29. november, 2018

Calcabis: Virtuelle eksperter er fremtidens hvidvaskningsværn

Hvidvask-sager har skabt en tillidskrise til den finansielle sektor. Kunstig intelligens er allerede blevet sat ind, men det kræver dybere, virtuelle eksperter, hvis problemet for alvor skal løses, mener Calcabis.

Tekst: Sebastian Kjær

Et år med flere skandalesager har fået mange kunder til at miste tilliden til at bankverdenen, og hvidvask er en af de helt store syndere.

Teknologi alene kan ikke genskabe tilliden, men kunstig intelligens kan bruges til at sikre, at samme fejl ikke sker igen. Det mener Kasper Rost, CEO og stifter af AI-virksomheden Calcabis.

”Bankerne bruger allerede datadrevet, kunstig intelligens, og de er gode til at finde problematiske overførsler ud fra al deres data. Men de kan ikke sige så meget andet, end at der er et problem – selve efterforskningen må andre stå for,” forklarer Kasper Rost.

Kasper Rost

Gennem de seneste to år har det unge selskabet forfinet en kunstig intelligens til finansbranchen, der oprindeligt er udviklet til medicinalbranchen, som har problemstillinger der minder om finansverdenens. Og selvom Calcabis kun er i gang med de første implementeringer af sin software, har den allerede fået store roser med på vejen fra revisionsgiganten PWC og nogle af de største banker i verden, fordi den kan træne virtuelle eksperter til at løse nogle af de tunge opgaver, når hvidvaskalarmen ringer.

”I gamle dage havde man 100 pixels på en monitor, som gav et meget grumset billede af en firkantet mand, der gik. I dag har vi millioner af pixels for at skabe et mere nuanceret billede. Det er egentlig det samme vi gør. Vi bruger mange flere pixels til at skabe et mere nuanceret billede af den data, der kommer ind i bankernes system, så vi kan bruge den til at tage beslutninger,” siger Kasper Rost.

Aben skal ikke sendes videre

For nogle banker har svaret mod hvidvask været at ansætte flere medarbejdere til at håndtere og undersøge hvidvask-alarmerne, som systemet finder. Men det mener Calcabis ikke er en bæredygtig løsning, hvis problemet skal løses én gang for alle.

”Vi skal bruge kunstig intelligens – men vi skal grundlæggende ændre forståelse af det, vi kalder kunstig intelligens. Vi skal tage de menneskelige aspekter – viden og mavefornemmelse – fra eksperterne ude i banken, der sidder og håndterer de her fra sager, og flytte det over i en robot, som kan holde øje, undersøge, tage beslutninger og beskrive disse i detaljen 24 timer i døgnet,” mener Kasper Rost.

Ved kun at kigge på transaktionsmønstre får man alarmerne, men hvis robotterne bare sender alarmer afsted uden den store forklaring eller dokumentation bag, giver det bare mere arbejde til medarbejderne, der skal håndtere alarmerne i en lang, manuel proces.

Roboteksperter skal trænes af mennesker

Kompetencerne til at håndtere hvidvask-alarmerne findes allerede ude i bankerne, men ofte kræver det en dyb ekspertviden og lang erfaring indenfor de mange emner og nuancer, der er i processen.

”Vi ser jo allerede, at Susanne i dag er bankens ekspert i apoteker, og hun ved at apotekerne har flere kontante indbetalinger end andre butikker. I udgangspunktet vil mange kontanter give en alarm som højrisikokunde, men Susanne ved, at ældre mennesker køber deres medicin kontant. Der er altså en god forklaring på, hvorfor apoteker får flere kontakter ind. Den viden skal vi have over i de virtuelle eksperter, så apotekerne ikke skal til at forklare sig på ny, når Susanne siger op,” forklarer Kasper Rost.

Calcabis går derfor ud og snakker med eksperterne for at få omsat deres viden til robotsprog. Det giver nemlig muligheden for at afhjælpe problemer på stor skala.

”De virtuelles eksperters beslutningsgrundlag bygger vi op på den viden eksperterne i banken i forvejen har. Men de virtuelle eksperter tænker og kommunikerer ikke bare med hinanden, vi kan også dokumentere, hvorfor de virtuelle eksperter tænker, som de gør. Vi kan se, hvordan robotten er kommet frem til sin konklusion, og det gør det meget mere effektivt at beslutte, hvordan alarmen skal løses. Man opnår compliance langt hurtigere, fordi robotten kan dokumentere sit valg ned til mindste detalje,” siger Kasper Rost.

Han understreger, at de virtuelle eksperter dog ikke skal stå i stedet for de menneskelige eksperter. Både regler og virkeligheden ændrer sig konstant, og eksperterne skal derfor blive ved med at fodre robotterne med menneskelige analyser og viden, så de bliver ved med at have den rigtige dømmekraft.

”Det er ekstremt vigtigt, at bankerne får implementeret en kunstig intelligens der er horisontal og ikke bare vertikal. Vi skal ud over silotænkning, for gør man ikke det, så kommer man ikke problemet til livs. Så flytter man bare aben fra en afdeling til en anden,” siger Kasper Rost.

Flere artikler

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Økonomi Sponseret indhold af: Bankdata Bankdata: ­Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen En underskov af fintech-virksomheder er i gang med at ændre hele finansverdenen til et åbent økosystem af tilbud. It-udvikling gør det muligt, og bankerne opruster...

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Økonomi Sponseret indhold af: PA Consulting Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne Det er ikke svært at få øje på udfordringerne, når fintech-startups og finansielle institutioner skal samarbejde. Men et unikt øjeblik er opstået i...

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Økonomi Sponseret indhold af: Festina Finance Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne Ny it-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne og samtidig forbedre kundeoplevelsen. Tekst: Sebastian Kjær Uanset om der er tale om et nyt job i...

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Økonomi Sponseret indhold af: Willis Towers Watson Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab Nye skandaler vil ramme finanssektoren i takt med, at hackere og svindlere bliver dygtigere. Derfor er risikoberedskabet vigtigere end nogensinde før. Kundernes tillid...