Foto: Colourbox

26. september, 2018

Fremtidens forretnings­systemer ­banker på døren: ­Kunstig ­intelligens bliver afgørende for din virksomhed

En ny generation af forretningssystemer er ved at indtage markedet. Forvent mere brugervenlige og automatiserede løsninger takket være udviklingen inden for kunstig intelligens.

Tekst: Kim Stensdal, chef for kommunikation og viden, DANSK IT

Enhver virksomhed eller organisation har brug for en række systemer til den daglige drift og håndteringen af produkter og services. Det er systemer til eksempelvis at holde styr på varebeholdningen, kunderne, økonomien, medarbejderne og et hav af andre vigtige ting. Forretningssystemerne inkluderer ERP (enterprise ressource planning), der blandt andet bruges til at holde styr på økonomien, CRM (customer relationship management) til håndteringen af kunderne, et CMS (content management system) til at klare tilstedeværelsen på nettet, BI (business intelligens) til de vigtige dataanalyser samt en række andre systemer og værktøjer.

Næste generations forretnings­systemer

I de senere år er de store leverandører af forretningssoftware begyndt at implementere AI (artificial intelligence), på dansk kunstig intelligens, i deres løsninger. Samtidig er der et hav af mindre spillere på markedet, der kan hjælpe dig med at udnytte de nye muligheder med kunstig intelligens og machine learning. Som med al anden teknologi sker revolutionen ikke fra den ene dag til den anden. Der er derimod tale om en gradvis forbedring af de algoritmer, der er med til at gøre løsningerne mere intelligente og brugervenlig og er med til at automatisere mange af de arbejdsopgaver, medarbejderne tidligere har skullet klare manuelt.

Kim Stensdal, DANSK IT

Her ser du den kunstige intelligens

Chatrobotter har allerede vundet indpas inden for kundeservice. Som kunde oplever du det, når du indleder en samtale på med en virksomhed på selskabets webside. Her vil det i dag ofte være en chatrobot, du har den indledende dialog med, og et rigtigt menneske kommer først ind i billedet, hvis samtalen bliver for avanceret til, at robotten kan klare opgaven. Samtidig oplever sælgere og servicemedarbejdere i virksomheden, hvordan kunstig intelligens i CRM-løsningen bliver bedre og bedre til at komme med forslag til, hvornår eller hvorfor man bør hive fat i en given kunde. Det er dog kun toppen af isbjerget, for kunstig intelligens tages i brug mange andre steder i virksomhedens it-miljø også.

Et hav af brugsscenarier

Kunstig intelligens kan eksempelvis bruges til gennemtrawle alle virksomhedens data for på den måde at kunne se mønstre, som det kan være svært at få øje på for os mennesker. Den kunstige intelligens kan også hjælpe dig med at forudsige nye tendenser på et marked og hos kunderne, så du kan nå at være et skridt foran dine konkurrenter. Med virtuelle assistenter kan du få noget, der (næsten) er lige så godt som din egen sekretær. Er man en virksomhed, der udfører service af fysiske maskiner, vil kombinationen kunstig intelligens og sensorer kunne gøre det nemmere at forudse, hvornår det igen er tid til et besøg af serviceteknikeren. Kunstig intelligens vil også kunne bruges til at gennemgå, identificere og klassificere billeder og ­dokumenter.

Skaber masser af værdi

It-analysefirmaet Gartner vurderer, at den værdi, virksomhederne på globalt plan skaber med kunstig intelligens, vil blive næsten firedoblet fra 2018 til 2022 (med en vækst på 70 procent alene i 2018), og at det i høj grad vil ske i form af en mere intelligent tiltrækning og fastholdelse af kunder, optimerede forretningsprocesser og automatisering af tidligere manuelle arbejdsopgaver.

ed andre ord er det yderst relevant at overveje mulighederne for at skabe værdi med kunstig intelligens – og herunder ikke mindst, hvordan kunstig intelligens kan styrke de forretningssystemer, der er helt centrale for moderne virksomheder.

Sådan kommer du i gang

Som virksomhed bør man sætte sig tilstrækkeligt ind i AI-løsningerne til at kunne forstå de forretningsmæssige muligheder, der er i kunstig intelligens i dag. Det kan ofte give god mening at alliere sig med en partner, der har den dybe ekspertise på området og dermed kan hjælpe med yderligere afklaring og den konkrete implementering. Som udgangspunkt er det en fordel at starte eksperimenterne med kunstig intelligens i et afgrænset område af virksomheden og som et konkret projekt, man på relativt kort tid kan prøve af og gøre sig nogle erfaringer med. Så kan man lade arbejdet med kunstig intelligens vokse derfra. Man kan med fordel undersøge, hvad andre virksomheder har gjort sig af både positive og negative erfaringer, for man behøver som bekendt sjældent opfinde den dybe tallerken selv – heller ikke når det gælder brugen af kunstig intelligens.

Flere artikler

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Er dit forretningssystem gearet til fremtiden?

Digitalisering Sponseret indhold af: Visma Er dit forretningssystem gearet til fremtiden? Udviklingen indenfor kunstig intelligens, automatisering og cloud-baseret teknologi vil forandre verden. Den ny verden vil formes af de virksomheder, der først tilpasser sig og...

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Den intelligente virksomhed kræver en stærk digital platform

Digitalisering Sponseret indhold af: SAP Det handler om at møde brugeren der hvor brugeren er. I vores SAP Experience Center Copenhagen samarbejder vi netop medvirksomheder om at skabe nye digitale forretningsmodeller,”Jesper Schleimann, Nordic Chief...

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning

Digitalisering Sponseret indhold af: amesto Solutions 8 trin til at vælge den rigtige Business Intelligence-løsning Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af en god BI-løsning, da det kan være en afgørende faktor, når det kommer til at afdække...

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet

Digitalisering Sponseret indhold af: Konsolidator Tid til at vende konsoliderings­pyramiden på hovedet Tiden hvor konsolideringssystemer kun var ­forbeholdt store virksomheder er ovre. Nu kan ­mindre ­virksomheder kigge mod skyen. Fotos: Visma...

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted

Digitalisering Sponseret indhold af: Lessor GDPR: Derfor bør du samle dine medarbejderdata ét sted Danske virksomheder er hoppet på digitaliseringsbølgen, fordi den sikrer ­effektivitet og produkti­vitet, men de digitale redskaber skal bruges rigtigt – det...

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb

Digitalisering Sponseret indhold af: DTU Vær med til sikre din ­virksomhed mod hackerangreb Fire nye diplommoduler klæder dig på til at være bevidst om din rolle i forhold til it-sikkerhed, og sikrer dig de bedste kompetencer til at løfte opgaven, så du...

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Udnyt GDPR til at optimere din forretning

Digitalisering Sponseret indhold af: Bisnode Udnyt GDPR til at optimere din forretning Viden om kunderne er essentielt for alle virksomheder uanset branche. Derfor ­indsamler virksomhederne konstant og kontinuerligt data via tilgængelige og ­relevante...

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur

Digitalisering Sponseret indhold af: Columbus Virksomheder skal udfordres til at skabe en sund datakultur Det er et spørgsmål om overlevelse når ens industri digitaliseres og man sakker hurtigt ­bagud, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere og aktivt...

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed?

Digitalisering Sponseret indhold af: EG Kunstig intelligens: Buzzword eller ­forretningsmulighed? Sammen med big data og Internet of Things er kunstig intelligens blandt de mest omtalte teknologier i dansk ­erhvervsliv. Og det med rette – rigtigt anvendt...