29. oktober, 2018

Amazon kommer – engang

Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet.

Tekst: FDIH

Dansk e-handel har i mange år oplevet konkurrencen fra udenlandske netbutikker, ikke mindst de største som Amazon, Zalando og eBay. For de danske forbrugere øger deres indkøb i udlandet, og det er en digital grænsehandel, som i 2017 lå tæt på 40 mia. kr. Det er fire gange mere end den fysiske grænsehandel over især den dansk-tyske grænse.

Men danske netbutikker er uku­elige optimister, og da deres organisation, FDIH, i august 2018 spurgte dem om fremtidsudsigterne, så mente knap hver tredje netbutik, at deres omsætning vil vokse med mindst 25 % indenfor de næste tre år.

”Jeg smiler bredt, når jeg læser vores analyse. Her regner 6 ud af 10 netbutikker også med at ansætte flere medarbejdere de kommende år. Det er klare tegn på en dejlig optimisme, som jeg også fornemmer, når jeg besøger medlemmerne rundt om i landet,” siger Niels Ralund, direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

”Jeg glæder mig især over, at næsten halvdelen af netbutikkerne vil skrue op for eksporten, for vi bliver presset af udenlandske netbutikker, og vi skal vinde det tabte tilbage ved at sælge mere til udenlandske kunder.”

Butikslukninger i sigte

En af de udenlandske netbutikker, der er godt kendt i Danmark, er amerikanske Amazon. Danskerne handler livligt på gigantens engelsk- og tysksprogede hjemmesider. Så uden at målrette salg mod Danmark er Amazon nr. 4 over de netbutikker, hvor danskerne oftest handler, og det giver dem en markedsandel på knap 2 procent af danskernes handler på nettet. Coop er nr. 6 på listen.

Vi kommer til at mærke det, men danske e-handel er så avanceret og ­butikkerne så dygtige, at Amazon og andre giganter skal ­kæmpe hårdt for at opnå en så dominerende ­indflydelse.

Niels Ralund, direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel

Onlinegiganten Amazon står for halvdelen af den samlede amerikanske e-handel, en tredjedel af den britiske og knap halvdelen af den tyske. Det er en gigant af hidtil uset størrelse, og rygterne om et indtog i Danmark og Norden tager til i styrke dag for dag.
Amazons mål er at være en ”everything shop”, hvor man kan købe alt og det skal være så nemt som overhovedet muligt for kunden at handle. Især deres ”prime” abonnement, hvor kunden i USA for 119 USD årligt er garanteret levering inden for 48 timer samt diverse rabatter og fordele er en hård nød at knække for konkurrenterne.

Amazon kommer, Amazon kommer

Hvis eller måske rettere, når Amazon rykker målrettet ind på det danske marked, forventer FDIH, at det sker med et ”prime-abonnement”. Danske netbutikker tror, at det vil kunne mærkes i hele den danske detailhandel.

8 ud af 10 netbutikker i FDIHs undersøgelse mener, at Amazons indtog vil føre til lukninger i branchen, mens 7 ud af 10 forventer, at flere fysiske butikker må dreje nøglen om.

”Vi kan ikke løbe rundt og skrige ”ulven kommer” uden at gøre noget. Så i september tog vi truslen i øjesyn på en bustur, hvor vi kørte til Tyskland og besøgte Amazons lager i Hamburg. Interessen var så stor, at vi på mindre end 3 timer fik vi solgt de 60 pladser på bussen, fortæller Niels Ralund.

Turen gjorde de danske e-handelskøbmænd klogere på muligheder og udfordringer, og flere deltagere havde svært ved at samle kæben op, da de kom ud af de topsikrede og topmoderne Amazon-gemakker.

Ca. 1,5 mio. pakker om ugen ryger ud af Amazons logistikcenter i Hamborg, der i travle perioder kan sende godt 500.000 pakker om dagen. Centret er arbejdsplads for 1700 medarbejdere og en masse robotter, der håndterer de 11.000 varenumre og 40 mio. varer fordelt på 64.000 kvadratmeter. Centret er det blot ét af 12 logistikcentre i Tyskland, og så har Amazon yderligere 7 logistikcentre i Polen. Det bliver sandsynligvis de centre, der skal servicere danske kunder.

Respekt, men ikke frygt

Niels Ralund har stor respekt for Amazon, men han frygter ikke, at Amazon drejer nøglen om for dansk e-handel.

”Vi kommer til at mærke det, men danske e-handel er så avanceret og butikkerne så dygtige, at Amazon og andre giganter skal kæmpe hårdt for at opnå en så dominerende indflydelse. Jeg ser allerede butikker, der udvikler modtræk mod den udenlandske konkurrence.”

