Foto: Colourbox

3. september, 2018

Automatisering er en løftestang for pensionskassernes værditilbud

Pensionsbranchen har tradition for at fokusere på afkast og omkostninger. Derfor er der potentiale for skabe besparelser gennem automatisering af interne processer såvel som kundevendte funktioner.

Tekst: Jakob Lindmark Frier

Konkurrencen i den danske pensionsbranche er hård. Mange kæmper om lønmodtagernes gunst i en arena hvor afkast og omkostninger traditionelt er i fokus. Automatiseringen er blevet et vigtigt våben i kampen for at reducere omkostningerne og forblive konkurrencedygtig.

Men automatiseringen åbner også op for nye muligheder på kundefronten og skaber brugerinvolvering.

Digitaliseringen som løftestang

For pensionsselskaberne giver digitaliseringen nye muligheder. Det er i dag muligt at forudsige hvilken betydning bestemte begivenheder i livet får for produkterne og kundens pensionsopsparing.

”Teknologien skaber nye mulighed for at vi kan blive mere relevante overfor vores kunder. Før du kan automatisere, kræver det, at du er fuldstændig klar over, hvad du tilbyder kunden – at du har en god forståelse for, hvad du sætter i system. For os har automatisering været løftestang til at øge relevansen af vores værditilbud til vores kunder,” siger John Glottrup, der er Chief Development Officer i Danica Pension.

Vi skal være dygtige til at minimere omkostninger ved hjælp fra digitalisering og ­automatisering. Det er slet og ret et spørgsmål om at være ­konkurrencedygtige

John Glottrup, Executive Vice President i Danica Pension

Danica Pension har i dag automatiseret meget af kundekontakten gennem en intuitiv platform hvor kunderne ved at svare på få spørgsmål kan få en klar tilkendegivelse af om de sparer tilstrækkeligt op og om de er rigtigt dækket med deres forsikringer.
”Vores digitale services gør det muligt for kunderne selv at få en klar tilkendegivelse af om der er noget de bør kigge på i forhold til deres pensionsforhold. Vi skaber transparens og kan give indikationer for, hvordan kunderne kan opnå de økonomiske rammer for tilværelsen efter pensionering som de stræber efter” siger John Glottrup.

Gå ikke for vidt

”Vi skal hele tiden sørge for at være omkostningseffektive. Vi skal være dygtige til at minimere omkostninger ved hjælp fra digitalisering og automatisering. Det er slet og ret et spørgsmål om at være konkurrencedygtige,” siger John Glottrup.
Betyder det så, at man skal automatisere alt? Ikke hvis man spørger Danica Pension.

Hvor automatisering på mange områder kan træde i stedet for menneskelige ressourcer, forsvinder behovet for vores arbejdskraft ikke. Ifølge en rapport fra McKinsey rækker automatiseringens lange arm ikke ind over jobs, der kræver menneskelig interaktion. Det er nemlig afgørende at bibeholde de funktioner, der tilfører mest værdi til kunderne.

”Vi kigger på forskellige led af kæden, og vi er meget opmærksomme på, at man også nogle gange bare skal nøjes med at forenkle. Øvelsen er oftest at fjerne led, der ikke er værdifulde for kunderne. Når alt der kan blive digitalt, bliver digitaliseret, så bliver det menneskelige meget mere værdifuldt. Når kunderne gerne vil have face to face møder så får det en større værdi end tidligere,” siger John Glottrup.

Flere artikler

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Økonomi Sponseret indhold af: Bankdata Bankdata: ­Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen En underskov af fintech-virksomheder er i gang med at ændre hele finansverdenen til et åbent økosystem af tilbud. It-udvikling gør det muligt, og bankerne opruster...

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Økonomi Sponseret indhold af: PA Consulting Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne Det er ikke svært at få øje på udfordringerne, når fintech-startups og finansielle institutioner skal samarbejde. Men et unikt øjeblik er opstået i...

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Økonomi Sponseret indhold af: Festina Finance Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne Ny it-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne og samtidig forbedre kundeoplevelsen. Tekst: Sebastian Kjær Uanset om der er tale om et nyt job i...

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Økonomi Sponseret indhold af: Willis Towers Watson Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab Nye skandaler vil ramme finanssektoren i takt med, at hackere og svindlere bliver dygtigere. Derfor er risikoberedskabet vigtigere end nogensinde før. Kundernes tillid...