Sponseret indhold af: Danske Bank

3. september, 2018

June vil bryde danskernes investeringsbarrierer

Investeringsportalen June vil bryde nogle af de ­barrierer, danskere forbinder med at investere på egen hånd. Danske Bank har udviklet løsningen, der skal gøre det nemt og ­intuitivt at investere.

Tekst: Jakob Lindmark Frier

Det er et reelt samfundsproblem, når alt for mange danskere har store private opsparinger stående, der lige så stille bliver spist op af inflationen som følge af den lave rente. I snit løber de frie midler op i 150.000 DKK per dansker. Men ved at investere midlerne i værdipapirer kan man sikre sig, at pengene ikke bliver devalueret.

Men for mange danskere er det komplekst, dyrt og meget risikofyldt at investere ens surt opsparede penge. Derfor har Danske Bank udviklet investeringsplatformen June, der skal være med til at nedbryde barriererne mange danskere møder, når de vil til at investere.

”For folk der skal investere for første gang, kan det virke enormt komplekst. Men det er vigtigt, at de kommer i gang, for der står mange midler på konti rundt omkring, der ikke får det afkast, som de har potentialet til. Derfor er det vigtigt, at danskerne kommer udover de barrierer som står i vejen for deres lyst til at investere,” siger Jakob Beck Thomsen, der er produktchef hos June.

June er bygget ud fra en antropologisk tilgang, som har givet Danske Bank en unik indsigt ind i danskernes syn på investeringer.
”For at investeringer bliver tilgængeligt for alle er det vigtigt, at vi skaber en løsning, hvor processen sker på kundens præmisser. Det skal være fleksibelt, troværdigt og intuitivt, uagtet hvor i livet de befinder sig og hvilken baggrund de har. Vores fornemmeste opgave er at af­mystificere investeringsaktiviteter,” ­siger Jakob Beck Thomsen.

I skrivende stund har mere end 20.000 brugere til sammen investeret over en halv milliard kroner gennem Junes platform og det er en broget brugerskare med en gennemsnitsalder på 40 år, der svinger fra 18 til 73 år.

”Vores tal viser, at vi er lykkedes med at demokratisere investeringer til en bred kundegruppe, der ikke har investeret før. Halvdelen af June-brugerne investerer for første gang og en tredjedel af brugerne er yngre end den gængse investor. Det har været vigtigt for os at give udtryk for, at det ikke kun er forbeholdt velhavende at investere, men at man kan komme langt bare med en fast overførsel på 500 kroner om måneden. Det er der rigtig mange, der benytter sig af,” siger Jakob Beck Thomsen.

Et spørgsmål om risiko

Danske Banks feltarbejde i danskernes investeringsvaner viste også, at når vi endelig investerer, så fordeler vi ofte midlerne over to til tre aktier og vi investerer stort set kun i danske aktier.

Jakob Beck Thomsen, Customer Engagement, Wealth Management i Danske Bank

”Det er en risikabel investeringsstrategi og det kommer tilbage til de barrierer, vi har taget udgangspunkt i. Der er naturligvis altid risici forbundet med at investere, men netop derfor bør man lægge sine æg i mere end én kurv. Derudover skal man også overveje, hvordan man vil sammensætte sin portefølje af investeringer og hvor høj risikoen skal være samlet set,” ­siger Jakob Beck Thomsen.

På Junes platform har Danske Bank sammensat fem forskellige fonde, som afspejler forskellige risici og altså passer til forskellige investeringsbehov fra ’June Defensive’ med mindst risiko til ’June Progressive’, der er den mest risikofyldte fond og indeholder 90 procent aktier. Den har i 2018 givet et afkast på 3,2 procent (Jan-Jul 2018).

”June er for dem, der gerne vil være sikker på en høj risikospredning og som ikke ønsker fuld kontrol over porteføljen. Der er en fast pris og fuld transparens og man kan sætte penge ind når det passer. Det er ikke meningen, at man skal ligge søvnløs om natten fordi man er bekymret for sine investeringer,” siger Jakob Beck Thomsen.

Hvad er særligt ved June?

June er udviklet ud fra fem centrale kriterier, som skal fjerne de barrierer, der ­normalt afholder folk fra at investere:

Enkelt at komme i gang:
Med June får man en personlig investeringsanbefaling på 10 minutter gennem 8 spørgs­mål i en intuitiv og brugervenlig oplevelse.

Tilgængeligt:
June er en fuldt ud digital oplevelse tilgængelig for både Danske Bank kunder og ­ikke-Danske Bank kunder, som kan tilgås hvor og hvornår, det passer brugeren.  

Trygt:
En professionelt ­sammensat investering af aktier og obligationer som løbende bliver justeret og optimeret af Danske Banks erfarne ­eksperter.

Fleksibelt:
Mulighed for at hæve og sætte ind, når kunden ønsker. Uden ­meromkostninger.

Gennemskuelig pris:
Investér ned til 100 kr. til en samlet omkostning på under 1% af det investerede beløb.

Flere artikler

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Økonomi Sponseret indhold af: Bankdata Bankdata: ­Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen En underskov af fintech-virksomheder er i gang med at ændre hele finansverdenen til et åbent økosystem af tilbud. It-udvikling gør det muligt, og bankerne opruster...

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Økonomi Sponseret indhold af: PA Consulting Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne Det er ikke svært at få øje på udfordringerne, når fintech-startups og finansielle institutioner skal samarbejde. Men et unikt øjeblik er opstået i...

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne

Økonomi Sponseret indhold af: Festina Finance Nyt it-system skal give mere og bedre tid med kunderne Ny it-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne og samtidig forbedre kundeoplevelsen. Tekst: Sebastian Kjær Uanset om der er tale om et nyt job i...

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab

Økonomi Sponseret indhold af: Willis Towers Watson Kundetillid skal sikres gennem risikoberedskab Nye skandaler vil ramme finanssektoren i takt med, at hackere og svindlere bliver dygtigere. Derfor er risikoberedskabet vigtigere end nogensinde før. Kundernes tillid...