Sponseret indhold af: Columbus

28. december, 2018

Nye IoT-netværk lader produktionsvirksomheder “lave en Vestas”

Banen er kridtet for nye digitale forretningsmodeller. Det bliver både billigere og nemmere for ­produktionsvirksomheder at udnytte sensordata i maskinerne inden længe, vurderer it-konsulentfirmaet Columbus.

Det er en efterhånden kendt anekdote i industrien, at Vestas ikke bare sælger vindmøller. Som havde firmaet gået Amazon og lignende tech-selskaber i bedene, er den danske vindmøllegigant også blevet en servicevirksomhed. Kunderne køber ikke blot en vindmølle, men kan med serviceaftaler købe sig til garanteret oppetid. Og det er blevet en guldrandet forretning for Vestas, der i dag tjener flere penge på at servicere vindmøller end at bygge dem.

Samme forretningsmodel — at sælge serviceydelser i tilgift med maskiner — bliver ofte fremhævet som en lukrativ mulighed for mange danske produktionsvirksomheder. Men det er indtil nu blevet ved snakken. En af de større praktiske forhindringer på vejen er nemlig snart fortid, vurderer Solution Architect hos Columbus, Steffen Schou Bojer.

“Mange har talt om de nye muligheder uden at gribe dem, fordi det både har været svært og dyrt at få fat på sensordata fra kundernes maskiner. Disse data er nødvendige, hvis man effektivt skal kunne sælge service på maskinen og garantere oppetiden”, siger han.

I skrivende stund er flere af landets teleselskaber i gang med at løse netop den problematik. En række kommende smalbåndsnetværk vil inden for et år gøre det muligt at koble sensorer op i et såkaldt “Internet of Things” og, modsat bredbånd, sende data over lange distancer med et meget lavt strømforbrug. Selv et par almindelige AA-batterier vil kunne dække flere års transmissionsforbrug for en sensor.

“Det bliver meget nemmere og billigere at få fat på sensordata og dermed få en næsten øjeblikkelig tilbagemelding på, hvordan maskinparken har det,” siger han og fortsætter:

“Alle produktionsvirksomheder som leverer maskiner kan få gavn af det her.”

Fra “ups” til Connected Field Service

Udfordringen for mange produktionsvirksomheder er ifølge Steffen Schou Bojer, at de ikke har nok indsigt i, hvordan deres maskinpark opfører sig.

De fleste maskiner har ganske vist allerede installeret sensorer af en eller anden art – eksempelvis er der en vægt i kraner, der måler hvor mange kilo, den løfter for at forhindre overbelastning. Men sensorerne er sjældent forbundet til virksomhedens serviceafdeling, og deri ligger et uudnyttet potentiale, mener han.

“Der er en del virksomheder, som allerede er forberedte på det her, men mangler at tage sidste skridt,” siger Steffen Schou Bojer og kommer med et eksempel: Hvis kranen kunne sende sensordata videre, så kunne firmaet automatisk sørge for vedligeholdelse, når den havde løftet et vist antal ton.

Alternativet er den situation, mange befinder sig i, hvor vedligeholdelse følger et fast skema, der ikke tager højde for, om der er behov for det eller ej. Og når der sker et uforudset nedbrud, er det ofte nødvendigt med flere teknikerbesøg, som kunne være undgået med de rette data.

Det bliver meget ­nemmere og billigere at få fat på sensor­data og dermed få en næsten øjeblikkelig tilbagemelding på, hvordan maskin­parken har det

Steffen Schou Bojer,
Solution Architect, Columbus

“Når du kan analysere sensordata løbende, behøver du ikke længere sende en tekniker ud for at diagnosticere maskinen. Det højner effektiviteten og oppetiden og gør det muligt at ændre garantiforpligtelserne over for kunden,” siger han og tilføjer, at også udviklingsarbejdet kan få gavn af de samme data.

“Før skulle man vente på at få maskin­erne retur for at finde ud af, hvorfor de gik i stykker, og hvordan de kunne forbedres. Nu kan du få den viden og lave mindre optimeringer, mens maskinen stadig er i brug. Du kan måske ligefrem springe en generation over i udviklingen på den måde,” afslutter han.

Connected Field Service beskriver et paradigmeskifte i industrien, hvor producenterne går fra at sælge maskiner til at sælge ydelser. Det indebærer at kunne trække data ud fra maskinerne i realtid tilbage til producenten og serviceafdelingen, som dermed kan forudsige nedbrud og optimere vedligeholdelsen efter målte behov.

Columbus er en global it-konsulentvirksomhed med speciale i integrerede forretningssystemer. Firmaet står bag et nyudviklet koncept til at hente sensordata fra produktionsvirksomheders eksisterende maskinpark. Løsningen er baseret på Microsoft Dynamics-platformen og hjælper virksomhederne med at spare penge og mande­timer på vedligeholdelse.

Flere artikler

Industri 4.0 sætter krav til Smart Produktion

Industri 4.0 sætter krav til Smart Produktion

Produktion Sponseret indhold af: AAU Industri 4.0 sætter krav til Smart Produktion Automation er nøgleordet når det kommer til Industri 4.0. Men dansk industri har nogle helt særlige karakteristika der sætter krav til en særlig tilgang til Industri 4.0...

Innovationsfabrik på vej

Innovationsfabrik på vej

Produktion Sponseret indhold af: AAU Innovationsfabrik på vej I Nordjylland er der masser af industri og udvikling, og nu starter AAU sammen med erhvervslivet Innovation Factory North op – et sted hvor udvikling, innovation og forskning skal arbejde tæt...

Trekantområdet har store ambitioner

Trekantområdet har store ambitioner

Produktion Sponseret indhold af: Trekantomraadet Trekantområdet har store ambitioner Trekantområdet er Vestdanmarks vigtigste vækstcenter og hele Danmarks produktionscentrum. For at understøtte og styrke væksten har områdets syv kommuner forenet kræfterne...

Fingernem robot sikrer guld til SDU-forskere

Fingernem robot sikrer guld til SDU-forskere

Produktion Sponseret indhold af: SDU Fingernem robot sikrer guld til SDU-forskere Robotforskere fra SDU har udviklet robotter, som er så rappe på fingrene, at de kan tage små skruer og skrue dem fast med en skruetrækker. Forskerne bag de banebrydende...

’Same Day Dentist’ med 3D print teknologi

’Same Day Dentist’ med 3D print teknologi

Produktion Sponseret indhold af: Damvig ’Same Day Dentist’ med 3D print teknologi Nye teknologier gør, at tandlæger i dag kan levere smukkere, bedre og billigere tænder. Med 3D printteknologi kan ydelser som kroner og facader, som det før tog uger at få...

Produktion skal kunne ramme ­individuelle behov

Produktion skal kunne ramme ­individuelle behov

Produktion Sponseret indhold af: B&R Produktion skal kunne ramme ­individuelle behov Det kræver fleksibilitet at kunne levere de ­individuelt tilpassede ­produkter, forbrugerne i tiltagende grad ­efterspørger. ­B&R Industrial Automation har...