Sponseret indhold af: DTU

DTU undersøger i samarbejde med Region Hovedstaden mulighederne for at indføre elektriske scootere og elektriske varebiler til ­indsamling af blodprøver fra praktiserende læger i København. Foto: El-ladcykler fra ieve.dk hos det hollandske postvæsen.”

11. september, 2018

Forskning i elektro-mobilitet på DTU tiltrækker stor opmærksomhed

Når mennesker og gods skal flyttes over større afstande, giver det nogle særlige udfordringer for transportbranchen i forhold til at udnytte alternative energiformer som elektricitet fra eksempelvis vind- eller vandkraft. På DTU er man langt fremme med at undersøge, om man kan udnytte elektriske køretøjer til kommerciel transport, og der er stor interesse for forskningsprojektet

Tekst: Sanne Aagaard

En af de sværeste sektorer at foretage grøn omstilling for er transportsektoren. For størstedelen af den tunge transport, den regionale, nationale og særligt internationale godstransport, er det stadig ikke realistisk at omlægge til elektriske køretøjer. Jo tungere køretøjerne er, jo mere energi forbruger de og jo kortere kan de køre på en opladning. Den udfordring har forskere på DTU sat sig for at løse. Målet er at udvikle planlægningsmetoder, der bedst muligt udnytter de stadigt bedre og mere ­effektive batterier.

Stor interesse for elektro-mobilitet

Interessen for at anvende elektriske køretøjer til kommerciel transport er stor. Det forstår man godt på DTU.

De elektriske køretøjer har på mange måder rigtigt meget at tilbyde virksomhederne, men driftssikkerhed og pålidelighed er utroligt vigtige parametre både for den kommercielle transport, godstransporten og den kollektive transport. Man er nødt til at være sikker på, at lastbilen eller bussen ikke lige pludselig løber tør for strøm midt i opgaven, forklarer professor Allan Larsen, DTU Management Engineering.

I forhold til de citylogistiske kommercielle transporter i de større byer, som f.eks. er varelevering til butikker, service-, montør- og håndværkeropgaver, kan transporterne let foretages af de forholdsvis små og lette køretøjer, der allerede er på markedet i dag.

Citylogistik er forbundet med et beskedent kørselsbehov og foregå typisk over korte afstande med mange stop i bymiljøer med et stort antal bløde trafikanter. Mindre, lette og støjsvage køretøjer er derfor oplagte i den forbindelse, siger Allan Larsen.

En del af projektet EUFAL

Brugen af elektriske køretøjer til kommerciel transport bliver ofte mødt med skepsis i forhold til batterilevetiden. EUFAL-projektet sigter mod at demonstrere, at den nuværende elbilteknologi godt kan anvendes til kommerciel bytransport. Projektet er finansieret af EU og har partnere fra blandt andet Tyskland, Østrig og Polen. I den danske del af projektet deltager udover DTU også Region Hovedstaden og entreprenørvirksomheden MT Højgaard.

Som partner i EUFAL-projektet udforsker DTU potentialerne på området og undersøger de udfordringer, der gør det svært at benytte elektriske køretøjer til kommerciel transport i byerne.

I dag er det allerede muligt at overvåge køretøjets tilstand i realtid. Det giver vigtige oplysninger om bl.a. batteriladningen. Derved bliver planlægningen af de daglige rutiner, som optimering og justeringen af tidsplaner, meget nemmere. Det giver også et godt overblik over, hvor man skal placere genopladningsstationerne, forklarer lektor Dario Pacino der er projektleder på EUFAL-projektet på DTU.

For tiden undersøger DTU i sam­arbejde med Region Hovedstaden mulighederne for at indføre elektriske scootere og elektriske varebiler til indsamling af blodprøver fra praktiserende læger i ­København.

Nye løsninger giver nye ­muligheder

DTU arbejder med at udvikle et beslutningsværktøj, der ud fra en optimeringsmodel viser, om det kan betale sig for en virksomhed at benytte elektriske køretøjer til en del af deres transportopgaver. Modellen kan give svar på, hvilke typer køretøjer der skal anvendes. Samtidig viser modellen både den økonomiske og klimamæssige betydning ved at benytte elektriske køretøjer.

I dag er det allerede muligt at overvåge køretøjets tilstand i ­realtid. Det giver ­vigtige oplysninger om bl.a. batteriladningen

Dario Pacino, projektleder på EUFAL-projektet på DTU

Vi arbejder med at løse alle de mange problemstillinger som elektro-mobility-området rejser. DTU’s EVlab er bl.a. meget langt fremme med at udvikle metoder til den såkaldte Grid-to-vehicle teknologi, hvor man benytter elbiler til at tilbagelevere strøm til el-nettet på tidspunkter, hvor nettet har svært ved at opretholde frekvensen, forklarer Allan Larsen.

Elektro mobilitet har mange ­fordele

Det har vist sig, at selv en beskeden flåde af elbiler i er stand til at stabilisere frekvensen på nettet. Den viden kan vise sig at være meget værdifuldt på sigt, fordi andre netstabiliserende tiltag er ret bekostelige.

Udover de klimamæssige fordele der er ved at omstille transporten til elektriske køretøjer, er transportformen også tillokkende, fordi den mindsker støjgenerne og nedbringer udledningen af sundheds­skadelige partikler.

Flere artikler

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Mobilitet Sponseret indhold af: GoAppified Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle GoAppified er et dansk FinTech selskab der bl.a. har udviklet infrastrukturen for det digitale rejsekort til norske Flytoget, så passageren ikke længere behøver at tage...

Nordjylland viser vej

Nordjylland viser vej

Mobilitet Sponseret indhold af: Region Nordjylland Nordjylland viser vej I Nordjylland har vi med målrettet arbejde gennem mange år udviklet en fælles mobilitetsstrategi, som bakkes op af alle kommuner, trafikselskab og regionen. Vi er stolte af, at...

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Mobilitet Sponseret indhold af: Aalborg Universitet Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport De populære emner indenfor transport har i mange år været cyklisme og offentlig ­transport, især metroer og ­letbaner. Privatbilisme er også altid et...

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Mobilitet Sponseret indhold af: DTO Logistik og transport skal bidrage til bundlinien Der er store økonomiske gevinster forbundet med at få styr på transport og logistik Tekst: Kristian Hegner Reinau, Lektor i trafik og transport Aalborg Universitet, Leder...