Sponseret indhold af: Danske Bank

” Vi bruger meget tid på at uddanne unge mennesker, så de også får et forhold til penge på kort og lang sigt,” siger Lars Ellehave-­Andersen, direktør i Private Banking i Danmark

3. september, 2018

Formueprognose skal skabe ­økonomisk tryghed fra vugge til grav

I et holistisk rådgivningsforløb kigger Danske Bank Private Banking ikke alene på pengebeløb og depoter men også på forbrug og dets betydning for opsparing og pension. En digital platform skal give et kunderne indsigt i deres egen økonomi og give et forhold til begreberne ’fast’ og ’slow’ money.

Tekst: Jakob Lindmark Frier

Vi lever længere end tidligere og vi lever mere forskelligt fra hinanden end generationerne før os. Selvom pensionsalderen hæves, betyder det, at vi skal lægge flere penge til side og til forskellige behov. Derfor er det vigtigt, at vi får et bedre overblik af vores formuer for at kunne træffe de rigtige beslutninger nu og her, der også får den rigtige indflydelse på vores tilværelse på lang sigt.
”Vi vil gerne give vores Private Banking kunder en holistisk rådgivning. Det betyder, at vi engagerer os i kundernes drømme for fremtiden for at få en forståelse for, hvordan de gerne vil leve, når de når pensionsalderen. Vi taler om deres forbrug på den korte og mellemlange bane, men vi taler også om, hvordan de gerne vil leve senere i tilværelsen,” siger Lars Ellehave-Andersen, der er direktør i Private Banking i Danmark.

Til at teste og illustrerer effekten af kundernes finansielle beslutninger, før de har taget dem, bruger Danske Bank et digitalt værktøj, der giver Private Banking kunder mulighed for at samle alle informationer om det daglige forbrug, investeringer og andre faktorer, der er vigtige for den samlede formue.

”De har adgang til at rette sin Formueprognose og få indsigt i deres eget langtidsscenario. Det gør det muligt at gå på pension som 65-årig og have det samme, som hvis du gik på pension som 67-årig, hvis du er lidt snu med din formuepleje,” siger Lars Ellehave-Andersen.

Tættere på kunderne

Den finansielle sektor har som branche været sen til at omfavne teknologiens muligheder. Det har ændret sig de seneste år og i tre år er formueplanlægningen sket via en digital platform som kanal mellem rådgiver og kunder. Lars Ellehave-Andersen ser også klare fordele ved digitaliseringen. Den skaber effektive processer og transparens.

”Digitalisering i den finansielle sektor har oftest handlet om at skære omkostninger fra. Men vi kan også konstatere, at mange af de automatiserede processer, der er omlagt og digitaliseret, skaber bedre kundeoplevelser,” siger han og fortsætter:

”Kunderne oplever at få en pensionsformuerådgivning, der handler om deres valg og deres drømme i stedet for at en bankrådgiver fortæller dem, hvordan de skal leve deres liv. Så vi vender hele dialogen til at være på kundens præmisser og det er her, vi opnår størst succes.”

I nogens øjne kan et pensionsdepot se ud af rigtig meget. Men det skal fordeles ud over resten af vores liv, og når vi lever længere og længere, kræver det at vi er mere opmærksomme på hvordan vores forbrug påvirker vores økonomien på lang sigt. Det kan en Formueprognose også vise.

”Rent økonomisk kan du sidde ganske fint i dit hus plus din feriebolig de første ti år af din pensionstilværelse, men så kan du risikere, at pengene begynder at svinde op. Det er jo også en væsentlig del af rådgivningen,” siger Lars Ellehave-Andersen.

De første, de næste og de sidste skridt

For at give en komplet og holistisk rådgivning skildrer Danske Bank mellem to typer forbrug.

”’Fast money’ er dit forbrug lige nu og her. Det kan du forholde dig til, fordi det er nærværende. ’Slow money’ er behovet for at forbruge på den lange bane med pensions­opsparingen, huset og investeringer. Vi skal skabe bro mellem de to typer af forbrug i vores rådgivning,” siger Lars Ellehave-Andersen.

Rent økonomisk kan du sidde ganske fint i dit hus plus din ­feriebolig de første ti år af din pensions­tilværelse, men så kan du risikere, at pengene begynder at svinde op

Lars Ellehave-Andersen, direktør i Private Banking i Danmark

Mange af bankens Private Banking kunder ønsker at der skal være penge på kontoen, når det store timeglas rinder ud og andre gange kan formuer skifte hænder pludseligt. Danske Bank rådgiver også kunder til at foretage det bedste generationsskifte. Mange kunder er virksomhedsejere og skal tage stilling til om virksomheden skal sælges. Andre afsætter deres virksomheder uden for familien og det kræver også rådgivning.

”Indenfor private banking arbejder vi med ’Private banking young’ og ’Next generation’. Nogle børn eller unge mennesker kan få adgang til store formuer ret pludseligt uden at have lært hvad det vil sige at have penge, investere penge og forbruge penge. Vi bruger meget tid på at uddanne unge mennesker, så de også får et forhold til penge på kort og lang sigt,” siger Lars Ellehave-Larsen.

De valg, vi træffer, får altså ikke kun betydning vores eget liv men også andres. Det bliver en udfordring i fremtidens rådgivning i takt med at vi efterspørger individuel rådgivning baseret på unikke behov.

”Om få år vil vi se flere, som ikke lever en pensionisttilværelse i klassisk forstand, men arbejder til langt op i 70-års-alderen fordi det giver mening og har nogle kompetencer og ressourcer. Vi vil også se unge mennesker, der tager fem til syv år væk fra arbejdsmarkedet, fordi de har lavet en opsparing eller lånt penge til at realisere drømme eller læse. Har skal vi indrette selve rådgivningssystemet, men også pensionssystemet til at omfavne de grupper af mennesker, der ikke har det klassiske tre-fase-liv,” siger Lars Ellehave-Andersen.

Flere artikler

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Økonomi Sponseret indhold af: Bankdata Bankdata: ­Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen En underskov af fintech-virksomheder er i gang med at ændre hele finansverdenen til et åbent økosystem af tilbud. It-udvikling gør det muligt, og bankerne opruster...

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Økonomi Sponseret indhold af: PA Consulting Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne Det er ikke svært at få øje på udfordringerne, når fintech-startups og finansielle institutioner skal samarbejde. Men et unikt øjeblik er opstået i...

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Økonomi Sponseret indhold af: Festina Finance Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne Ny it-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne og samtidig forbedre kundeoplevelsen. Tekst: Sebastian Kjær Uanset om der er tale om et nyt job i...

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Økonomi Sponseret indhold af: Willis Towers Watson Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab Nye skandaler vil ramme finanssektoren i takt med, at hackere og svindlere bliver dygtigere. Derfor er risikoberedskabet vigtigere end nogensinde før. Kundernes tillid...