11. september, 2018

Kunstig intelligens i transportsektoren

Automatisering, robotter, Internet of Things og kunstig intelligens fejer i disse år med stor styrke ind over alle brancher. Mange taler om en udvikling, der har karakter af en revolution. Det gælder også i og uden for transportbranchen. Ny teknologi går hånd i hånd med nye forretningsmodeller.

Tekst: Michael Svane, direktør DI Transport

Men hvad betyder det for transportsektoren? På Transportens Dag prøver vi i DI Transport at gå bagved de store ord.

Handler det blot om at gøre tingene smartere? Eller ser vi ind i en fremtid, hvor transport og logistik grundlæggende forandres?

Naturligvis vil digitalisering og automatisering føre til, at mange processer i dagligdagen kan gøres smartere og hurtigere. Her ligger for mange virksomheder, uanset størrelse betragtelige effektiviseringsgevinster. Den slags gevinster kan med garanti ”høstes” løbende.  On-demand og ikke mindst internethandelen er en markant drivkraft i denne udvikling. Vi ser allerede i dag, at mange af de kundevendte fremgangsmåder fra B2C med hast breder sig til B2B. Customer convenience brager ind på banen. Et eksempel på det er leveringsbokse, hvor vi som forbrugere, men eksempelvis også håndværkere, kan hente pakker eller fittings. Et andet eksempel er digitalisering af dokumenter – alt lige fra CMR-fragtbreve til Bill of Lading. Transportområdet har mange dokumenter til brug for samhandel, told m.m. Mange af disse har nærmest historisk oprindelse. Der er meget betydelige gevinster at hente ved at digitalisere forsyningskæderne.

Med kunstig intelligens stiller sagen sig helt anderledes! Kunstig intelligens karakteriseres blandt andet af EU-Kommissionen som en af det 21. århundredes mest strategiske teknologier.

Omdrejningspunktet er data og machine learning. Transportsektoren bugner af data, men vi evner i transportsektoren langt fra at bruge de mange data.

Evnen til at få værdi ud af de mange data bliver afgørende for fremtidens virksomheder på tværs af alle brancher. Det gælder også transport og logistik.

Datafangst og dataanvendelse kræver omfattende computerkraft og analyseberedskab. Vi skal i transportbranchen fortsat have fokus på chauffører, lastbiler og varebiler, men vi kan med kunstig intelligens eksempelvis langt bedre tilrettelægge transport og logistik.<

Hvor kan vi så høste gevinsterne af kunstig intelligens?

Selvkørende biler er et oplagt område. Vi får mere sikre biler. Vi kan udnytte den trafikale infrastruktur bedre, end hvad tilfældet er i dag. Intelligent trafikstyring (ITS) vil få en langt stærkere placering i dagligdagen, når køretøj og infrastruktur ”taler sammen”.

Alle transportformer, hvad enten vi taler landevej, luftfart eller søfart, vil tage ­kunstig intelligens i brug for at forsvare eller ­udbygge deres plads på ­markedet

Michael Svane, direktør DI Transport

Kunstig intelligens vil også have en stor betydning for at undgå eller minimere risici. Data vil kunne bruges systematisk til at forudse hændelser og dermed etablere handlemønstre, som begrænser forsinkelser, skader, nedbrud, men også aktivt optimere dine handlemuligheder. Tænk eksempelvis på, hvad der sker, når der sker temperatursvigt i forbindelse med transport af temperaturfølsomme varer.

Prognoser bliver et aktivt redskab i virksomhedernes dagligdag. Big data bliver en kilde til løbende risikostyring af indkøb, salg, markedsmodning, leverancer, sikkerhed m.m.

Vejene bliver ”intelligente” og skiltning m.v. vil spille sammen med køretøjers sensorer. Du får muligheden for et helt anderledes flow i trafikken.

Når der sker en ulykke på motorvejen, så får du straks ikke kun melding herom, når du er undervejs. Men du får forslag om alternativ rute.

Som rejsende i kollektiv trafik vil vi kunne få langt flere rejsetidsdata i realtime. Vi kan se frem til skræddersyede og personlige rejsetilbud, hvor ”systemet” på forhånd kender vores rejsedata og løbende vil optimere vores rejsemønstre. Vi kommer alle til at se ind i en udvikling, hvor MAAS – mobility as a service – kommer til at sætte standarden. Med mobiltelefonen lige ved hånden kan du til enhver tid få dækket dine transportbehov bedst muligt baseret på opsamlede data om dine valg. Måske skræmmende for nogle, men for langt de fleste en behagelighed.

Jeg har kun givet nogle få eksempler på, hvad kunstig intelligens kan bruges til. Alle transportformer, hvad enten vi taler landevej, luftfart eller søfart, vil tage kunstig intelligens i brug for at forsvare eller udbygge deres plads på markedet.

Det er her, at blockchain-teknologien også kommer i spil. Blockchain italesættes som en teknologi, der vil medføre en ”økonomisk revolution”. Et centralt element i denne teknologi er at dele data, men frem for alt at sikre adgangen til følsomme data. Det har stor interesse inden for eksempelvis sundhedssektoren og den finansielle sektor.  I shipping har blockchain allerede gjort sit indtog. Mest kendt er samarbejdet mellem Mærsk og IBM. Andre samarbejdsprojekter har set dagens lys globalt.

Vi står over for et teknologisk kapløb, hvor kampen fortsat handler om kunder og markeder, men med data som grundlag.

Uanset hvad så handler det fortsat om at levere varen, så godt købmandskab kommer aldrig til at gå af mode. Det gælder også i transport- og logistikverdenen.

Alt det kan man høre mere om, når DI Transport holder sin Transportens Dag den 26. september 2018.

Flere artikler

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle

Mobilitet Sponseret indhold af: GoAppified Digitalt rejsekort gør rejsen let for alle GoAppified er et dansk FinTech selskab der bl.a. har udviklet infrastrukturen for det digitale rejsekort til norske Flytoget, så passageren ikke længere behøver at tage...

Nordjylland viser vej

Nordjylland viser vej

Mobilitet Sponseret indhold af: Region Nordjylland Nordjylland viser vej I Nordjylland har vi med målrettet arbejde gennem mange år udviklet en fælles mobilitetsstrategi, som bakkes op af alle kommuner, trafikselskab og regionen. Vi er stolte af, at...

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport

Mobilitet Sponseret indhold af: Aalborg Universitet Den teknologiske revolution ­indenfor godstransport De populære emner indenfor transport har i mange år været cyklisme og offentlig ­transport, især metroer og ­letbaner. Privatbilisme er også altid et...

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Logistik og transport skal bidrage til bundlinien

Mobilitet Sponseret indhold af: DTO Logistik og transport skal bidrage til bundlinien Der er store økonomiske gevinster forbundet med at få styr på transport og logistik Tekst: Kristian Hegner Reinau, Lektor i trafik og transport Aalborg Universitet, Leder...