et højlager. Højlagre er automatiske lagre, der støtter sig til logistikerne og deres støtteprogrammer for at holde styr på, hvad og i hvilke mængder der forventes efterspørgsel. Varerne hentes derefter ned og lægges frem enten i rækkefølge til den lastbil, der skal levere til en række butikker, eller til pakning og håndtering for leverance direkte til forbrugeren e-handel.

Perspektiver for fremtidens logistik

Sådan kan en fysisk vares vej fra produktion til kunde beskrives med perspektiver for fremtidens logistik, men en stor udfordring for hele logistikkæden er håndtering af de mængder af papir, der skal til for at varen kommer hele vejen. Både erhvervsliv samt nationale og overnationale myndigheder har en kæmpe udfordring foran sig i forhold til at få gjort papirmasserne elektroniske og gummistemplerne virtuelle.

Den stigende automatisering er dog ikke kun skridt fremad. De mange forbundne robotter er sårbare for cyberangreb, der bliver en stadig større fare for logistikerhvervet. Til gengæld er teknologien både renere og mere sikker end klassiske transportværktøjer så fremtiden synes lys for logistikken.
Din e-handelsvare og din mælk skal nok komme frem.

Flere artikler

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Mobilitet Sponseret indhold af: GoAppified Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle GoAppified er et dansk FinTech selskab der bl.a. har udviklet infrastrukturen for det digitale rejsekort til norske Flytoget, så passageren ikke længere behøver at tage...

Nordjylland viser vej

Nordjylland viser vej

Mobilitet Sponseret indhold af: Region Nordjylland Nordjylland viser vej I Nordjylland har vi med målrettet arbejde gennem mange år udviklet en fælles mobilitetsstrategi, som bakkes op af alle kommuner, trafikselskab og regionen. Vi er stolte af, at...

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Mobilitet Sponseret indhold af: Aalborg Universitet Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport De populære emner indenfor transport har i mange år været cyklisme og offentlig ­transport, især metroer og ­letbaner. Privatbilisme er også altid et...

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Mobilitet Sponseret indhold af: DTO Logistik og transport skal bidrage til bundlinien Der er store økonomiske gevinster forbundet med at få styr på transport og logistik Tekst: Kristian Hegner Reinau, Lektor i trafik og transport Aalborg Universitet, Leder...