FDIHs direktør deltog i en debat med direktør Gregers Wedell-Wedelsborg fra Matas på årets Folkemøde. Her fortalte Gregers Wedell-Wedelsborg, at Matas havde set på sit vareudvalg og sammenlignet det med Amazons. Mange produkter var de samme, men med et tæt butiksnet og hurtigere levering gennem butikkerne kan Matas tage en kommende konkurrence op.

Amazon – et skridt mod eksport

Amazon kan også styrke dansk eksport via e-handel, fordi forretningen også er en markedsplads, hvor andre også sælger, mod et gebyr selvfølgelig. Det giver gode muligheder for at øge sit salg til en global kundekreds.

”Amazon giver os mulighed for at nå forbrugere, som vi ikke selv har været i stand til at få fat i. Det er en stor fordel for min virksomhed, at jeg via én platform rammer 340 millioner potentielle kunder,” siger Søren Kipling, Eshoes.

Hver femte danske netbutik i FDIHs undersøgelse sælger via Amazon i dag, og endnu flere overvejer salg via giganten. Salgskanalen udgør dog sjældent mere end 10 % netbutikkernes samlede salg.

”Det er klogt, når Amazon kun er én af flere salgskanaler. For du mister styringen af dit salg. Hverken vilkår eller priser er til forhandling, og glem alt om data om dine kunder. Kunderne handler ”hos Amazon”, så kundedata går kun til dem.”

Netop Amazons brug af data har fået den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager til at overveje en sag mod Amazon bl.a. for unfair brug af andres data.

Flere artikler

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden

Detail "Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden" Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne...

Betalingsløsninger skal være simple

Betalingsløsninger skal være simple

Detail Sponseret indhold af: Yourpay ”Vores system er udviklet til at gøre livet lettere for de små virksomheder, ­specielt dem hvor du handler direkte” - Mathias Gajhede. Foto: Yourpay Betalingsløsninger skal være simple Simplicitet er nøgleordet i...

Danskerne e-handler globalt

Danskerne e-handler globalt

Detail Sponseret indhold af: DIBS Danskerne e-handler globalt Når danskerne går på indkøb online, holder de sig ikke til danske webshops. En ny ­rapport fra DIBS viser at næsten halvdelen af danske onlineforbrugere har handlet uden for ­Danmarks grænser inden for de...

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade

Detail Sponseret indhold af: Columbus Butikker glemmer motorrummet, når de polerer den digitale facade Gamle it-systemer forhindrer detailhandlen i at leve op til kundernes forventninger og vise alt fra priser til ­lagerstatus i både fysiske butikker og på nettet,...

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker

Detail Amazon favoriserer virksomheder med egne mærker Den digitale markedsplads’ forventede indtog i Danmark er dårligt nyt for danske mellemhandlere, men godt for brands, vurderer Amazon-konsulent Søren Kipling. Tekst: Elías Lundström Magtbalancen i...

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

International e-handel sætter pres på eksisterende regler

Detail International e-handel sætter pres på eksisterende regler E-handlens tocifrede vækstrater de seneste år er ikke alene gået til danske netbutikker. Hver tredje netkøb foretages i dag i en udenlandsk netbutik. Samtidig udfordres den traditionelle...

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen

Detail Mobilen bliver omdrejningspunktet i e-handlen Det er ikke nyt, at danskernes e-handel sætter rekord år efter år. Det nye er, at mobilen nu reelt er tæt på at blive omdrejningspunkt i vores digitale liv, næsten uanset alder og køn. Tekst: FDIH...

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

E-handel og fysisk handel skal smelte sammen

Detail E-handel og fysisk handel skal smelte sammen Skal du have succes med detailhandel i fremtiden, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt du skal satse enten på en online eller fysisk butik. Din succes afhænger af, hvor godt du formår at digitalisere din...

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Detail Betal med dig selv – det er fremtiden! Det går godt i dansk e-handel, der nærmer sig de 130 mia. kr. i omsætning i 2018. Desværre ryger over en tredjedel af de mange milliarder uden om dansk detailhandel, inklusive e-handlen, og ender i udlandet....

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem

Detail Store konsekvenser ved ­forkert valg af betalingssystem Der findes et utal af betalingssystemer på markedet, og valget kan være svært. Vi har snakket med to eksperter udi ­betalingsløsninger, for at afdække hvad du skal være opmærksom på ved valg af...

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Fragten er den skjulte omkostning i e-handel

Detail Fragten er den skjulte omkostning i e-handel E-handlen har en omkostning, som ikke kendes i detailhandlen, nemlig fragt. Den fylder meget for forretningerne, mens kunderne bare forventer, at det virker gnidningsløst og er gratis. Tekst: FDIH...

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Nu kommer salgspligten for e-handlen

Detail Nu kommer salgspligten for e-handlen Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er...