Sponseret indhold af: Carglass

13. november, 2018

Skån miljøet, når din bilrude får en skade

Vores biler bliver ofte udskældt som en af de slemme syndere, når talen falder på bæredygtighed og miljøhensyn.

Det handler ikke kun om udledning fra udstødningen, men i stigende grad også om vedligeholdelse og reparationer, der kan være både ressourcekrævende og miljøbelastende.

De færreste ved, at reparationer af bilens ruder også kan foregå under hensyn til miljøet.

”Hvis en bilejer hurtigt får repareret en mindre skade på bilruden – typisk et stenslag – så undgår han eller hun, at ruden revner og ultimativt skal udskiftes. Det gør en stor forskel – også set med miljøbriller, ” siger adm. direktør Carina Bukkehave, Carglass A/S, der er eksperter i både bilrudereparationer og rudeskift.

Mindre CO2 belastning

En forholdsvis enkel reparation er både bedst for bilen, for bankkontoen og for miljøet, lyder det fra Carina Bukkehave.

”En reparation af en bilrude kræver stort set ingen materialer, og er 10 gange mindre CO2 belastende, end hvis den skal skiftes. Et rudeskifte er en større operation, hvor ruden skæres ud med risiko for skader på lak og ­karosseri, ” siger Carina Bukkehave.

Carglass og ejerne – Belron-koncernen – arbejder efter princippet ”Reparation først”.

”Det betyder, at vi, så vidt muligt, forsøger at reparere en forrude frem for at skifte den. Vi har beregnet, at en reparation af stenslag udsender op til 44kb mindre kuldioxid end en udskiftning, ” siger Carina Bukkehave.

Et stenslag er let at reparere

Carglass har repareret bilruder i 30 år, enten via besøg hos én af deres godt 100 mobile teknikere eller på ét af deres nuværende 11 værksteder over hele landet.

Carglass hjælper hvert år mere end 90.000 danskere med skader på bilruden. Hvad enten de har haft et stenslag i forruden, der kan repareres eller en rude, der skal udskiftes.

En reparation af en ­bilrude kræver stort set ingen materialer, og er 10 gange mindre CO2 belastende, end hvis den skal skiftes

Carina Bukkehave, adm. direktør, ­Carglass A/S

Udgangspunktet for Carglass er, at hvis man uheldigvis har fået et stenslag, skal det repareres hurtigt muligt.

Stenslag gør ruder svagere, og hvis ­bilisten ikke får det repareret, risikerer man, at den revner og skal skiftes.

En reparation af et almindeligt stenslag er heldigvis en mindre operation. Hos Carglass sker det ved, at der indføres en speciel lim i skaden. Det tager typisk en halv time.

Forbrugeren vælger selv

Nutidens biler benytter større og tyndere ruder end for bare 10 år siden, og det betyder, at et stenslag hyppigere udvikler sig til en revne, end var tilfældet før i tiden.

”Hos Carglass reparerer vi altid din for­rude, hvis det er muligt, men det er jo op til forbrugeren selv at vælge. Kunden har muligheden for at reducere sin miljøpåvirkning. Det gør man ved at få repareret glasskaden, inden den løber og skal udskiftes, ” siger ­Carina Bukkehave.

Flere artikler

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Bankdata: Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen

Økonomi Sponseret indhold af: Bankdata Bankdata: ­Kerneopgaven er ­afgørende for fintech-revolutionen En underskov af fintech-virksomheder er i gang med at ændre hele finansverdenen til et åbent økosystem af tilbud. It-udvikling gør det muligt, og bankerne opruster...

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne

Økonomi Sponseret indhold af: PA Consulting Nye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne Det er ikke svært at få øje på udfordringerne, når fintech-startups og finansielle institutioner skal samarbejde. Men et unikt øjeblik er opstået i...